Website bezoekers, hoe krijg je ze en hoe hou je ze?! Ben je op zoek naar manieren om de website van je bedrijf veel effectiever te maken? Wil je weten naar welke belangrijke informatie je bezoekers echt op zoek zijn?
Ik deel hieronder de 8 belangrijkste vragen die jouw website bezoekers beantwoord willen zien.
1: Wat verkoop je/ welke diensten bied je aan?
Het allerbelangrijkste voor je websitebezoeker is om er achter te komen welke producten/diensten je aanbiedt op je website.
Dit moet echt meteen duidelijk zijn op het allereerste moment dat ze op je website aankomen. Als ze moeten raden of twijfelen, dan zijn ze weg.
Het punt dat ik hier probeer te maken is dat je eerste prioriteit moet zijn om uit te leggen wie je bent en welk product/dienst wordt aangeboden.
Als dit niet gebeurt of als je bezoekers dwingt om op je site te zoeken naar informatie, dan komt dit niet goed.
2: Waarom is jouw product/dienst onmisbaar?
Nadat vastgesteld is wat je aanbod inhoudt, zullen je bezoekers een nog belangrijkere vraag hebben.
Hoe zal jouw aanbod hun leven verbeteren en de problemen oplossen die ze op dit moment hebben?
Met andere woorden, wat zit er in voor hun en waarom zouden ze zich er druk maken?
Dit is waar jij je toegevoegde waarde moet communiceren, dus…waarom zouden ze zaken met jou moeten doen.
Waar het op neerkomt is dat je je product/dienst moet promoten op een manier die klanten inspireert om juist bij jou te kopen.
Ga eens brainstormen om te bepalen wat de belangrijkste redenen zijn waarom iemand nu juist jouw product of dienst zou willen of beter gezegd “moeten” kopen. Heb je dit helder, communiceer dan dit luid en duidelijk op je website.
3. Wat zijn de kosten?
Ok die belangstelling is dus gewekt door uit te leggen wat je product/dienst is en wat de voordelen van het gebruik ervan zijn.
Op dat moment zullen je (nog steeds potentiële) klanten ongetwijfeld willen weten hoeveel het kost.
Hoewel je niet per se de prijs op je homepage hoeft te zetten, moet je er wel voor zorgen dat je bezoekers de prijsinformatie met één klik kunnen vinden.
Als je ze teveel moeite laat doen, zullen ze gefrustreerd raken, en zullen ze waarschijnlijk afhaken voordat ze je aanbod hebben bekeken.
Persoonlijk vind ik het ook vervelend, en een enorme afknapper, als ik interesse heb in een product, maar de prijzen of andere belangrijke informatie niet kan vinden.
En ja, ik trek meteen ook zelf het boetekleed aan, want zelf heb ik hier ook nog wat werk te verrichten…
4. Wat onderscheidt jouw merk van anderen?
Laten we eerlijk zijn. De meeste sectoren zijn verzadigd met concurrenten die strijden om de aandacht van een doelgroep.
Zelfs kleine niches kunnen gemakkelijk 10 of meer topbedrijven hebben die allemaal strijden voor hun deel van de taart.
En de verschillen tussen de bedrijven kunnen minuscuul zijn.
Toch willen veel consumenten iets weten over het verhaal, de geschiedenis, de teamleden, de waarden van je bedrijf, enzovoort.
Daarom is het belangrijk om u snel te onderscheiden van andere concurrenten en een unieke merkidentiteit op te bouwen.
Ook al is het niet handig om ellenlange details over jezelf op je homepagina te zetten (dit is meestal gereserveerd voor je “over mij/ons” pagina), is het wel slim om te laten zien wat jou en je bedrijf zo uniek maakt.
5. Kan ik makkelijk vinden wat ik zoek op deze website?
De gemiddelde online bezoeker heeft de aandachtsspanne van een mug.
De navigatie moet intuïtief zijn en bezoekers moeten zich binnen enkele seconden kunnen oriënteren – niet binnen enkele minuten.
Het is zelfs zo dat ” wanneer bezoekers de website van een bedrijf bereiken via een verwijzingssite, 50 procent van hen het navigatiemenu zal gebruiken om zich te oriënteren”.
Als de navigatie van uw site te ingewikkeld of te omslachtig is, is dat niet bevorderlijk voor een goede gebruikerservaring.
Daarom maak ik er altijd een punt van om de navigatie van mijn websites zo ongecompliceerd en duidelijk mogelijk te maken.
Het belangrijkste bij navigatie is om het zo eenvoudig mogelijk te houden, zodat bezoekers zich probleemloos over je website kunnen bewegen zonder al te veel na te hoeven denken.
6. Wie gebruikt het nog meer?
“Social Proof zijn” is een ” psychologische aanpak” die tegenwoordig erg populair is.
Consumenten willen bevestiging van een product/dienst voordat ze er hun zuurverdiende geld aan uitgeven.
Ik weet dat ik dat ook doe.
Als je in staat bent om andere klanten te noemen die jouw producten of diensten ook gebruiken, dan stel je een bezoeker op zijn gemak.
De kans is ook groter dat ze blijven rondkijken, wat de kans op een uiteindelijke conversie kan vergroten.
Maar hoe kun je sociaal bewijs leveren?
Een van mijn persoonlijke favorieten is om gewoon de logo’s te gebruiken van merken waarmee je zaken hebt gedaan.
Andere effectieve technieken zijn de volgende:
Referenties
Recensies
Steunbetuigingen van bekende/belangrijke personen
7. Kan ik je vertrouwen?
Vertrouwen is belangrijk.
Veel potentiële klanten hebben tegenwoordig een gezonde dosis scepsis, dus het is van cruciaal belang dat je meteen al een basisniveau van vertrouwen kunt opbouwen.
Dit geldt zeker als je een relatief nieuw bedrijf hebt dat nog geen noemenswaardige merkwaarde heeft opgebouwd.
Als er ook maar een greintje twijfel bestaat over je betrouwbaarheid en reputatie, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het merendeel van de bezoekers je website zal verlaten.
Maar hoe kan je onmiddellijk vertrouwen winnen?
Hier zijn een paar manieren:
Vermeld het fysieke adres van je bedrijf
Vermeld uw telefoonnummer
Vermeld instanties (garanties) waar je bij aangesloten bent
Plaats een link naar je algemene voorwaarden en verkoopbeleid
Geef basisinformatie over het retourneren van producten
Ik raad je ook aan om ervoor te zorgen dat je website er professioneel uitziet met een visueel aantrekkelijk ontwerp, afbeeldingen van hoge kwaliteit, goede teksten enz.
Je wilt zeker niet dat je site eruit ziet als een oude website uit de jaren 80, dat schreeuwt gewoon onbetrouwbaarheid.
8. Hoe kan ik contact met je opnemen?
Ughhh!! Niets is zo frustrerend als je een vraag hebt en een bedrijf wil bereiken, maar totaal niet kan vinden over hoe je contact met ze op kan nemen.
Aangezien de meeste website bezoekers tegenwoordig vertrouwd zijn met het internet, is het belangrijk dat je een “Contact” gedeelte op een opvallende plaats zet op je website, die gemakkelijk te vinden is.
Plaats deze niet helemaal onderaan, “onder de vouw”, maar bovenaan je pagina, zodat mensen dit meteen zien zonder te hoeven scrollen. Dit is ook waar mensen een link naar je contactpagina verwachten.
Het is heel goed om origineel te zijn, maar sommige dingen is juist heel verstandig om voorspelbaar te houden, dit is één van die dingen.
Misschien is het zelfs handig om een chatbox in te bouwen die automatisch tevoorschijn komt.
Conclusie
Het is belangrijk om te onthouden dat je maar weinig tijd hebt om indruk te maken op je website bezoekers en ze over te halen om je product/dienst van dichtbij te bekijken.
Het begrijpen van de meest voorkomende vragen die bij je bezoekers opkomen is onmisbaar voor het creëren van een positieve ervaring.
Het duidelijk maken van je toegevoegde waarde en het benoemen van andere belangrijke zaken zullen je helpen bij het maken van het ontwerp, teksten, de lay-out en de functionaliteit van je site.
Het langetermijneffect?
Een hogere betrokkenheid, een lager bouncepercentage en meer conversies.
Welke vragen van websitebezoekers zijn volgens jou het belangrijkste om te beantwoorden? Laat het me weten!
Je kan een prachtige website hebben, maar een goede website hebben houdt niet alleen in dat het een lust voor het oog is. Naast het uiterlijk is het allerbelangrijkste dat je website een geweldige gebruikerservaring heeft. Dit is wat ervoor zal zorgen dat je bezoekers super blij worden en met plezier je website bezoeken. Je potentiële klanten aantrekken en tevreden houden, en ze dus niet irriteren is het allerbelangrijkste doel van jou en je website. Dat is dus je ultieme missie!
Het bieden van een slechte gebruikerservaring kan ertoe leiden dat je potentiële klanten je pagina verlaten net zo snel verlaten als dat ze het gevonden hebben. Het kan ook leiden tot lage conversiepercentages, slechte zoekresultaten en een slechte reputatie.
Web Design is altijd in ontwikkeling en dit maakt het ook een uitdaging om altijd up to date te blijven. Maar je hoeft je ook niet altijd te wenden tot de laatste snufjes van het internet om een interessante website voor je potentiële opdrachtgevers te hebben. Als ze er kunnen vinden waar ze voor kwamen is dat al super goed.
Hieronder een lijst met de meest voorkomende problemen in je webdesign die je bezoekers (waarschijnlijk) zullen irriteren
1: Het duurt eeuwen voor je website geladen is
Snelheid van een website is een ontzetten belangrijk onderdeel van webdesign. Langzame laadtijden zijn niet alleen enorm irritant voor je bezoekers, maar het zal ook zeker je conversie op een negatieve manier beïnvloeden. Ook is een langzame onwillige website super slecht voor je reputatie, niet alleen bij je opdrachtgevers, maar ook bij Google.
Factoren zoals codes, beeldgrootte en video’s kunnen de laadtijd van een pagina beïnvloeden. Als je wil dat je ideale klant op je pagina blijft, zorg er dan voor dat je de hoogste prioriteit geeft aan het optimaliseren van de laadprestaties.
2: Niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten
Het is mega irritant om op je mobiel of smartphone door een website te bladeren als je van links naar rechts moet scrollen om de inhoud een beetje te kunnen lezen. Het is ook frustrerend om de hele tijd je beeld te moeten vergroten omdat je anders de teksten en knoppen niet kan zien of erop kan klikken. Dit is dus wat je klant moet doorstaan op jouw website als deze niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, en waardoor je dus een slechte UX (= user experience = gebruikerservaring) reputatie krijgt.
Dit is een van de grootste redenen waarom Google zich blijft focussen op het verbeteren van de browse-ervaring van mobiele gebruikers. En optimaliseer jij je website niet voor mobiele apparaten dan zie je jezelf al snel onderaan de organische zoekresultaten. Dus echt heel belangrijk op je to do lijst…het aanpakken van je mobiele webdesign!
3: Slechte navigatie
Navigatie… nog zo’n über belangrijke op de lijst voor je webdesign.
Als iemand op je homepagina terecht komt, weten ze dan meteen wat je doet en waar ze naartoe moeten op je website en… hoe ze daar moeten komen?
Dit klinkt als een schot voor open doel, maar je wil niet weten hoeveel mogelijke leads je mist als je website niet super duidelijk en overzichtelijk is qua navigatie.
Leg duidelijk uit wat je doet in een header en pagina tekst, zonder zakelijk jargon, als je opdrachtgevers dit zouden begrijpen dan zouden ze je niet nodig hebben. Hou het makkelijk, duidelijk en overzichtelijk.
Maak met een duidelijke CTA (Call to Action = oproepen tot actie met bijvoorbeeld een knop, zoals neem nu contact met me op) het makkelijk en logisch voor je bezoekers wat ze moeten doen, Maak het zo zo gemakkelijk mogelijk.
4: Automatisch afspelende multimedia content
Stel je voor je zit op een website en bent je aan het concentreren op de inhoud en opeens vanuit het niets begint er een video of een liedje te spelen… Mega irritant toch?! Het eerste wat je dan doet is snel op zoek gaan naar de mute of stop knop. Maar nog sneller is het om op de terug knop op je browser te klikken of je browser af te sluiten.
Hoewel social media-platforms zoals Instagram en Facebook ook vaak een video-autoplay hebben, staan ze meestal op mute. Geef de bezoekers van je website minstens dezelfde service. Dwing je multimedia content niet aan ze op. Geef ze in plaats daarvan een optie, en als je het toch automatisch af wil spelen, zet dan in ieder geval het geluid uit.’
5: Je hebt alleen standaard en onpersoonlijke stock afbeeldingen op je website
Gebruik je altijd saaie stockfoto’s op je website? In het beste geval zijn ze generiek, maar in het slechtste geval zijn ze gewoon onzinnig! Foto’s zijn super nuttig om mee te communiceren en je boodschap te verduidelijken voor je bezoekers. Standaard stockfoto’s zijn alleen helemaal niet nuttig… voor niemand niet, zowel de bezoekers als je eigen bedrijf. Op deze manier krijgt niemand een echt beeld over jouw bedrijf, dus het is heel belangrijk om ook persoonlijkheid mee te nemen in je webdesign.
Je kan het beste echte foto’s van je medewerkers, bedrijf, product, locatie en klanten gebruiken. Als die niet beschikbaar zijn, zoek dan niet-generieke stockfoto’s op stockfoto websites zoals Unsplash.
Naast foto’s is het ook belangrijk om een persoonlijke tekst te schrijven op je over mij pagina, jij bent toch degene met wie de potentiele opdrachtgever misschien wil gaan werken!
6: Koppen gebruiken die niet overeenkomen met de inhoud
Je verwacht het misschien niet, maar ook teksten vallen onder webdesign…
Mensen zullen op een link klikken om de inhoud te lezen als deze een geweldige titel heeft. Als ze dan vervolgens op een website komen waar de inhoud totaal niet relevant is met de kop en en de link waar ze op hebben geklikt zullen ze teleurgesteld weer afdruipen en nooit meer terugkomen.
De aandacht van lezers trekken met titels is echt super belangrijk! Maar zorg er dan wel voor dat je ze niet misleid en dat je inhoud de belofte waarmaakt.
7: Spammen van zoekwoorden
Stop je teksten niet vol met te veel zoekwoorden. Het ziet er belachelijk uit en zorgt ook nog eens voor een slechte leeservaring. Hoewel trefwoorden van vitaal belang zijn voor het succes van SEO, zal Google je zeker bestraffen voor het overmatig gebruiken (spammen) van zoekwoorden. Schrijf dus met mensen in gedachten en niet met de robots van Google. Ook dit is webdesign…
8: Geen social media knoppen
Herken je dit… je leest iets super interessants op een website en je ziet geen mogelijkheid op de pagina om dit te delen of om iemand te volgen op social media. Foutje in het webdesign!
Social sharing buttons zijn een makkelijke manier voor de bezoekers van je site om je content te delen op hun social media, omdat ze het dan niet handmatig hoeven te kopiëren en te plakken.
Als gevolg daarvan krijg jij meer verkeer, mogelijkheden om leads te genereren en doe je het beter in de resultaten van zoekmachines, omdat je online aanwezigheid en zichtbaarheid hierdoor zal toenemen.
9: Je website niet up to date houden
Het is absoluut cruciaal om alle thema’s en plugins van je website up to date te houden en er op deze manier voor te zorgen dat je website zo goed mogelijk beschermd is tegen dreigingen van buitenaf. Vergeet ook geen backup te maken voor je updates uitvoert, op deze manier zorg je ervoor dat er nooit kostbare informatie verloren gaat.
Naast de beveiliging up to date houden is het natuurlijk ook onwijs belangrijk om ook de inhoud relevant en up to date te houden.
Samenvattend:
Webdesign is echt super duper mega belangrijk om klanten aan te trekken en te behouden.
Maak het eenvoudig voor je website bezoekers om hun weg te vinden op je website en verminder hun frustratie bij het navigeren. Zorg ervoor dat ze alles makkelijk kunnen vinden zowel qua navigatie als qua inhoud. Presenteer ze de best mogelijke oplossing voor hun probleem!
Ben je er klaar om vandaag nog wat wijzigingen in je webdesign aan te brengen? Ik ben benieuwd wat jij als eerste gaat aanpakken. Laat het me weten door hieronder een opmerking te plaatsen!
P.S.
Mocht je dit zelf echt niet zien zitten, dan kan je mij natuurlijk altijd een bericht sturen en zorgen we er samen voor dat je website weer helemaal up to date is qua design en inhoud.
Deze website gebruikt koekjes (a.k.a. cookies).
Deze kleine wonderdingen zijn noodzakelijk om jou de beste en meest relevante website ervaring te kunnen bieden. Klik op “Alles Accepteren” en je kan weer lekker doorgaan met surfen. Mocht je dit niet willen, dan kan je je eigen cookie instellingen aanpassen door op "Cookie Instellingen" te klikken.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.