Website bezoekers, hoe krijg je ze en hoe hou je ze?!
Ben je op zoek naar manieren om de website van je bedrijf veel effectiever te maken? Wil je weten naar welke belangrijke informatie je bezoekers echt op zoek zijn?
Ik deel hieronder de 8 belangrijkste vragen die jouw website bezoekers beantwoord willen zien.
1: Wat verkoop je/ welke diensten bied je aan?
Het allerbelangrijkste voor je websitebezoeker is om er achter te komen welke producten/diensten je aanbiedt op je website.
Dit moet echt meteen duidelijk zijn op het allereerste moment dat ze op je website aankomen. Als ze moeten raden of twijfelen, dan zijn ze weg.
Het punt dat ik hier probeer te maken is dat je eerste prioriteit moet zijn om uit te leggen wie je bent en welk product/dienst wordt aangeboden.
Als dit niet gebeurt of als je bezoekers dwingt om op je site te zoeken naar informatie, dan komt dit niet goed.
2: Waarom is jouw product/dienst onmisbaar?
Nadat vastgesteld is wat je aanbod inhoudt, zullen je bezoekers een nog belangrijkere vraag hebben.
Hoe zal jouw aanbod hun leven verbeteren en de problemen oplossen die ze op dit moment hebben?
Met andere woorden, wat zit er in voor hun en waarom zouden ze zich er druk maken?
Dit is waar jij je toegevoegde waarde moet communiceren, dus…waarom zouden ze zaken met jou moeten doen.
Waar het op neerkomt is dat je je product/dienst moet promoten op een manier die klanten inspireert om juist bij jou te kopen.
Ga eens brainstormen om te bepalen wat de belangrijkste redenen zijn waarom iemand nu juist jouw product of dienst zou willen of beter gezegd “moeten” kopen. Heb je dit helder, communiceer dan dit luid en duidelijk op je website.
3. Wat zijn de kosten?
Ok die belangstelling is dus gewekt door uit te leggen wat je product/dienst is en wat de voordelen van het gebruik ervan zijn.
Op dat moment zullen je (nog steeds potentiële) klanten ongetwijfeld willen weten hoeveel het kost.
Hoewel je niet per se de prijs op je homepage hoeft te zetten, moet je er wel voor zorgen dat je bezoekers de prijsinformatie met één klik kunnen vinden.
Als je ze teveel moeite laat doen, zullen ze gefrustreerd raken, en zullen ze waarschijnlijk afhaken voordat ze je aanbod hebben bekeken.
Persoonlijk vind ik het ook vervelend, en een enorme afknapper, als ik interesse heb in een product, maar de prijzen of andere belangrijke informatie niet kan vinden.
En ja, ik trek meteen ook zelf het boetekleed aan, want zelf heb ik hier ook nog wat werk te verrichten…
4. Wat onderscheidt jouw merk van anderen?
Laten we eerlijk zijn. De meeste sectoren zijn verzadigd met concurrenten die strijden om de aandacht van een doelgroep.
Zelfs kleine niches kunnen gemakkelijk 10 of meer topbedrijven hebben die allemaal strijden voor hun deel van de taart.
En de verschillen tussen de bedrijven kunnen minuscuul zijn.
Toch willen veel consumenten iets weten over het verhaal, de geschiedenis, de teamleden, de waarden van je bedrijf, enzovoort.
Daarom is het belangrijk om u snel te onderscheiden van andere concurrenten en een unieke merkidentiteit op te bouwen.
Ook al is het niet handig om ellenlange details over jezelf op je homepagina te zetten (dit is meestal gereserveerd voor je “over mij/ons” pagina), is het wel slim om te laten zien wat jou en je bedrijf zo uniek maakt.
5. Kan ik makkelijk vinden wat ik zoek op deze website?
De gemiddelde online bezoeker heeft de aandachtsspanne van een mug.
De navigatie moet intuïtief zijn en bezoekers moeten zich binnen enkele seconden kunnen oriënteren – niet binnen enkele minuten.
Het is zelfs zo dat ” wanneer bezoekers de website van een bedrijf bereiken via een verwijzingssite, 50 procent van hen het navigatiemenu zal gebruiken om zich te oriënteren”.
Als de navigatie van uw site te ingewikkeld of te omslachtig is, is dat niet bevorderlijk voor een goede gebruikerservaring.
Daarom maak ik er altijd een punt van om de navigatie van mijn websites zo ongecompliceerd en duidelijk mogelijk te maken.
Het belangrijkste bij navigatie is om het zo eenvoudig mogelijk te houden, zodat bezoekers zich probleemloos over je website kunnen bewegen zonder al te veel na te hoeven denken.
6. Wie gebruikt het nog meer?
“Social Proof zijn” is een ” psychologische aanpak” die tegenwoordig erg populair is.
Consumenten willen bevestiging van een product/dienst voordat ze er hun zuurverdiende geld aan uitgeven.
Ik weet dat ik dat ook doe.
Als je in staat bent om andere klanten te noemen die jouw producten of diensten ook gebruiken, dan stel je een bezoeker op zijn gemak.
De kans is ook groter dat ze blijven rondkijken, wat de kans op een uiteindelijke conversie kan vergroten.
Maar hoe kun je sociaal bewijs leveren?
Een van mijn persoonlijke favorieten is om gewoon de logo’s te gebruiken van merken waarmee je zaken hebt gedaan.
Andere effectieve technieken zijn de volgende:
- Referenties
- Recensies
- Steunbetuigingen van bekende/belangrijke personen
7. Kan ik je vertrouwen?
Vertrouwen is belangrijk.
Veel potentiële klanten hebben tegenwoordig een gezonde dosis scepsis, dus het is van cruciaal belang dat je meteen al een basisniveau van vertrouwen kunt opbouwen.
Dit geldt zeker als je een relatief nieuw bedrijf hebt dat nog geen noemenswaardige merkwaarde heeft opgebouwd.
Als er ook maar een greintje twijfel bestaat over je betrouwbaarheid en reputatie, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het merendeel van de bezoekers je website zal verlaten.
Maar hoe kan je onmiddellijk vertrouwen winnen?
Hier zijn een paar manieren:
- Vermeld het fysieke adres van je bedrijf
- Vermeld uw telefoonnummer
- Vermeld instanties (garanties) waar je bij aangesloten bent
- Plaats een link naar je algemene voorwaarden en verkoopbeleid
- Geef basisinformatie over het retourneren van producten
Ik raad je ook aan om ervoor te zorgen dat je website er professioneel uitziet met een visueel aantrekkelijk ontwerp, afbeeldingen van hoge kwaliteit, goede teksten enz.
Je wilt zeker niet dat je site eruit ziet als een oude website uit de jaren 80, dat schreeuwt gewoon onbetrouwbaarheid.
8. Hoe kan ik contact met je opnemen?
Ughhh!! Niets is zo frustrerend als je een vraag hebt en een bedrijf wil bereiken, maar totaal niet kan vinden over hoe je contact met ze op kan nemen.
Aangezien de meeste website bezoekers tegenwoordig vertrouwd zijn met het internet, is het belangrijk dat je een “Contact” gedeelte op een opvallende plaats zet op je website, die gemakkelijk te vinden is.
Plaats deze niet helemaal onderaan, “onder de vouw”, maar bovenaan je pagina, zodat mensen dit meteen zien zonder te hoeven scrollen. Dit is ook waar mensen een link naar je contactpagina verwachten.
Het is heel goed om origineel te zijn, maar sommige dingen is juist heel verstandig om voorspelbaar te houden, dit is één van die dingen.
Misschien is het zelfs handig om een chatbox in te bouwen die automatisch tevoorschijn komt.
Conclusie
Het is belangrijk om te onthouden dat je maar weinig tijd hebt om indruk te maken op je website bezoekers en ze over te halen om je product/dienst van dichtbij te bekijken.
Het begrijpen van de meest voorkomende vragen die bij je bezoekers opkomen is onmisbaar voor het creëren van een positieve ervaring.
Het duidelijk maken van je toegevoegde waarde en het benoemen van andere belangrijke zaken zullen je helpen bij het maken van het ontwerp, teksten, de lay-out en de functionaliteit van je site.
Het langetermijneffect?
Een hogere betrokkenheid, een lager bouncepercentage en meer conversies.
Welke vragen van websitebezoekers zijn volgens jou het belangrijkste om te beantwoorden?
Laat het me weten!