15 Super social media marketing tips voor ondernemers

15 Super social media marketing tips voor ondernemers

“Als ondernemer heb ik het al druk genoeg met van alles. En dan moet dat social media gebeuren er ook nog eens bij …” 

Dit is de gedachte van veel ondernemers over social media marketing. Zeker omdat er steeds dingen veranderen op de online platforms waardoor je het gevoel krijgt dat je dat allemaal niet kan gaan bijhouden en er dus misschien al helemaal niet (serieus) aan begint.

Zonde, want het hoeft niet moeilijk te zijn. Het is een kwestie van een aantal keuzes maken en beginnen. In deze blog geef ik tips waarmee jij als ondernemer vandaag nog een start kunt maken met je social media marketing.

De voordelen van social media marketing

Misschien ben jij als ondernemer met je bedrijf nog niet zo actief op social media. Het is zeker interessant om hier structureel tijd aan te besteden, want het heeft echt heel veel voordelen:

  • Je hebt toegang hebben tot verschillende tools en platforms waarmee je jouw onderneming in de schijnwerpers kunt zetten.
  • Je kunt snel en makkelijk je netwerk uitbreiden.
  • Je leert van alles over je (potentiële) klanten: over hun behoeftes en hun beleving van dingen.
  • Je kunt veel toegevoegde waarde bieden aan je (potentiële) klanten.
  • Je wordt nog beter zichtbaar voor je (potentiële) klanten.
  • Je kunt (potentiële) klanten bij jouw bedrijf betrekken.

Let op: De sociale platforms worden niet voor niets ‘social’ media genoemd. Het gaat hier vooral om het sociale aspect en interactie: dus onderlinge (re)actie en communicatie. Maak dus niet de fout om hier alleen maar je producten of diensten te promoten en verder geen interactie aan te gaan.

STRATEGIE

Een social media marketing strategie is echt mega belangrijk. Net zoals bij veel dingen is het ook hierbij van belang om vooraf een gerichte strategie te bedenken. Want af en toe maar hier en daar wat posten heeft niet zoveel zin.

1. Bepaal je ideale doelgroep

Doelgroep Social Media Marketing

Voordat je je social media marketing strategie bepaalt, moet je precies weten wie jouw ideale doelgroep is en wie je graag wilt bereiken op social media. Voer eerst voor jezelf een kort onderzoek uit en beantwoord de volgende vragen over jouw ideale doelgroep:

  • Waar houden ze van.
  • Waar houden ze niet van.
  • Hoe oud zijn ze?
  • Man/vrouw?
  • Hebben ze kinderen?
  • Waar zitten ze? (fysiek en online)
  • Hoe ziet een dag er voor hen uit? Wat doen ze?
  • Wat doen ze in hun vrije tijd?
  • Wat zoeken ze op internet?
  • Waar liggen ze ‘s nachts van wakker?

2. Bepaal je doel

Doel Social Media Marketing

Wat is precies het doel van jouw online aanwezigheid? Waarom wil je bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel op Facebook of een zakelijk Instagram-account? Bedenk goed wat jouw concrete doel is:

  • Wil je communiceren met je ideale doelgroep?
  • Wil je je product of dienst promoten?
  • Wil je toegang tot bepaalde informatie van jouw ideale doelgroep?
  • Wil je naamsbekendheid?
  • Wil je meer bezoekers voor je website genereren?

3. Kies een platform dat bij jouw doelgroep past

Platform Social Media Marketing

Of het nu gaat om Facebook of Instagram, LinkedIn of Pinterest: sociale platforms zijn een ideale manier om in contact te komen met jouw doelgroep: je kunt via deze weg een stuk makkelijker met ze verbinden en een band opbouwen, dat is de spil waar het bij social media marketing allemaal om draait.

Tijd is geld: het is van belang om goed na te denken waar je online actief wilt zijn met je bedrijf. Zoek uit waar jouw ideale doelgroep het meest actief is. Doe je nog niets op het gebied van social media marketing? Kies dan één platform uit en ga je daar verder in verdiepen. Maak daarbij een gerichte keuze.

Ben je al een tijdje ergens online actief met je bedrijf? Kijk dan of er misschien nog een ander platform is waar veel potentiële klanten zitten en dat je kunt inzetten voor meer zichtbaarheid. Realiseer je wel dat daar (zeker in het begin) aardig wat tijd in gaat zitten. Maar als je er consequent mee aan de slag gaat, is het je investering zeker waard.

PROFESSIONELE UITSTRALING

4. Branding

Branding Social Media Marketing

Branding staat voor je (online) uitstraling. Het is datgene wat je uitstraalt, waar ze je aan herkennen en wat jou (en je bedrijf) uniek maakt. Daar valt van alles onder: zowel visueel/grafisch als inhoudelijk.

Potentiële klanten vormen zich op basis hiervan direct een beeld van je bedrijf. Als je wil dat ze je onthouden, dan moet je zorgen dat je je met jouw branding onderscheidt van je concurrenten.

Ben je al online actief op meerdere platforms? Dan is het zinvol om te kijken of dit allemaal op één lijn zit en of je branding niet (teveel) afwijkt. Gebruik bijvoorbeeld overal dezelfde foto van jezelf voor een stuk herkenbaarheid. Zet overal je eigen huisstijl in en draag zo bij aan een stuk herkenbaarheid.

Wat de inhoud betreft: zorg dat je ‘tone of voice’ overal hetzelfde is zodat het herkenbaar is dat jij aan het woord bent. Ga ook niet ‘u‘ gebruiken in je teksten op LinkedIn en op Facebook bijvoorbeeld ‘je’. Maak een keuze en houd het vervolgens overal hetzelfde.

5. Minder is meer

Less Is More Social Media Marketing

De online uitstraling van je bedrijf op social media moet jouw doelgroep direct aanspreken. Op welk platform je ook zit: zorg ervoor dat je pagina/profiel compleet is ingevuld en is voorzien van professionele afbeeldingen. ‘Minder is meer’ is hier absoluut het advies: ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Tip: heb je al zakelijke pagina’s of profielen? Loop ze nog eens na. Verwijder alle tekst die overbodig is en verwijder of vervang verouderde informatie.

6. Reactiesnelheid

Reactiesnelheid Social Media Marketing

Omdat klanten online 24/7 hun vraag aan je kunnen voorleggen, moet je dit in de gaten houden. Want net zoals in het ‘offline leven’, verwachten online bezoekers ook snel een reactie als ze een vraag stellen of misschien een klacht hebben.

Zorg ervoor dat je regelmatig je pagina’s controleert en direct reageert op vragen en of opmerkingen. Lukt het je niet meteen om uitgebreid te antwoorden? Dan volstaat een reactie als: ‘Ik kom er morgen uitgebreid bij je op terug’. Als je maar zo snel mogelijk een eerste reactie stuurt.

ZORG DAT JE OPVALT

Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij online opvalt tussen al die andere bedrijven? Dat is niet eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Je moet het alleen slim aanpakken.

7. Word geen copycat

Copycat Social Media Marketing

Het allerbelangrijkste van social media marketing is dat je vanuit je eigen kennis en creativiteit werkt. Dus kopieer niet die ene succesvolle concurrent, want dat levert je echt helemaal niets op. Want wat goed bij hem of haar past, zou bij jou zomaar de plank totaal kunnen misslaan. Vertrouw echt op je eigen creativiteit en probeer dingen zoveel mogelijk uit. Kijk wat je doelgroep aanspreekt en wat ze interessant vinden.

Een andere manier is om het je doelgroep gewoon te vragen. Maak een poll en leg jouw vragen (bijvoorbeeld over een nieuw product of dienst) op die manier voor. Ik weet zeker dat je interessante input krijgt waar jij weer mee verder kunt en waarvan je weet dat je op de goede weg bent.

Tip: Ga voor echte toegevoegde waarde en kruip weer even in de huid van je ideale klant. Vraag je af waar hij of zij behoefte aan heeft. En op welke manier jouw product of dienst concreet bijdraagt aan die behoefte.

DE CONTENT (INHOUD)

Bij social media marketing draait alles om content die je regelmatig plaatst op je social media. Klinkt eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken. Goede content is de ideale tool voor contact en interactie met je doelgroep.

Ik kan me voorstellen dat je soms geen idee hebt waarover je iets moet posten en het misschien op sommige momenten maar laat zitten. Dat is niet slim, want je volgers verwachten een bepaalde structuur en regelmaat in jouw content. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig iets te posten als het gaat om het algoritme van veel social media.

Hoe je dan toch iedere dag weer inspiratie krijgt over wat je moet posten? Inhaken op de actualiteit is bijvoorbeeld een geweldig slimme manier om te werken aan je online zichtbaarheid.

Inhaakmomenten zijn sowieso erg handig om je inspiratie te geven waarover je een post kunt plaatsen. Daarnaast hebben actuele onderwerpen vaak een hoger bereik bij social media marketing. Social media – zoals Facebook – geven namelijk vaak voorrang aan persoonlijke posts met actuele inhoud. Een mooie kans dus om hier iets mee te doen.

8. Ga voor authentieke content

Authentieke Content Social Media Marketing

De foto’s en teksten die je plaatst, moeten vooral betrekking hebben op jou en je bedrijf. Schrijf ze bij voorkeur zelf. Het kost tijd: maar hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.

Let ook niet de hele tijd op alles wat je concurrenten posten. Soms kan dat verlammend werken en dat is het laatste wat jij nodig hebt. Ga dus voor je eigen unieke aanpak en eigen content. Probeer verschillende dingen uit.

Jij weet als geen ander wat jouw ideale klant nodig heeft en graag wil weten. Deel die kennis met ze en ze gaan je vinden en volgen.

9. Focus op de visuele inhoud

Visuele Inhoud Social Media Marketing

De online wereld is een snelle wereld. Op de online platforms wordt vooral veel gescrold. Als er iets zichtbaar is dat in een oogwenk aanspreekt, wordt het mogelijk bekeken.

Je begrijpt dat al jouw uitingen op die platforms er dus aantrekkelijk uit moeten zien. Ga voor mooie afbeeldingen of foto’s waarbij de voorkeur uitgaat naar eigen materiaal. Hoe authentieker en origineler: hoe opvallender en beter. Ook hier kun je wat dingen uitproberen. Je ziet dan vanzelf wat jouw doelgroep aanspreekt (en wat misschien helemaal niet). Leer ervan en optimaliseer zo jouw online content beetje bij beetje.

10. Ga voor hergebruik van content

Hergebruik Content Social Media Marketing

Veel ondernemers denken dat het ‘not done’ is, maar je mag je content echt absoluut op allerlei manieren hergebruiken. Pak dat wel een beetje slim aan. Stel je hebt een mooie blog geschreven. Die informatie kan je dan vervolgens hergebruiken in je e-mails, video’s en social media posts. 

Voorbeeld:

  • Schrijf een blog.
  • Gebruik ik de inhoud om meerdere social media posts te maken.
  • Gebruik blogonderwerp als de basis voor een e-mail/nieuwsbrief.

Daarnaast kun je exact dezelfde content ook nog eens op allerlei manieren publiceren: in de vorm van blogs, video’s of podcasts. Op die manier bereik je met je social media marketing veel meer mensen. Want de één wil graag naar iets luisteren, terwijl de ander liever leest of informatie tot zich neemt via beeld. Zo sla je twee vliegen in één klap: jij bent extra zichtbaar en je doelgroep krijgt jouw info aangeleverd op een manier die ze graag wensen.

Let op: het is verstandig om die drie posts (met in principe dus dezelfde content) niet achter elkaar te posten. Post het blog bijvoorbeeld nu, de video volgende week en de podcast over 2 weken. Zo spreid je het goed.

PROFILEER JEZELF ALS EXPERT OP JOUW VAKGEBIED

Veel (startende) ondernemers zien zichzelf niet direct als expert. Maar ze zijn het wel. Vooral online is het belangrijk dat je jezelf als expert profileert, want als jij jezelf al niet als expert ziet, waarom zou je klant dat dan wel doen?

11. Ga voor de expertstatus met jouw blogs

Expert Social Media Marketing

Je blogt om nieuwe klanten te krijgen, zo simpel is het. Als je blogt over een specifiek thema zien mensen je al snel als expert, ze gaan je vertrouwen en zullen eerder iets bij je kopen. Dat is waar alles om draait.

Zorg dat je regelmatig een blog schrijft en dat je dat structureel doet. Maak een planning voor de komende maanden. Plan wanneer je iets gaat posten en vul die planning alvast met onderwerpen waarover je wilt schrijven.

12. Schrijf gastblogs

Blogs Social Media Marketing

Naast het schrijven voor je eigen blogs, kun je jezelf ook aanbieden als schrijver van gastblogs. Ook dit valt onder social media marketing. Door blogs voor anderen te schrijven vergroot je je bereik en je expertstatus en je werkt dus flink aan je zichtbaarheid.

Ga hiervoor zelf op zoek naar andere online publicaties of websites waar jij raakvlakken mee hebt. Benader ze actief en kijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. ‘Nee’ heb je, ‘ja’ kun je krijgen ?

13. Zet recensies in

Recensies Social Media Marketing

Als mensen in zee willen gaan met een bedrijf, is één van de dingen die ze vaak doen het bedrijf even googelen. Als ze pakkende positieve recensies lezen, is de kans groot dat ze voor jou kiezen. Recensies zijn dus mega waardevol en belangrijk, omdat ze worden geschreven door echte mensen.

Recensies geven vaak de doorslag voor een potentiële klant. Zorg dat er zoveel mogelijk recensies over jouw bedrijf te vinden zijn op het platform waar je actief bent. Weet ook dat die recensies van de platforms ook vaak terug te vinden zijn in de Google-zoekresultaten.

Deel recensies met lezers op social media en op je website. 

14. Deel je successen

Succes Social Media Marketing

Laat lezers zien en lezen wat je allemaal hebt bereikt. Hierover posten voelt misschien een beetje als opscheppen, maar het is wel een super handige manier om jezelf meer en meer als expert te profileren.

Deel je afgeronde projecten, je nieuwe producten, je mooie opdrachten dus allemaal op social media. Maar ook de training die je succesvol hebt afgerond. Of dat behaalde certificaat / diploma. Maak er een mooie post van met foto. Ga er ook inhoudelijk uitgebreid op in zodat je expertise daardoor extra wordt benadrukt.

GA VOOR VERBINDING

Veel ondernemers denken dat het bij online content en social media marketing vooral gaat om zoveel mogelijk kwalitatief goede content delen. Maar nog belangrijker is of je posts zorgen voor reacties.

Het doel van social media is om mensen met elkaar te verbinden. Bij “engagement” zoals het ook wel wordt genoemd, gaat het dus vooral om de betrokkenheid en de binding met je (potentiële) opdrachtgevers. Met alleen ‘droge kost’ gaat dat lastig. Dus zorg tussendoor voor wat beweging en afleiding. Ga voor iets origineels of grappigs. De boog hoeft niet altijd gespannen te zijn. Laat je creativiteit de vrije loop en zorg voor die betrokkenheid.

15. Organiseer een wedstrijd

Verbinding Social Media Marketing

Misschien vind je het zelf wel helemaal niets, maar een wedstrijd doet het altijd goed. Wil je graag veel engagement? Post dan een wedstrijd. Een leuke wedstrijd waar veel mensen aan mee doen heeft veel bereik. Het is de moeite waard om te testen of het werkt voor jou.

Zorg ervoor dat je een prijs hebt die tot de verbeelding spreekt en die echt de moeite waard is. Daarmee vergroot je de kans dat mensen je post gaan delen. Geef duidelijk aan wanneer de wedstrijd eindigt en hoe de winnaar bepaald wordt. Tenslotte kondig je de winnaar aan in een mooie post.

Tip: Als je een post van een wedstrijd deelt, vraag dan (vooraf) 2-4 vrienden om deze post te liken na plaatsing en zelf ook weer te delen. Daarmee werk je flink aan je zichtbaarheid.

Besteed het uit

Mocht je na het lezen van al mijn social media marketing tips nog steeds iets hebben van: “Pfffffff hier zit ik zo niet op te wachten. “

Dan kan je dit soort social media marketing werkzaamheden natuurlijk altijd uitbesteden, neem contact met me op en ik zorg ervoor dat jij van social media marketing nooit meer stress, irritatie en rode vlekken krijgt, want één van de veelgebruikte motto’s bij Artemis VA is:

Geen stress, maar succes!!

P.S. Mocht je nu denken, ja ik zou het wel willen, maar daar heb ik echt geen geld voor, lees dan mijn blog 5 redenen waarom ondernemers met een Virtual Assistant meer verdienen dan….jij en zie dat door het inhuren van een VA zelfs meer gaat verdienen! Een prima investering dus! 😉

Dilemma: “To be social or not to be social?”

Dilemma: “To be social or not to be social?”

Iedereen heeft het de afgelopen tijd over de nieuwe Netflix documentaire “The Social Dilemma” en hoewel deze film echt wel een enorme eye opener is, wil het niet zeggen dat we nu alles op social media maar moeten stoppen, in mijn ogen dan. 
We moeten wel goed blijven opletten dat we er niet al teveel tijd aan kwijt raken en dat het ons hele leven overneemt. 

Social media is als je een eigen bedrijf hebt een mooie marketingtool om in contact te komen met je doelgroep, maar de feiten over de gevaren van sociale mediaplatforms liegen er niet om.

Social Media Verslaving

Verslavend

Social media is gemaakt om verslavend te werken.
En dat is precies de reden dat veel mensen een haat/liefde relatie hebben met social media.

Er zitten allemaal algoritmes achter social media die ervoor zorgen dat je blijft klikken en kijken en zo vergeet je eigenlijk de hele wereld om je heen en zie je alleen nog maar wat de algoritmes willen dat je ziet. 
Als dit bij jou ook het geval is, dan maakt social media gebruik van jou.
Van jouw kostbare tijd.⁠

Contact

Social media is slechts een manier om contact te onderhouden met je opdrachtgevers en/of klanten, je hoeft er niet de hele dag aan vast te zitten als je daar geen tijd en zin in hebt. En de tijd die je besteed aan social media kan je beter nuttig inzetten door te creëren en contact te maken, dan nutteloos langs eindeloze tijdslijnen te scrollen. 

Valkuil

Als je toch vatbaar bent voor de valkuilen van social media dan kan je een plan maken om productiever te zijn en jezelf te beschermen. 

Social Media

Oplossing

Kies elke dag 2 momenten van 20 minuten (bijv.: na de lunch of in de avond) om je social apps te openen (zet een timer aan op je telefoon van 20 minuten!) en:

Reageer op je laatste posts en privéberichten;
Stuur berichten naar nieuwe volgers;
Connect met (1 tot 5) nieuwe profielen die jou interesseren;
Reageer op (zo’n 5) posts die je aanspreken

Na 20 minuten sluit je de app en open je de app niet meer (tot je volgende social media moment!)⁠

Extra Tip van de filmmakers

En de tip die de mensen uit Silicon Valley in de Netflix docu zelf geven:

Zet je notificaties uit en stel schermtijd in!

Social Artemis Va <h1>werkwijze</h1> Op Dit Deel Van De Artemis Va - Virtual Assistant Kennisbank Kan Je Alles Vinden Over Hoe Je Nu Het Beste En Slimste Samen Kan Werken Met Een Virtual Assistant.

Zorg ervoor dat jij de baas bent én blijft over jouw social media gebruik en dat je social media voor je LAAT werken.
Zo zet je die haat/liefde relatie binnen no-time om in alleen maar liefde.

Virtual Assistant

Mocht je het om welke reden dan ook toch niet zien zitten om je social media zelf te gaan onderhouden, dan kan je natuurlijk ook altijd een super leuke VA inhuren, via de onderstaande knop kan je de allerleukste bereiken! 😉

10 super social media tips voor een boost van je bedrijf!

10 super social media tips voor een boost van je bedrijf!

Social media inzetten als bedrijf: voor veel bedrijven super belangrijk, omdat je met social media platforms jouw doelgroep kunt bereiken. Voor de inzet van social media geldt uiteraard dat je er gewoon mee aan de slag moet gaan. Toch is het een apart specialisme, lees hieronder de tips van Artemis VA!

Social media tips over doelgroepen en platformen

Social Media Doelgroep
Welke doelgroep en welk platform?

Bepaal waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken

Wil je een bedrijfspagina opzetten op social media? Bepaal dan eerst waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Heb je veel beeldende content om te delen? Bekijk dan de mogelijkheden van Instagram. Mogelijk past dit heel goed bij jouw bedrijf. Veel zakelijke content? LinkedIn is dan waarschijnlijk de beste optie. Natuurlijk is de keuze voor het medium ook afhankelijk van in welke business je zit. Voor B2B geldt dat LinkedIn vaak een geschikte keuze is. Wanneer je in de B2C-markt zit, kun je misschien beter een ander medium kiezen.

Kies wat voor soort content je plaatst

Kies welke content je op welk kanaal post. Puur zakelijke content of content die veel kennis bevat is vaak geschikt voor LinkedIn. Wat luchtigere content over bijvoorbeeld de het teamuitje, jaarlijkse kerstborrel of over ‘Neem-je-hond-mee-naar-je-werk-dag’ is meer geschikt voor andere media zoals Facebook en Instagram. Het is trouwens heel goed om verschillende soorten content te delen: van quotes tot filmpjes en van blogposts tot whitepapers!

Social media tips over je planning

Social Media Plannen
Planning, super handig en belangrijk

Plan wekelijks momenten voor social media

Hou er rekening mee dat het bijhouden van een bedrijfspagina op social media veel tijd kost. Als je te lang niet zichtbaar bent, word je online al snel vergeten. Plan dus iedere week een moment in om bezig te zijn met social media en plaats regelmatig posts. Weet dat een post niet enkel bestaat uit een paar woorden. Je bent echt bezig met content creatie dus neem hier de tijd voor!

Maak een social media planning

Maak voor een langere periode een planning (en ook voor de content op je website, zoals een blog of een actueel pagina met nieuws berichten). Op deze manier weet je precies welke posts je op welk moment gaat delen. Neem in deze planning ook op via welk platform je jouw content gaat delen. Ik gebruik zelf ook een planning en deze helpt me om efficiënter te werken op social media omdat ik precies weet wanneer ik wat wil delen. Het scheelt echt heel veel tijd als je dit op één moment in de week schrijft, inplant en de bijbehorende afbeeldingen maakt, dan dat je er elke dag over na moet gaan denken. 

Social media posts inplannen

Door je nieuwe planning kun je ruim van tevoren je social media posts inplannen. Hier zijn genoeg gratis en betaalde tools voor. Op Facebook (en Instagram) kan je dit al wel zelf makkelijk regelen en plannen via de knop ‘publicatietools’ op je bedrijfspagina. 

Deel ook nog spontaan!

Nu je een social media planning hebt is het natuurlijk niet zo dat je niets meer spontaan kunt delen. Komt er ineens iets interessants tussendoor dat jij graag wil delen? Leg deze content dan even naast je planning zodat je kunt zien of het hierbinnen past. Wanneer je hier goed op let krijgen jouw bezoekers niet ineens heel veel content die op elkaar lijkt of juist veel te veel content op hun tijdlijn vanuit jouw bedrijfspagina.

De vorm van jouw social media posts

Design Social Media
Show je design!

Geef een preview van je website

Het is goed om in social media posts een preview te geven van wat de lezer op je website kan verwachten. Op deze manier integreer je jouw social media pagina met je website. Als je bijvoorbeeld een interessante e-book of whitepaper met tips geschreven hebt, deel hiervan dan één tip in je posts om de lezer te triggeren om door te klikken naar je website waar hij heel de whitepaper kan lezen. Zo krijg je uiteindelijk meer websitebezoekers!

Plaats foto’s, afbeeldingen en video’s

Het is misschien een open deur, maar plaats bij iedere social media post een foto of afbeelding. Beeld wordt sneller verwerkt dan tekst én je maakt je post veel sprekender. Een (goed) beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zorg ervoor dat jouw beeld aansluit op de social post en vermijd lelijke stockfoto’s! Uiteraard is de inzet van (korte) video’s op jouw social media platforms nóg beter. Mensen kijken graag naar filmpjes dus maak tijd om gebruik te maken van video in jouw social media strategie.

Bereik van jouw social media posts

Social Media Bereik
Maak je bereik zo groot mogelijk

Deel unieke content voor een groot bereik

Een groot bereik creëren op social media is een flinke klus en hoe interessant jouw content ook is, dit blijft altijd lastig. Zorg ervoor dat de social media posts die jij deelt zó interessant/grappig/relevant zijn dat anderen jouw posts liken, delen of hierop reageren. Zo wordt je bereik automatisch groter. Ook kun je jouw personeel inzetten om een groter bereik te creëren. Vraag je medewerkers gewoon de posts van het bedrijf te delen. Als 5 collega’s allemaal individueel een bereik van 1.000 personen hebben, tikt ’t al snel aan!

Advertenties inzetten voor een groter bereik

Op Facebook en Instagram is het als bedrijf écht heel moeilijk om een leuk bereik te krijgen met ‘gewone’ social media posts. Heb je een bepaald bereik nodig om bijvoorbeeld een evenement te promoten? Voor een paar euro kun je ook op Facebook en Instagram nog veel mensen bereiken. Je maakt dan gewoonweg een advertentie. Bij het maken van deze advertentie kun je filteren op bijvoorbeeld alle personen tussen 30 en 35 jaar die wonen binnen een straal van 30 kilometer rondom bijvoorbeeld Wassenaar. Let dus wel op dat je de juiste doelgroep selecteert zodat jouw bericht niet in Groningen getoond wordt als je de Zuid-Hollandse markt wil veroveren.


Mocht je na het lezen van al deze tips toch denken: “Pffffffff wat een gedoe!!! Dit ga ik misschien één keer doen, maar ik weet nu al dat ik het niet ga volhouden. ” Dan kan je natuurlijk altijd nog een hele leuke en enthousiaste Virtual Assistant inschakelen om dit voor je te doen.
Dan kan jij gewoon lekker verder met de dingen in je bedrijf waar je wel blij van wordt!

Klik op de mooie rode knop hieronder en binnenkort ben je van die vervelende klusjes af! 😉

Plan, en word super productief!

Plan, en word super productief!

Eenvoudige manieren om elke week van je leven het meest productief te maken

Ben jij een van die mensen die altijd denkt aan de dingen die ze volgende week moeten doen? Zie je jezelf altijd overdonderd worden door je to-do lijstje voor de week? Weekdagen kunnen gemakkelijk rampzalig worden als je je er niet op voorbereidt. Gelukkig zijn er manieren om elke week van je leven een productieve week te hebben zonder je verstand te verliezen.

Voor de meeste mensen zijn de maandagen vaak nogal stressvol, omdat je je mentaal moet voorbereiden op wat de week voor je in petto heeft. Het is niet leuk om de wachtende taken te voelen die je moet doen op het moment dat je je ogen opent in de ochtend. Het kan je overweldigen, en voor je het weet begin je de dag te verafschuwen.

Maar je hoeft het jezelf niet moeilijk te maken. Er zijn eenvoudige technieken die je kunt toepassen om je te helpen het elke week opnieuw op te pakken. Hoewel er een unieke formule is voor elk persoon, moet elke productieve week de volgende stappen bevatten die ik hier behandel.

Ben je klaar om je leven te veranderen en de meest productieve week van je leven te hebben?

Plan slechts één week per keer

Het is altijd een goed idee om een globaal idee te hebben van wat je wilt bereiken. Het is ook belangrijk om inzicht te hebben in wat je elke maand kunt verwachten.

Voor de planning of voorbereiding van je weken is het echter heel handig om slechts één week per keer te plannen. Als je een aantal weken vooruit plant, word je gewoonweg overladen. Hou er rekening mee dat je een mens bent, geen robot.

Bovendien kan elke dag van de week zonder waarschuwing veranderen, hoe goed je er ook op voorbereid bent. De manier waarop de zakenwereld en het leven zich tegenwoordig ontwikkelen is heel snel. Misschien krijg je wel een kans aangeboden die je niet mag laten liggen wanneer je die het minst verwacht.

Bovendien kan je een noodsituatie meemaken op het meest ongemakkelijke moment. Dat betekent dat je je vergaderingen, afspraken en zelfs deadlines moet verplaatsen om het te kunnen opvangen. Als gevolg daarvan moet je je agenda reorganiseren en je taken en to-do lijst voor de dag of de hele week aanpassen.

Plan je week tijdens het weekend

Er is een soort van discussie gaande over wat de beste dag van de week is om je week te plannen. Sommigen zeggen dat het het beste is om het te plannen voordat je klaar bent met je taken op vrijdag. Tegelijkertijd raden sommigen aan om maandagmorgen voor het begin van de week te beginnen. Deze suggesties zijn helemaal niet slecht, maar zijn waarschijnlijk niet zo efficiënt als het organiseren van je week in het weekend.

Het is goed mogelijk om de dingen die je moet doen te vergeten bij het plannen van je to-do lijst voor de week op een vrijdag. Dit betekent dat je misschien op maandag kostbare tijd moet besteden om opnieuw de planning en de lijst met to-do’s voor die week door te nemen, in plaats van deze tijd te gebruiken voor iets productievers.

Aan de andere kant zal het wachten tot het begin van de week om alles te plannen je waardevolle tijd kosten. Dus in plaats van je opdrachten uit te voeren, zul je productieve tijd verspillen aan het bepalen van wat er gedaan moet worden.

Dus als je in het weekend tijd over hebt, breng je je to-do’s voor de komende week in kaart. Dat kan gaan om persoonlijke boodschappen, projecten, enzovoorts. Overweeg ook om een persoonlijke planner te gebruiken om alles op te schrijven. Zo vergeet je geen enkele taak. En als je al je plannen voor je ziet liggen, krijg je een veel beter gevoel.

Bovendien is het een goed idee om maximaal twee uur te besteden aan het plannen en voorbereiden van de komende week en om de rest van het weekend met je gezin door te brengen. Zo kunt je de nieuwe week vol energie, zonder stress en gemotiveerd tegemoet treden, in plaats van dat je er tegenop ziet.

Maak een schema voor alles

En dat is een lijst van alles, van je ochtend- en avondroutines tot deadlines, to-do’s en zelfs pauzes. Als je alles inroostert, heb je meer tijd voor alles wat je moet doen, of het nu gaat om lekker een uurtje sporten of het bijwonen van een vergadering.

Bovendien zal het ervoor zorgen dat je in staat bent om de essentiële zaken te organiseren zonder overdonderd te worden en je werkdagen te overladen. Het resultaat is dat je geen dingen vergeet of mist, wat betekent dat je meer doet met minder stress.

Plan your work, and work your plan!

Napoleon Hill

Plan maar drie grote taken in één dag

De meeste vrouwelijke ondernemers staan bekend om hun lange lijst van to-dos die eeuwig lijken te duren. Het is echter moeilijk om dat te bereiken. Zie je jezelf een paar dingen op je lijst checken en voel je je verloren omdat je nog steeds zoveel op je lijstje hebt staan en de dag bijna voorbij is?

Maak jezelf niet gek omdat je niet alles op je to-do lijstje hebt gedaan. Maak in plaats daarvan een dagelijkse lijst met uitvoerbare taken waarvan je zeker weet dat je ze voor het einde van de dag kunt voltooien. Bovendien moet je bij het plannen van je week in het weekend zowel persoonlijke als zakelijke taken op een rijtje zetten. Zorg er dan voor dat je jezelf voor elke werkdag niet meer dan drie grote taken toewijst.

Zoals gezegd, gebruik een planner waar je deze kunt opschrijven of gebruik een online app zoals Trello. Dit is erg handig bij het organiseren van je werkzaamheden. Je kunt taken vastpinnen en een tijd en datum voor ze inplannen. Daarnaast kan je ze categoriseren om het makkelijker voor je te maken om te bepalen welke taken voorrang moeten krijgen.

De Pomodoro techniek toepassen

Simpel gezegd is de Pomodoro Techniek een systeem voor tijdsblokkering, waarbij je je werkzaamheden in intervallen van 25 minuten uitvoert, met pauzes van 5 minuten tussendoor. Dit is een geweldige methode om te gebruiken wanneer je je focus begint te verliezen.

Stel gewoon je timer in op 25 minuten en concentreer je op wat je moet doen. Zodra je 25 minuten voorbij zijn, neem je een pauze van 5 minuten waarin je kunt doen wat je wilt om je te ontspannen. Ga daarna nog eens 25 minuten terug naar je taak, en ga zo maar door.

Als je je dag plant en de tijd blokkeert, overweeg dan om je hoofdtaken ten minste 2 uur lang te blokkeren. Hiervoor kun je jezelf tussendoor 20 tot 30 minuten pauze geven. Ook kan je, voordat je je dag afsluit, je e-mails doornemen en een uur lang door je sociale media bladeren.

Deze techniek zal vooral goed werken als je altijd meer op je sociale media rondkijkt dan dat je werk doet. Het is ook goed voor degenen die altijd meer tijd nodig hebben om een eenvoudige taak af te ronden dan verwacht of als je de neiging hebt om wat meer uit te stellen in plaats van belangrijke zaken af te handelen.

Plan, Pomodoro Techniek, Artemis Va, Technisch Virtual Assistant, Ondernemen, Productiviteit

Om je te helpen heb ik een super handige pdf gemaakt met daarin de hele Pomodoro techniek, print hem uit en gebruik hem om nog veel productiever te worden. Je kan hem vinden op de gratis downloads pagina.

Simpel, maar doeltreffend!

Dit zijn tips over hoe je de meest productieve week ooit kunt hebben en ze zijn vrij simpel.
Toch is de impact die ze in je dagelijkse leven zullen hebben, aanzienlijk.
Probeer ze vandaag nog en laat weten hoe het gaat!
Als je iets toe te voegen hebt, aarzel dan niet om ze te delen in de onderstaande commentaar sectie.

Plan Artemis Va <h1>werkwijze</h1> Op Dit Deel Van De Artemis Va - Virtual Assistant Kennisbank Kan Je Alles Vinden Over Hoe Je Nu Het Beste En Slimste Samen Kan Werken Met Een Virtual Assistant.
Droom, Plan, Doe

Lukt het je ondanks deze tips nog steeds niet om je taken elke week af te krijgen, dan is het toch echt tijd om een virtual assistant in te gaan huren!
En laat ik er nu net eentje kennen! 😉

Neem hieronder contact met me op en voor je het weet ben je veel minder gestrest en heb je veel meer succes! 

Waarom alles alleen doen als het ook samen kan!

Virtueel Assistent of Persoonlijk Assistent?

Virtueel Assistent of Persoonlijk Assistent?

Persoonlijk Assistent VS Virtueel Assistent: Wat is de beste keus?

Veel ondernemers zijn tegenwoordig drukker dan iemand die ijswater verkoopt in Hades. Gelukkig, of helaas, afhankelijk van hoe je het bekijkt, zien veel van jullie je dagen de laatste tijd nog drukker worden. Of dat nu komt door een toename van het klantenbestand of door uitbreiding van de totale bedrijfsvoering, de kans is groot dat je op zijn minst hebt nagedacht over het inhuren van een assistent.

Maar, wat is beter… een persoonlijk assistent of een virtueel assistent?

Persoonlijk Assistent
Er zit zoveel meer in je mogelijkheden tot succes!

Inhoud

Voordelen van Persoonlijk Assistent

Nadelen van Persoonlijk Assistent

Voordelen Virtueel Assistent

Nadelen Virtueel Assistent

Conclusie

Voordelen van Persoonlijk Assistent

Een persoonlijke assistent kan je in je eigen kantoor zien en dat is wel een voordeel als je de voorkeur hebt om persoonlijk face to face met je assistent te kunnen spreken en ze fysiek iets te overhandigen. Als je sterk afhankelijk bent van je non-verbale hints en/of de voorkeur geeft aan een assistent op slechts een paar stappen van je bureau, dan is het waarschijnlijk het beste dat je een persoonlijke assistent inhuurt.

Nadelen Persoonlijk Assistent

Persoonlijke assistenten zijn langetermijninvesteringen (goed Scrabble woord!! 😉 ), die door hun aard ook beperkt zijn door hun geografische nabijheid. Jouw werving van personeel is sterk beperkt tot de personen die zich binnen een bepaalde straal van je vestigingsplaats bevinden en door dit beperkte bereik sluit je je deuren voor diegenen die misschien veel beter bij je passen, maar te ver weg wonen om het lucratief voor beiden te maken qua reisafstand..

Ook moet je voor een persoonlijk assistent allemaal dingen regelen zoals een werkplaats, een computer en niet te vergeten alle administratieve beslommeringen die erbij komen kijken als je iemand in dienst neemt. Ze kunnen ziek worden, zwanger raken enz enz… en dan betaal je bij een persoonlijk assistent gewoon hun salaris door, zonder dat je daar iets voor terug krijgt. 

Persoonlijk Assistent
Mocht je een teken nodig hebben… Hier is het!

Voordelen Virtueel Assistent

Het inhuren van een virtuele assistent heeft veel voordelen, waarvan de eerste is dat ze op afstand werken in het comfort van hun eigen huis. Omdat ze niet meer hoeven te reizen, wordt er nooit meer gebeld omdat hun auto kapot is gegaan of omdat ze te laat zijn omdat ze vastzitten in het verkeer, een virtuele assistent is beschikbaar als je ze nodig hebt, altijd!

Ook ben jij niet verantwoordelijk om een werkplek voor ze te creëren, een virtueel assistent heeft zelf al de beschikking over alle kennis, apparaten en software om heel goed met je samen te werken. 

Een virtueel assistent moet je ook zien als een mede ondernemer in plaats van iemand die bij je in dienst is. Dit maakt het ook makkelijker om met iemand te sparren over de bedrijfsvoering en andere zaken waar je als ondernemer mee te maken hebt en die je niet zo snel met je eigen personeel zal delen. Een goed resultaat van jouw onderneming is voor jullie allebei een win win situatie.

Virtuele Assistenten hebben ook een groot netwerk met andere Virtuele Assistenten, die allemaal een eigen specialisatie hebben, dus kan je huidige VA iets niet (zo goed), dan kan zij ervoor zorgen dat een andere VA die taak overneemt zonder dat het jou tijd kost aan het zoeken van iemand anders inclusief de werving en selectie. 

Bovendien is een virtuele assistent perfect als je gewoon behoefte hebt aan ondersteuning voor korte-termijn projecten en als je elke lange-termijn verbintenis die een persoonlijke assistent nodig heeft, volledig wilt overslaan.

Nadelen Virtueel Assistent

In tegenstelling tot persoonlijke assistenten die hun werkdag uitsluitend aan jou wijden, werken virtuele assistenten over het algemeen met meerdere cliënten. Sommige kunnen alleen beschikbaar zijn voor communicatie tijdens specifieke uren. Maar hier zijn altijd prima afspraken over te maken die zo goed als naadloos op jouw werkdag en uren aansluiten.

Persoonlijk Assistent
Huur een Virtueel Assistent in en krijg weer alle tijd om te doen waar je echt blij van wordt!

Conclusie

Wanneer je het allemaal samenvat, wegen de voordelen van het hebben van een virtuele persoonlijke assistent meestal altijd op tegen de voordelen van het hebben van een persoonlijke assistent.

Is dit nu ook de oplossing voor jouw probleem, bekijk dan wat ik jou kan bieden, mijn portfolio en neem vandaag nog contact met me op!

Voor je het weet heb jij ook veel minder stress en veel meer succes! Want waarom alles alleen doen als het ook samen kan!

Persoonlijk Assistent
5 redenen waarom ondernemers met een Virtual Assistant meer verdienen dan….jij!

5 redenen waarom ondernemers met een Virtual Assistant meer verdienen dan….jij!

Veel ondernemers hebben baat bij een Virtual Assistant (VA), zo ook Joost. Een ondernemer in hart en nieren met een succesvol bedrijf, altijd op zoek naar nieuwe kansen, verbeteringen en innovaties. De laatste periode gaat al zijn tijd en aandacht echter naar operationele zaken.
Hij werkt meer ín zijn bedrijf, dan áán zijn bedrijf.
Hij komt er nauwelijks aan toe om de grote lijnen verder uit te zetten voor een gezonde groei van zijn bedrijf. Dit en de stress, zorgt ervoor dat de gewenste groei stagneert en dat hij bezig is met zaken waar hij niet mee bezig wil zijn.

De drukke tijden op zijn werk en het hebben van een gezin, zorgen ervoor dat Joost niet goed meer weet wat vrije tijd écht inhoudt.
En vakanties zijn allang geen echte vakanties meer.
Zo wilde Joost niet langer doorgaan, dus hij ging op zoek naar een oplossing; een virtual assistant inhuren!

Ondernemer Artemis Va <h1>werkwijze</h1> Op Dit Deel Van De Artemis Va - Virtual Assistant Kennisbank Kan Je Alles Vinden Over Hoe Je Nu Het Beste En Slimste Samen Kan Werken Met Een Virtual Assistant.
Ondernemer + virtual assistant = perfecte team

Inhoud

Een virtual assistant, wat houdt dat in?
Vijf redenen waarom je meer verdient met VA
Dit levert een virtual assistant in euro’s op
Wil je weten wat het jou kan opleveren?

Een virtual assistant, wat houdt dat in?

Een virtual assistant is iemand die met behulp van online samenwerkingstools ondersteuning biedt aan ondernemers. Dit kan eenvoudig administratief werk zijn, het beheren van de mailbox en agenda, het organiseren van vergaderingen en events of het opzetten en beheren van nieuwsbrieven en content voor social media en websites.

Het meest interessant zijn echter niet de concrete taken die een assistent overneemt, maar het gaat om de effecten van een virtual assistant inhuren.

Dit zijn dan ook meteen de vijf redenen waarom je als ondernemer meer verdient mét virtueel assistent, dan zonder virtueel assistent:

  1. Overzicht: Het structureren van werkzaamheden, het in kaart brengen van de to-do’s en planning, zorgt ervoor dat je weer overzicht krijgt. Een assistent helpt jou daarbij en zo bepaal je samen welke taken structureel terugkomen die je kunt uitbesteden en wat jouw prio’s zijn in die week. Zo word je als ondernemer veel productiever en effectiever.

  2. Focus: door het werk uit te besteden, zijn er minder zaken die jouw aandacht vragen. Dat zorgt ervoor dat je tijd en ruimte krijgt voor zaken die jouw focus nodig hebben, zoals de ontwikkelingen in het vakgebied, strategische vraagstukken en toekomstperspectieven van jouw onderneming.

  3. Tijdswinst: Het ondersteunende werk uitbesteden levert altijd tijdswinst op, omdat je het zelf niet meer hoeft te doen. Daarnaast kan een assistent al de organisatorische taken sneller en beter dan jij en is het dus gewoon veel slimmer dit niet meer zelf te doen. Je koopt dus tijd en wat is jou dat waard?

  4. Plezier: Je bent geen ondernemer geworden om zelf vervolgens al het werk te gaan doen, toch? Door taken uit te besteden die afleiden van datgene waarom je ooit ondernemer bent geworden, kan je weer bezig zijn met wat je het liefste doet. Daarmee komt het plezier in ondernemerschap weer terug. En dat heeft een positieve uitwerking op de business én veelal ook het leven buiten de business.

  5. Minder stress: Meer overzicht en het uitbesteden van de juiste dingen, zorgen voor minder to-do’s en deadlines die je hoeft te doen. Uit vele productiviteitsonderzoeken blijkt dat na afleiding, het minimaal een minuut duurt voordat je weer focus hebt op datgene waar je mee bezig was.
    Stel dat je je 50 keer per dag laat afleiden (telefoontjes, mailtjes, ad-hoc to do’s, vragen etc) dan verlies je al bijna een uur per dag door gebrek aan focus!
    Dat dit stress geeft, is dan ook niet zo gek. Je bent de hele dag druk, maar aan het einde van de dag heb je het idee dat je niets hebt gedaan en er meer to do’s op je lijst zijn gekomen dan dat eraf zijn gegaan.

    Een virtual assistant neemt veel van deze taken van je over, zodat jij minder hoeft te doen op een dag en daardoor meer focus hebt voor wat je wél moet doen. Goodbye stress!

Dit levert een virtual assistant in euro’s op

En nu wil jij als ondernemer natuurlijk weten hoe deze redenen zich vertalen naar meer geld. Daarvoor maken we een simpele rekensom. Stel, je verdient € 100,- per uur. De assistent verdient minder dan jij, dus daar is al de eerste winst als zij de dingen doet waar jij je niet mee bezig zou moeten houden. We gaan ervan uit dat de assistent € 45,- per uur verdient.

Van de 10 uur op een dag die jij werkt, ben je al snel 2 uur kwijt aan je mailbox checken, administratieve zaken, afspraken maken, offertes aanvragen en andere ad-hoc taken en telefoontjes. Als een Virtual Assistant deze werkzaamheden van jou overneemt, kost je dat dus 2 x € 55 = € 90,-. Een goede assistent doet dit werk sneller en beter dan jij, dus kan in 2 uur meer voor elkaar krijgen dan jij. (winst!)

Jij houdt dan dagelijks 2 uur (of misschien wel meer) van je tijd over, die jij kunt besteden aan datgene wat nodig is en waar je € 100,- mee verdient. In dat geval levert een assistent je PER DAG dus € 110,- op. (€ 200,- minus € 90,-). Of je kiest ervoor om eerder naar huis te gaan, te sporten of tijd met je gezin of vrienden door te brengen. Zodat je hoofd ook weer even leeg is en je de volgende dag er weer fris tegenaan kunt.

Stel dat je 3 van de 5 werkdagen de assistent inzet voor 2 uur per dag. Dan heb je circa 24 uur per maand om te besteden aan andere zaken. Reken zelf maar uit wat dat jou oplevert….

Ondernemers
Ondernemers verdienen meer geld met een Virtual Assistant

Wil je weten wat het jou kan opleveren?

Een Virtual Assistant inhuren betekent dat werken ín het bedrijf weer werken áan het bedrijf wordt en dat vakanties weer écht vakanties zijn. Joost snapt inmiddels dat hij meer verdient met, dan zonder VA.

Wil jij weten of ik jou ook meer geld, tijd en productiviteit opleveren? neem vrijblijvend contact met me op en dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Alleen ga je sneller, samen kom je verder!