10 super social media tips voor een boost van je bedrijf!

Social media inzetten als bedrijf: voor veel bedrijven super belangrijk, omdat je met social media platforms jouw doelgroep kunt bereiken. Voor de inzet van social…

Social media inzetten als bedrijf: voor veel bedrijven super belangrijk, omdat je met social media platforms jouw doelgroep kunt bereiken. Voor de inzet van social media geldt uiteraard dat je er gewoon mee aan de slag moet gaan. Toch is het een apart specialisme, lees hieronder de tips van Artemis VA!

Social media tips over doelgroepen en platformen

Social media doelgroep
Welke doelgroep en welk platform?

Bepaal waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken

Wil je een bedrijfspagina opzetten op social media? Bepaal dan eerst waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Heb je veel beeldende content om te delen? Bekijk dan de mogelijkheden van Instagram. Mogelijk past dit heel goed bij jouw bedrijf. Veel zakelijke content? LinkedIn is dan waarschijnlijk de beste optie. Natuurlijk is de keuze voor het medium ook afhankelijk van in welke business je zit. Voor B2B geldt dat LinkedIn vaak een geschikte keuze is. Wanneer je in de B2C-markt zit, kun je misschien beter een ander medium kiezen.

Kies wat voor soort content je plaatst

Kies welke content je op welk kanaal post. Puur zakelijke content of content die veel kennis bevat is vaak geschikt voor LinkedIn. Wat luchtigere content over bijvoorbeeld de het teamuitje, jaarlijkse kerstborrel of over ‘Neem-je-hond-mee-naar-je-werk-dag’ is meer geschikt voor andere media zoals Facebook en Instagram. Het is trouwens heel goed om verschillende soorten content te delen: van quotes tot filmpjes en van blogposts tot whitepapers!

Social media tips over je planning

2
Planning, super handig en belangrijk

Plan wekelijks momenten voor social media

Hou er rekening mee dat het bijhouden van een bedrijfspagina op social media veel tijd kost. Als je te lang niet zichtbaar bent, word je online al snel vergeten. Plan dus iedere week een moment in om bezig te zijn met social media en plaats regelmatig posts. Weet dat een post niet enkel bestaat uit een paar woorden. Je bent echt bezig met content creatie dus neem hier de tijd voor!

Maak een social media planning

Maak voor een langere periode een planning (en ook voor de content op je website, zoals een blog of een actueel pagina met nieuws berichten). Op deze manier weet je precies welke posts je op welk moment gaat delen. Neem in deze planning ook op via welk platform je jouw content gaat delen. Ik gebruik zelf ook een planning en deze helpt me om efficiënter te werken op social media omdat ik precies weet wanneer ik wat wil delen. Het scheelt echt heel veel tijd als je dit op één moment in de week schrijft, inplant en de bijbehorende afbeeldingen maakt, dan dat je er elke dag over na moet gaan denken.

Social media posts inplannen

Door je nieuwe planning kun je ruim van tevoren je social media posts inplannen. Hier zijn genoeg gratis en betaalde tools voor. Op Facebook (en Instagram) kan je dit al wel zelf makkelijk regelen en plannen via de knop ‘publicatietools’ op je bedrijfspagina.

Deel ook nog spontaan!

Nu je een social media planning hebt is het natuurlijk niet zo dat je niets meer spontaan kunt delen. Komt er ineens iets interessants tussendoor dat jij graag wil delen? Leg deze content dan even naast je planning zodat je kunt zien of het hierbinnen past. Wanneer je hier goed op let krijgen jouw bezoekers niet ineens heel veel content die op elkaar lijkt of juist veel te veel content op hun tijdlijn vanuit jouw bedrijfspagina.

De vorm van jouw social media posts

Design social media
Show je design!

Geef een preview van je website

Het is goed om in social media posts een preview te geven van wat de lezer op je website kan verwachten. Op deze manier integreer je jouw social media pagina met je website. Als je bijvoorbeeld een interessante e-book of whitepaper met tips geschreven hebt, deel hiervan dan één tip in je posts om de lezer te triggeren om door te klikken naar je website waar hij heel de whitepaper kan lezen. Zo krijg je uiteindelijk meer websitebezoekers!

Plaats foto’s, afbeeldingen en video’s

Het is misschien een open deur, maar plaats bij iedere social media post een foto of afbeelding. Beeld wordt sneller verwerkt dan tekst én je maakt je post veel sprekender. Een (goed) beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zorg ervoor dat jouw beeld aansluit op de social post en vermijd lelijke stockfoto’s! Uiteraard is de inzet van (korte) video’s op jouw social media platforms nóg beter. Mensen kijken graag naar filmpjes dus maak tijd om gebruik te maken van video in jouw social media strategie.

Bereik van jouw social media posts

social media bereik
Maak je bereik zo groot mogelijk

Deel unieke content voor een groot bereik

Een groot bereik creëren op social media is een flinke klus en hoe interessant jouw content ook is, dit blijft altijd lastig. Zorg ervoor dat de social media posts die jij deelt zó interessant/grappig/relevant zijn dat anderen jouw posts liken, delen of hierop reageren. Zo wordt je bereik automatisch groter. Ook kun je jouw personeel inzetten om een groter bereik te creëren. Vraag je medewerkers gewoon de posts van het bedrijf te delen. Als 5 collega’s allemaal individueel een bereik van 1.000 personen hebben, tikt ’t al snel aan!

Advertenties inzetten voor een groter bereik

Op Facebook en Instagram is het als bedrijf écht heel moeilijk om een leuk bereik te krijgen met ‘gewone’ social media posts. Heb je een bepaald bereik nodig om bijvoorbeeld een evenement te promoten? Voor een paar euro kun je ook op Facebook en Instagram nog veel mensen bereiken. Je maakt dan gewoonweg een advertentie. Bij het maken van deze advertentie kun je filteren op bijvoorbeeld alle personen tussen 30 en 35 jaar die wonen binnen een straal van 30 kilometer rondom bijvoorbeeld Wassenaar. Let dus wel op dat je de juiste doelgroep selecteert zodat jouw bericht niet in Groningen getoond wordt als je de Zuid-Hollandse markt wil veroveren.


Mocht je na het lezen van al deze tips toch denken: “Pffffffff wat een gedoe!!! Dit ga ik misschien één keer doen, maar ik weet nu al dat ik het niet ga volhouden. ” Dan kan je natuurlijk altijd nog een hele leuke en enthousiaste Virtual Assistant inschakelen om dit voor je te doen.
Dan kan jij gewoon lekker verder met de dingen in je bedrijf waar je wel blij van wordt!

Klik op de mooie rode knop hieronder en binnenkort ben je van die vervelende klusjes af! 😉

Delen
Gepubliceerd door
Diana
Trefwoorden: Social media

recente berichten

Het Impostor Syndroom: Voel jij je ook een oplichter?

Het Impostor Syndroom: Voel jij je ook een oplichter?

Veel ondernemers delen een geheim: ze voelen zich een bedrieger, dit heet het impostor syndroom.… Lees verder

21 uur geleden
15 Super social media marketing tips voor ondernemers

15 Super social media marketing tips voor ondernemers

Ben jij als ondernemer met je bedrijf nog niet actief op social media. Het is… Lees verder

5 dagen geleden
Dilemma: “To be social or not to be social?”

Dilemma: “To be social or not to be social?”

Iedereen heeft het de afgelopen tijd over de nieuwe Netflix documentaire “The Social Dilemma” en… Lees verder

1 maand geleden
Plan, en word super productief!

Plan, en word super productief!

Eenvoudige manieren om elke week van je leven het meest productief te maken Een doel… Lees verder

2 maanden geleden
Virtueel Assistent of Persoonlijk Assistent?

Virtueel Assistent of Persoonlijk Assistent?

Persoonlijk Assistent VS Virtueel Assistent: Wat is de beste keus? Veel ondernemers zijn tegenwoordig drukker… Lees verder

2 maanden geleden
5 redenen waarom ondernemers met een Virtual Assistant meer verdienen dan….jij!

5 redenen waarom ondernemers met een Virtual Assistant meer verdienen dan….jij!

Veel ondernemers hebben baat bij een Virtual Assistant (VA), zo ook Joost. Een ondernemer in… Lees verder

2 maanden geleden
nl_NLNL
en_USEN nl_NLNL