Content marketing kan je bedrijf op heel wat manieren helpen. Het kan je helpen een sterk merk te creëren, contact te leggen met je doelgroep en gekwalificeerde potentiële klanten te werven, om er maar een paar te noemen. Je kunt het inzetten als een van de belangrijkste onderdelen van je marketingstrategie. Het creëren van waardevolle en consistente content die je doelgroep relevant vindt, zal ze niet alleen aantrekken maar ook vasthouden.
Content marketing is vrij eenvoudig. Je moet gewoon inhoud creëren en die zo vormgeven dat hij je doelgroep aantrekt en hen in betalende klanten verandert. Dit kost tijd, moeite, soms geld, en geduld van jouw kant. Maar als je eenmaal een krachtige contentmarketingstrategie hebt ontwikkeld, kun je profiteren van de vele voordelen die het biedt.
Er zijn vele manieren om aan content marketing te doen. Enkele van de meest populaire zijn de volgende:
Bloggen
Vloggen
E-mailmarketing
eBooks
Webinars
Op welk type je je wilt richten, hangt af van je bedrijf en je mogelijkheden. Er is geen one-size-fits-all situatie. Bovendien, wat werkt voor je concurrent werkt misschien niet voor jou, en vice versa.
Dus om het je wat makkelijker te maken, hebben ik de beste vormen van contentmarketing op een rijtje gezet die je vandaag kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien.
Wat is content marketing?
Content marketing is een methode van indirecte marketing. Het is gebaseerd op de manier waarop online gebruikers naar informatie zoeken op het internet, maar ook op de manier waarop ze die informatie delen. Verder bestaat het uit het creëren van online materiaal dat relevant is voor je merk. Dit kan in geschreven, video- of visuele vorm zijn.
Bij contentmarketing gaat het echter niet om harde verkoop. Je zegt niet gewoon tegen je potentiële klanten dat ze dit nu moeten kopen. Het gaat ook niet allemaal over jouw merk of producten. De focus ligt hier op uw klanten en niet op jou en je bedrijf.
Wat je wil is dus bewustzijn creëren over je merk door informatie te geven die je (potentiele) klanten waardevol zullen vinden. Je wilt hun interesse wekken. Ook moet je ervoor zorgen dat ze je online gemakkelijk kunnen vinden door de content zoekmachine-vriendelijk te maken.
Simpel gezegd, content marketing is een promotiemiddel. Je kunt het gebruiken om je doelgroep aan je te binden door ze consequent waardevolle en nuttige content aan te bieden die ze kan helpen of inspireren in hun dagelijks leven.
Is content marketing hetzelfde als adverteren?
Content marketing is net iets anders dan ouderwetse reclame. Het is geen vervanging voor reclame of het contact leggen met je huidige en nieuwe klanten. Maar in plaats daarvan helpt content marketing je marketing inspanningen te verbeteren zonder de druk.
Het uiteindelijke doel van content marketing is om informatie te geven, je bereik te vergroten, naamsbekendheid te creëren, en je naam, producten, of diensten bekend te maken.
Het is een inspanning voor de lange termijn. Maar met geduld en hard werken, zul je in staat zijn om jezelf te vestigen als een autoriteit in je niche, en uiteindelijk nieuwe klanten te werven.
Het belangrijkste concept van content marketing is om consumenten te helpen de best mogelijke oplossing voor hun problemen te vinden. Je wilt dus dat ze jouw bedrijf onthouden wanneer ze iets moeten kopen dat gerelateerd is aan jouw merk, bedrijf, niche, industrieproduct of dienst. In principe, vanuit het oogpunt van een marketeer, ben je meer een leraar dan een verkoper.
Soorten marketing die je kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien
Bloggen en Gastberichten plaatsen.
Bloggen is een uitstekend middel om in je digitale marketingstrategie op te nemen. En het mooie ervan is dat het gratis is. Hoewel het opzetten van een goed presterende blog een tijdje kan duren, maar het zal je bedrijf veel mogelijkheden bieden als je het goed doet.
Daarnaast kan je overwegen om als gast te posten of te vragen om geciteerd of geïnterviewd te worden op andere blogs en sites die met jouw expertise of niche te maken hebben. Maak vervolgens een mediapagina op de officiële website van uw bedrijf en link daar het artikel aan. Deel deze pagina vervolgens met je klanten en potentiële klanten via sociale media.
Een bijdrage plaatsen op andere blogs biedt de volgende voordelen:
Drijft bekendheid naar jouw merk of bedrijf door het terug te linken naar je eigen website
Je zult in staat zijn om je bereik te maximaliseren door nieuw publiek te laten weten dat je alle vaardigheden en kennis hebt met betrekking tot je industrie of niche
E-mailmarketing
E-mailmarketing is een ander krachtig wapen om toe te voegen aan je digitale marketing arsenaal. Dit zal je in staat stellen om essentiële informatie te verzamelen van je doelgroep terwijl je je merk aan hun presenteert. Bovendien zal je in staat zijn om snel een relatie met je klanten te creëren via e-mailmarketing. Dit is een essentieel onderdeel om ze om te zetten in betalende klanten en ze ook te behouden. Lees hier meer over e-mailmarketing.
Een zakelijke Facebook/Instagram-pagina maken
Het opzetten van een bedrijfspagina op Facebook en Instagram is tegenwoordig een must. Ongeacht wat je aanbiedt of verkoopt, er is een grote kans dat Facebook de plek is waar je je potentiële klanten zult vinden.
Hoewel de populariteit van sommige social media-platforms toeneemt, verslaat Facebook (en Instagram) ze nog steeds als het gaat om actieve gebruikers. En dan hebben we het hier over meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand!
Dus als je bedrijf een speciale bedrijfspagina heeft, kun je je doelpubliek en potentiële klanten op een meer aantrekkelijke manier bereiken. Je kunt met hen in gesprek gaan en zo een veel diepere betrokkenheid creëren.
Video Marketing
Videomarketing of vloggen doet het op dit moment erg goed. Dit komt omdat video’s het mogelijk maken om je producten, diensten of ideeën nog beter te laten zien dan woorden dat zouden kunnen doen.
Je kunt alle goede bijvoeglijke naamwoorden gebruiken in je teksten, maar er gaat niets boven het product of de dienst zelf in actie zien.Tegenwoordig zie je veel video’s op verschillende social media kanalen waarin verschillende bedrijven hun producten of diensten demonstreren en promoten.
De makkelijkste manieren om video’s te maken zijn de volgende:
Facebook Live
IG TV
Instagram Verhaal
Door video’s te maken, kun je een andere kant van jezelf laten zien aan je volgers. Op dezelfde manier geeft dit je merk een gezicht, wat op weer zorgt voor diepe betrokkenheid. Zorg er dus voor dat je je contentmarketingstrategie integreert met videomarketing.
Social media visuals
Visuals zijn er in verschillende soorten.
Ze zijn niet alleen waardevol voor je publiek, maar ze zijn ook een uitstekend middel om ze te boeien. Voorbeelden van afbeeldingen die je kunt gebruiken zijn:
Tips
Infographics
Citaten
GIF’s
Memes
Prikkelende vragen
Als je een breder publiek wilt aanspreken, zorg er dan voor dat de afbeeldingen die je plaatst of deelt divers zijn. Als je niet goed bent in het ontwerpen van afbeeldingen, kun je gemakkelijk je eigen afbeeldingen maken met gratis apps voor het ontwerpen van afbeeldingen voor mobiel of desktop. Een populaire app is Canva.
Podcasts
Er zijn een paar manieren waarop je podcasts een onderdeel kunt maken van je content marketing activiteiten:
Begin je eigen podcast
Laat je interviewen door iemand uit de “podcastwereld” die gerelateerd is aan je branche
Ongetwijfeld is het hebben van een eigen podcast geweldig voor je merk en het opbouwen van een publiek. Het kan echter wel even duren voor het aanslaat. Dus in plaats van meteen aan boord te springen, overweeg je om eerst in een handvol podcasts te verschijnen. Beslis dan of het formaat iets voor jou is.
Hoewel het starten van een eigen podcast een goede manier is om je merk en publiek op te bouwen, kan het een tijdje duren voor het wat meer bekendheid krijgt.
Dus, in plaats van onmiddellijk een podcast te beginnen maken, waarom niet eerst een paar podcasts beluisteren en beslissen of het format je bevalt? Aangezien er vandaag de dag meer dan een miljoen podcasts zijn, zijn er genoeg mogelijkheden voor je om geïnterviewd te worden.
eBook
Je hebt twee opties bij het plannen van je ebook strategie. Je kunt een gratis ebook aanbieden of je kunt het ebook te koop aanbieden.
Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom je iets waar je uren in hebt gestoken gratis zou willen aanbieden, toch? Het antwoord is eenvoudig en simpel. Je e-maillijst zal er aanzienlijk van profiteren.
Om deze reden moet je ervoor zorgen dat welk onderwerp je ook in gedachten hebt voor je ebook, het moet overeenkomen met het product of de dienst die je aanbiedt.
Wanneer je je e-maillijst laat groeien, zul je in staat zijn om een diepgaandere conversatie op te bouwen met je potentiële klanten.
Conclusie
Telkens wanneer online gebruikers jouw content delen, worden jouw bedrijf en merk onder de aandacht gebracht van een breder publiek. Dat betekent meer nieuwe en potentiële klanten voor jou, waardoor je bedrijf een grote kans heeft om te groeien.
Ik hoop dat je dit artikel nuttig vindt. Als dat zo is, laat het dan weten door hieronder in het reactie-gedeelte te reageren.
Mocht je na het lezen nog vragen en of opmerkingen hebben, laat het me dan vooral weten door contact met me op te nemen.
Laten we het hebben over iets waar veel van ons zich mee kunnen identificeren: het Impostor Syndroom. Je weet wel, dat gevoel alsof je elk moment ontmaskerd gaat worden als een totale bedrieger, terwijl je eigenlijk heel goed weet dat je gewoon keihard werkt en best wel wat in je mars hebt.
Inhoudsopgave
Wat is dat Impostor Syndroom?
Dit psychologisch fenomeen, bekend als het impostor syndroom, zorgt ervoor dat je overtuigd bent dat je niets kan en een incompetente mislukking bent, ondanks bewijzen die erop wijzen dat je juist heel bekwaam en best succesvol bent.
Het is dat stemmetje in je hoofd dat je vertelt dat je eigenlijk helemaal niks kunt, ook al bewijzen je successen het tegendeel. Het is als een innerlijke saboteur die je vertelt dat je geluk hebt gehad en dat je binnenkort door de mand valt. Je voelt je dus een oplichter terwijl je dat helemaal niet bent.
Een bedrieger die op het punt staat ontmaskert te worden.
Dit gevoel kan mensen serieus in de weg zitten.
Ze zijn bang dat anderen erachter komen dat ze niet goed of slim genoeg zijn. Terwijl ze wel hun best doen om zo competent mogelijk over te komen.
Herkenbaar?
Je bent niet alleen. Serieus, onderzoek wijst uit dat zo’n 70% van de mensen dit impostor syndroom op het werk ervaart. Maar hey, ik ga je hieronder wat handige tips geven om hiermee om te gaan.
10 Tips om het Impostor Syndroom te tackelen
1. De groten der aarde hebben het ook
Weet je dat zelfs beroemdheden zoals Michelle Pfeiffer, Kate Winslet en Emma Watson dit gevoel van het imposter syndroom kennen? Serieus, als zij het ook hebben, dan staan we zeker niet alleen.
“Ik denk nog steeds dat mensen zullen ontdekken dat ik echt niet erg getalenteerd ben. Ik ben echt niet erg goed. Het is allemaal één grote schijnvertoning.”– Michelle Pfeiffer
“Soms word ik ’s ochtends wakker voordat ik naar een shoot ga, en ik denk dat ik dit niet kan. Ik ben een bedriegster.”– Kate Winslet
“Elk moment kan iemand erachter komen dat ik een oplichter ben, ik kan acht niet waarmaken wat iedereen van mij verwacht. “ –Emma Watson
2. Doe eens gek en laat het perfectionisme varen
Als je je een ‘impostor’ voelt, dan is dat vaak omdat je je vergelijkt met een perfect ideaalbeeld. Dit bestaat helemaal niet en heeft ook nooit bestaan. Je houdt jezelf dus alleen maar voor de gek. Ik leerde vorig jaar iemand kennen, die me een wijsheid vertelde die ik sindsdien niet meer vergeten ben: “Perfectie is fascistisch..”. En dat is het!
Streven naar perfectie is als een eindeloze race zonder finishlijn. Accepteer jezelf zoals je bent, imperfecties en al. Dat maakt je juist uniek!
3. Jij hebt een rol gespeeld in jouw succes
Geloof me, jouw keuzes en acties hebben bijgedragen aan waar je nu staat. Dat is geen toeval.
4. Focus op het bieden van waarde
Stop met je druk te maken over hoe anderen jou zien.
Wat zullen anderen van mij denken?
Als ik niet slaag, zullen ze me mijden of afwijzen.
Ik weet niet zoveel als die anderen
Ik heb geen recht om iets over dat onderwerp te zeggen.
Focus je juist op het helpen van anderen, op het bieden van waarde in plaats van op die zorgen over hoe je al dan niet zult overkomen en anderen over je denken.
5. Verzamel bewijs van jouw geweldigheid
Noteer elk compliment, elk bedankje, elk bewijs van jouw competentie. Het zijn jouw trofeeën om te koesteren!
Elke keer als iemand je laat weten dat ze dankbaar zijn voor je hulp, schrijf dit dan op!
Zoek referenties en e-mails waarin mensen fijne positieve dingen zeggen, dit zeggen ze uit zichzelf en niemand heeft ze daartoe gedwongen, dus die zijn absoluut oprecht.
Verzamel dus je overwinningen, referenties, wat dan ook en bekijk ze wanneer je je een impostor voelt.
6. Stop ermee jezelf te vergelijken met anderen
Wanneer je jezelf vergelijkt met anderen is het zo makkelijk om in de val te trappen van “mijn leven lijkt nergens op in vergelijking met hun leven”.
Maar weet: je bent er niet om het leven van een ander te leiden. Je bent hier om alles te doen wat je maar kunt. Je bent geen bedrieger, je bent gewoon jij.
Je bent uniek. Jouw reis is niet bedoeld om als een ander te zijn, maar om de beste versie van jezelf te worden.
7. HErken het imposter syndroom
Het is oké om het te erkennen. Doorzie het en relativeer het. Het is niet de waarheid, maar slechts een stemmetje in je hoofd.
8. Bedenk: fouten maken is menselijk
Fouten maken hoort erbij: voetballers missen meer doelpunten dan dat ze raak schieten, de beste beurshandelaars verliezen geld op de meeste transacties, ook presidenten of CEO’s van grote bedrijven hebben het de hele tijd mis met allerlei dingen.
Serieus, zelfs de grootste bazen maken fouten. Het is juist een teken dat je dingen probeert en groeit.
9. Bedenk dat je dat het leven kort is… (Memento Mori)
Wil je op je sterfbed spijt hebben en betreuren dat je jouw hele leven doorgebracht hebt met jezelf naar beneden te halen omdat je je een impostor voelde?
Denk na over het feit dat het leven kort is. Waardeer de tijd die je hebt en stap voor stap kom je er wel.
10. Zoek steun en deel
Praat erover met iemand die je vertrouwt. Lach erom en relativeer het gevoel samen.
Ondernemer en CEO Mike Cannon-Brookes heeft een geweldige Ted Talk gehouden over het Impostor Syndroom.
In dit grappige, herkenbare verhaal deelt hij hoe zijn eigen ervaringen met het Impostor Syndroom de weg naar zijn succes hebben gebaand – en laat hij zien hoe je het ook in je voordeel kunt gebruiken.
Heb je wat extra hulp nodig?
Kan je ondanks deze tips toch nog wat hulp, aanmoediging en inspiratie gebruiken?
Laat het me weten! Ik ben er om je te helpen dat vervelende gevoel te verminderen en je te laten zien hoe geweldig je eigenlijk bent. Seriously, you got this! 🚀
Social media inzetten als bedrijf: voor veel bedrijven super belangrijk, omdat je met social media platforms jouw doelgroep kunt bereiken. Voor de inzet van social media geldt uiteraard dat je er gewoon mee aan de slag moet gaan. Toch is het een apart specialisme, lees hieronder de tips van Artemis VA!
Social media tips over doelgroepen en platformen
Bepaal waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken
Wil je een bedrijfspagina opzetten op social media? Bepaal dan eerst waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Heb je veel beeldende content om te delen? Bekijk dan de mogelijkheden van Instagram. Mogelijk past dit heel goed bij jouw bedrijf. Veel zakelijke content? LinkedIn is dan waarschijnlijk de beste optie. Natuurlijk is de keuze voor het medium ook afhankelijk van in welke business je zit. Voor B2B geldt dat LinkedIn vaak een geschikte keuze is. Wanneer je in de B2C-markt zit, kun je misschien beter een ander medium kiezen.
Kies wat voor soort content je plaatst
Kies welke content je op welk kanaal post. Puur zakelijke content of content die veel kennis bevat is vaak geschikt voor LinkedIn. Wat luchtigere content over bijvoorbeeld de het teamuitje, jaarlijkse kerstborrel of over ‘Neem-je-hond-mee-naar-je-werk-dag’ is meer geschikt voor andere media zoals Facebook en Instagram. Het is trouwens heel goed om verschillende soorten content te delen: van quotes tot filmpjes en van blogposts tot whitepapers!
Social media tips over je planning
Plan wekelijks momenten voor social media
Hou er rekening mee dat het bijhouden van een bedrijfspagina op social media veel tijd kost. Als je te lang niet zichtbaar bent, word je online al snel vergeten. Plan dus iedere week een moment in om bezig te zijn met social media en plaats regelmatig posts. Weet dat een post niet enkel bestaat uit een paar woorden. Je bent echt bezig met content creatie dus neem hier de tijd voor!
Maak een social media planning
Maak voor een langere periode een planning (en ook voor de content op je website, zoals een blog of een actueel pagina met nieuws berichten). Op deze manier weet je precies welke posts je op welk moment gaat delen. Neem in deze planning ook op via welk platform je jouw content gaat delen. Ik gebruik zelf ook een planning en deze helpt me om efficiënter te werken op social media omdat ik precies weet wanneer ik wat wil delen. Het scheelt echt heel veel tijd als je dit op één moment in de week schrijft, inplant en de bijbehorende afbeeldingen maakt, dan dat je er elke dag over na moet gaan denken.
Social media posts inplannen
Door je nieuwe planning kun je ruim van tevoren je social media posts inplannen. Hier zijn genoeg gratis en betaalde tools voor. Op Facebook (en Instagram) kan je dit al wel zelf makkelijk regelen en plannen via de knop ‘publicatietools’ op je bedrijfspagina.
Deel ook nog spontaan!
Nu je een social media planning hebt is het natuurlijk niet zo dat je niets meer spontaan kunt delen. Komt er ineens iets interessants tussendoor dat jij graag wil delen? Leg deze content dan even naast je planning zodat je kunt zien of het hierbinnen past. Wanneer je hier goed op let krijgen jouw bezoekers niet ineens heel veel content die op elkaar lijkt of juist veel te veel content op hun tijdlijn vanuit jouw bedrijfspagina.
De vorm van jouw social media posts
Geef een preview van je website
Het is goed om in social media posts een preview te geven van wat de lezer op je website kan verwachten. Op deze manier integreer je jouw social media pagina met je website. Als je bijvoorbeeld een interessante e-book of whitepaper met tips geschreven hebt, deel hiervan dan één tip in je posts om de lezer te triggeren om door te klikken naar je website waar hij heel de whitepaper kan lezen. Zo krijg je uiteindelijk meer websitebezoekers!
Plaats foto’s, afbeeldingen en video’s
Het is misschien een open deur, maar plaats bij iedere social media post een foto of afbeelding. Beeld wordt sneller verwerkt dan tekst én je maakt je post veel sprekender. Een (goed) beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zorg ervoor dat jouw beeld aansluit op de social post en vermijd lelijke stockfoto’s! Uiteraard is de inzet van (korte) video’s op jouw social media platforms nóg beter. Mensen kijken graag naar filmpjes dus maak tijd om gebruik te maken van video in jouw social media strategie.
Bereik van jouw social media posts
Deel unieke content voor een groot bereik
Een groot bereik creëren op social media is een flinke klus en hoe interessant jouw content ook is, dit blijft altijd lastig. Zorg ervoor dat de social media posts die jij deelt zó interessant/grappig/relevant zijn dat anderen jouw posts liken, delen of hierop reageren. Zo wordt je bereik automatisch groter. Ook kun je jouw personeel inzetten om een groter bereik te creëren. Vraag je medewerkers gewoon de posts van het bedrijf te delen. Als 5 collega’s allemaal individueel een bereik van 1.000 personen hebben, tikt ’t al snel aan!
Advertenties inzetten voor een groter bereik
Op Facebook en Instagram is het als bedrijf écht heel moeilijk om een leuk bereik te krijgen met ‘gewone’ social media posts. Heb je een bepaald bereik nodig om bijvoorbeeld een evenement te promoten? Voor een paar euro kun je ook op Facebook en Instagram nog veel mensen bereiken. Je maakt dan gewoonweg een advertentie. Bij het maken van deze advertentie kun je filteren op bijvoorbeeld alle personen tussen 30 en 35 jaar die wonen binnen een straal van 30 kilometer rondom bijvoorbeeld Wassenaar. Let dus wel op dat je de juiste doelgroep selecteert zodat jouw bericht niet in Groningen getoond wordt als je de Zuid-Hollandse markt wil veroveren.
Mocht je na het lezen van al deze tips toch denken: “Pffffffff wat een gedoe!!! Dit ga ik misschien één keer doen, maar ik weet nu al dat ik het niet ga volhouden. ” Dan kan je natuurlijk altijd nog een hele leuke en enthousiaste Virtual Assistant inschakelen om dit voor je te doen. Dan kan jij gewoon lekker verder met de dingen in je bedrijf waar je wel blij van wordt!
Klik op de mooie rode knop hieronder en binnenkort ben je van die vervelende klusjes af! 😉
Eenvoudige manieren om elke week van je leven het meest productief te maken
Ben jij een van die mensen die altijd denkt aan de dingen die ze volgende week moeten doen? Zie je jezelf altijd overdonderd worden door je to-do lijstje voor de week? Weekdagen kunnen gemakkelijk rampzalig worden als je je er niet op voorbereidt. Gelukkig zijn er manieren om elke week van je leven een productieve week te hebben zonder je verstand te verliezen.
Voor de meeste mensen zijn de maandagen vaak nogal stressvol, omdat je je mentaal moet voorbereiden op wat de week voor je in petto heeft. Het is niet leuk om de wachtende taken te voelen die je moet doen op het moment dat je je ogen opent in de ochtend. Het kan je overweldigen, en voor je het weet begin je de dag te verafschuwen.
Maar je hoeft het jezelf niet moeilijk te maken. Er zijn eenvoudige technieken die je kunt toepassen om je te helpen het elke week opnieuw op te pakken. Hoewel er een unieke formule is voor elk persoon, moet elke productieve week de volgende stappen bevatten die ik hier behandel.
Ben je klaar om je leven te veranderen en de meest productieve week van je leven te hebben?
Plan slechts één week per keer
Het is altijd een goed idee om een globaal idee te hebben van wat je wilt bereiken. Het is ook belangrijk om inzicht te hebben in wat je elke maand kunt verwachten.
Voor de planning of voorbereiding van je weken is het echter heel handig om slechts één week per keer te plannen. Als je een aantal weken vooruit plant, word je gewoonweg overladen. Hou er rekening mee dat je een mens bent, geen robot.
Bovendien kan elke dag van de week zonder waarschuwing veranderen, hoe goed je er ook op voorbereid bent. De manier waarop de zakenwereld en het leven zich tegenwoordig ontwikkelen is heel snel. Misschien krijg je wel een kans aangeboden die je niet mag laten liggen wanneer je die het minst verwacht.
Bovendien kan je een noodsituatie meemaken op het meest ongemakkelijke moment. Dat betekent dat je je vergaderingen, afspraken en zelfs deadlines moet verplaatsen om het te kunnen opvangen. Als gevolg daarvan moet je je agenda reorganiseren en je taken en to-do lijst voor de dag of de hele week aanpassen.
Plan je week tijdens het weekend
Er is een soort van discussie gaande over wat de beste dag van de week is om je week te plannen. Sommigen zeggen dat het het beste is om het te plannen voordat je klaar bent met je taken op vrijdag. Tegelijkertijd raden sommigen aan om maandagmorgen voor het begin van de week te beginnen. Deze suggesties zijn helemaal niet slecht, maar zijn waarschijnlijk niet zo efficiënt als het organiseren van je week in het weekend.
Het is goed mogelijk om de dingen die je moet doen te vergeten bij het plannen van je to-do lijst voor de week op een vrijdag. Dit betekent dat je misschien op maandag kostbare tijd moet besteden om opnieuw de planning en de lijst met to-do’s voor die week door te nemen, in plaats van deze tijd te gebruiken voor iets productievers.
Aan de andere kant zal het wachten tot het begin van de week om alles te plannen je waardevolle tijd kosten. Dus in plaats van je opdrachten uit te voeren, zul je productieve tijd verspillen aan het bepalen van wat er gedaan moet worden.
Dus als je in het weekend tijd over hebt, breng je je to-do’s voor de komende week in kaart. Dat kan gaan om persoonlijke boodschappen, projecten, enzovoorts. Overweeg ook om een persoonlijke planner te gebruiken om alles op te schrijven. Zo vergeet je geen enkele taak. En als je al je plannen voor je ziet liggen, krijg je een veel beter gevoel.
Bovendien is het een goed idee om maximaal twee uur te besteden aan het plannen en voorbereiden van de komende week en om de rest van het weekend met je gezin door te brengen. Zo kunt je de nieuwe week vol energie, zonder stress en gemotiveerd tegemoet treden, in plaats van dat je er tegenop ziet.
Maak een schema voor alles
En dat is een lijst van alles, van je ochtend- en avondroutines tot deadlines, to-do’s en zelfs pauzes. Als je alles inroostert, heb je meer tijd voor alles wat je moet doen, of het nu gaat om lekker een uurtje sporten of het bijwonen van een vergadering.
Bovendien zal het ervoor zorgen dat je in staat bent om de essentiële zaken te organiseren zonder overdonderd te worden en je werkdagen te overladen. Het resultaat is dat je geen dingen vergeet of mist, wat betekent dat je meer doet met minder stress.
Plan maar drie grote taken in één dag
De meeste vrouwelijke ondernemers staan bekend om hun lange lijst van to-dos die eeuwig lijken te duren. Het is echter moeilijk om dat te bereiken. Zie je jezelf een paar dingen op je lijst checken en voel je je verloren omdat je nog steeds zoveel op je lijstje hebt staan en de dag bijna voorbij is?
Maak jezelf niet gek omdat je niet alles op je to-do lijstje hebt gedaan. Maak in plaats daarvan een dagelijkse lijst met uitvoerbare taken waarvan je zeker weet dat je ze voor het einde van de dag kunt voltooien. Bovendien moet je bij het plannen van je week in het weekend zowel persoonlijke als zakelijke taken op een rijtje zetten. Zorg er dan voor dat je jezelf voor elke werkdag niet meer dan drie grote taken toewijst.
Zoals gezegd, gebruik een planner waar je deze kunt opschrijven of gebruik een online app zoals Trello. Dit is erg handig bij het organiseren van je werkzaamheden. Je kunt taken vastpinnen en een tijd en datum voor ze inplannen. Daarnaast kan je ze categoriseren om het makkelijker voor je te maken om te bepalen welke taken voorrang moeten krijgen.
De Pomodoro techniek toepassen
Simpel gezegd is de Pomodoro Techniek een systeem voor tijdsblokkering, waarbij je je werkzaamheden in intervallen van 25 minuten uitvoert, met pauzes van 5 minuten tussendoor. Dit is een geweldige methode om te gebruiken wanneer je je focus begint te verliezen.
Stel gewoon je timer in op 25 minuten en concentreer je op wat je moet doen. Zodra je 25 minuten voorbij zijn, neem je een pauze van 5 minuten waarin je kunt doen wat je wilt om je te ontspannen. Ga daarna nog eens 25 minuten terug naar je taak, en ga zo maar door.
Als je je dag plant en de tijd blokkeert, overweeg dan om je hoofdtaken ten minste 2 uur lang te blokkeren. Hiervoor kun je jezelf tussendoor 20 tot 30 minuten pauze geven. Ook kan je, voordat je je dag afsluit, je e-mails doornemen en een uur lang door je sociale media bladeren.
Deze techniek zal vooral goed werken als je altijd meer op je sociale media rondkijkt dan dat je werk doet. Het is ook goed voor degenen die altijd meer tijd nodig hebben om een eenvoudige taak af te ronden dan verwacht of als je de neiging hebt om wat meer uit te stellen in plaats van belangrijke zaken af te handelen.
Om je te helpen heb ik een super handige pdf gemaakt met daarin de hele Pomodoro techniek, print hem uit en gebruik hem om nog veel productiever te worden. Je kan hem vinden op de gratis downloads pagina.
Simpel, maar doeltreffend!
Dit zijn tips over hoe je de meest productieve week ooit kunt hebben en ze zijn vrij simpel. Toch is de impact die ze in je dagelijkse leven zullen hebben, aanzienlijk. Probeer ze vandaag nog en laat weten hoe het gaat! Als je iets toe te voegen hebt, aarzel dan niet om ze te delen in de onderstaande commentaar sectie.
Lukt het je ondanks deze tips nog steeds niet om je taken elke week af te krijgen, dan is het toch echt tijd om een virtual assistant in te gaan huren! En laat ik er nu net eentje kennen! 😉
Neem hieronder contact met me op en voor je het weet ben je veel minder gestrest en heb je veel meer succes!
Persoonlijk Assistent VS Virtueel Assistent: Wat is de beste keus?
Veel ondernemers zijn tegenwoordig drukker dan iemand die ijswater verkoopt in Hades. Gelukkig, of helaas, afhankelijk van hoe je het bekijkt, zien veel van jullie je dagen de laatste tijd nog drukker worden. Of dat nu komt door een toename van het klantenbestand of door uitbreiding van de totale bedrijfsvoering, de kans is groot dat je op zijn minst hebt nagedacht over het inhuren van een assistent.
Maar, wat is beter… een persoonlijk assistent of een virtueel assistent?
Inhoud
Voordelen van Persoonlijk Assistent
Nadelen van Persoonlijk Assistent
Voordelen Virtueel Assistent
Nadelen Virtueel Assistent
Conclusie
Voordelen van Persoonlijk Assistent
Een persoonlijke assistent kan je in je eigen kantoor zien en dat is wel een voordeel als je de voorkeur hebt om persoonlijk face to face met je assistent te kunnen spreken en ze fysiek iets te overhandigen. Als je sterk afhankelijk bent van je non-verbale hints en/of de voorkeur geeft aan een assistent op slechts een paar stappen van je bureau, dan is het waarschijnlijk het beste dat je een persoonlijke assistent inhuurt.
Nadelen Persoonlijk Assistent
Persoonlijke assistenten zijn langetermijninvesteringen (goed Scrabble woord!! 😉 ), die door hun aard ook beperkt zijn door hun geografische nabijheid. Jouw werving van personeel is sterk beperkt tot de personen die zich binnen een bepaalde straal van je vestigingsplaats bevinden en door dit beperkte bereik sluit je je deuren voor diegenen die misschien veel beter bij je passen, maar te ver weg wonen om het lucratief voor beiden te maken qua reisafstand..
Ook moet je voor een persoonlijk assistent allemaal dingen regelen zoals een werkplaats, een computer en niet te vergeten alle administratieve beslommeringen die erbij komen kijken als je iemand in dienst neemt. Ze kunnen ziek worden, zwanger raken enz enz… en dan betaal je bij een persoonlijk assistent gewoon hun salaris door, zonder dat je daar iets voor terug krijgt.
Voordelen Virtueel Assistent
Het inhuren van een virtuele assistent heeft veel voordelen, waarvan de eerste is dat ze op afstand werken in het comfort van hun eigen huis. Omdat ze niet meer hoeven te reizen, wordt er nooit meer gebeld omdat hun auto kapot is gegaan of omdat ze te laat zijn omdat ze vastzitten in het verkeer, een virtuele assistent is beschikbaar als je ze nodig hebt, altijd!
Ook ben jij niet verantwoordelijk om een werkplek voor ze te creëren, een virtueel assistent heeft zelf al de beschikking over alle kennis, apparaten en software om heel goed met je samen te werken.
Een virtueel assistent moet je ook zien als een mede ondernemer in plaats van iemand die bij je in dienst is. Dit maakt het ook makkelijker om met iemand te sparren over de bedrijfsvoering en andere zaken waar je als ondernemer mee te maken hebt en die je niet zo snel met je eigen personeel zal delen. Een goed resultaat van jouw onderneming is voor jullie allebei een win win situatie.
Virtuele Assistenten hebben ook een groot netwerk met andere Virtuele Assistenten, die allemaal een eigen specialisatie hebben, dus kan je huidige VA iets niet (zo goed), dan kan zij ervoor zorgen dat een andere VA die taak overneemt zonder dat het jou tijd kost aan het zoeken van iemand anders inclusief de werving en selectie.
Bovendien is een virtuele assistent perfect als je gewoon behoefte hebt aan ondersteuning voor korte-termijn projecten en als je elke lange-termijn verbintenis die een persoonlijke assistent nodig heeft, volledig wilt overslaan.
Nadelen Virtueel Assistent
In tegenstelling tot persoonlijke assistenten die hun werkdag uitsluitend aan jou wijden, werken virtuele assistenten over het algemeen met meerdere cliënten. Sommige kunnen alleen beschikbaar zijn voor communicatie tijdens specifieke uren. Maar hier zijn altijd prima afspraken over te maken die zo goed als naadloos op jouw werkdag en uren aansluiten.
Conclusie
Wanneer je het allemaal samenvat, wegen de voordelen van het hebben van een virtuele persoonlijke assistent meestal altijd op tegen de voordelen van het hebben van een persoonlijke assistent.
Is dit nu ook de oplossing voor jouw probleem, bekijk dan wat ik jou kan bieden, mijn portfolio en neem vandaag nog contact met me op!
Voor je het weet heb jij ook veel minder stress en veel meer succes! Want waarom alles alleen doen als het ook samen kan!
Veel ondernemers hebben baat bij een Virtual Assistant (VA), zo ook Joost. Een ondernemer in hart en nieren met een succesvol bedrijf, altijd op zoek naar nieuwe kansen, verbeteringen en innovaties. De laatste periode gaat al zijn tijd en aandacht echter naar operationele zaken. Hij werkt meer ín zijn bedrijf, dan áán zijn bedrijf. Hij komt er nauwelijks aan toe om de grote lijnen verder uit te zetten voor een gezonde groei van zijn bedrijf. Dit en de stress, zorgt ervoor dat de gewenste groei stagneert en dat hij bezig is met zaken waar hij niet mee bezig wil zijn.
De drukke tijden op zijn werk en het hebben van een gezin, zorgen ervoor dat Joost niet goed meer weet wat vrije tijd écht inhoudt. En vakanties zijn allang geen echte vakanties meer. Zo wilde Joost niet langer doorgaan, dus hij ging op zoek naar een oplossing; een virtual assistant inhuren!
Een virtual assistant is iemand die met behulp van online samenwerkingstools ondersteuning biedt aan ondernemers. Dit kan eenvoudig administratief werk zijn, het beheren van de mailbox en agenda, het organiseren van vergaderingen en events of het opzetten en beheren van nieuwsbrieven en content voor social media en websites.
Het meest interessant zijn echter niet de concrete taken die een assistent overneemt, maar het gaat om de effecten van een virtual assistant inhuren.
Dit zijn dan ook meteen de vijf redenen waarom je als ondernemer meer verdient mét virtueel assistent, dan zonder virtueel assistent:
Overzicht: Het structureren van werkzaamheden, het in kaart brengen van de to-do’s en planning, zorgt ervoor dat je weer overzicht krijgt. Een assistent helpt jou daarbij en zo bepaal je samen welke taken structureel terugkomen die je kunt uitbesteden en wat jouw prio’s zijn in die week. Zo word je als ondernemer veel productiever en effectiever.
Focus: door het werk uit te besteden, zijn er minder zaken die jouw aandacht vragen. Dat zorgt ervoor dat je tijd en ruimte krijgt voor zaken die jouw focus nodig hebben, zoals de ontwikkelingen in het vakgebied, strategische vraagstukken en toekomstperspectieven van jouw onderneming.
Tijdswinst: Het ondersteunende werk uitbesteden levert altijd tijdswinst op, omdat je het zelf niet meer hoeft te doen. Daarnaast kan een assistent al de organisatorische taken sneller en beter dan jij en is het dus gewoon veel slimmer dit niet meer zelf te doen. Je koopt dus tijd en wat is jou dat waard?
Plezier: Je bent geen ondernemer geworden om zelf vervolgens al het werk te gaan doen, toch? Door taken uit te besteden die afleiden van datgene waarom je ooit ondernemer bent geworden, kan je weer bezig zijn met wat je het liefste doet. Daarmee komt het plezier in ondernemerschap weer terug. En dat heeft een positieve uitwerking op de business én veelal ook het leven buiten de business.
Minder stress: Meer overzicht en het uitbesteden van de juiste dingen, zorgen voor minder to-do’s en deadlines die je hoeft te doen. Uit vele productiviteitsonderzoeken blijkt dat na afleiding, het minimaal een minuut duurt voordat je weer focus hebt op datgene waar je mee bezig was. Stel dat je je 50 keer per dag laat afleiden (telefoontjes, mailtjes, ad-hoc to do’s, vragen etc) dan verlies je al bijna een uur per dag door gebrek aan focus! Dat dit stress geeft, is dan ook niet zo gek. Je bent de hele dag druk, maar aan het einde van de dag heb je het idee dat je niets hebt gedaan en er meer to do’s op je lijst zijn gekomen dan dat eraf zijn gegaan.
Een virtual assistant neemt veel van deze taken van je over, zodat jij minder hoeft te doen op een dag en daardoor meer focus hebt voor wat je wél moet doen. Goodbye stress!
Dit levert een virtual assistant in euro’s op
En nu wil jij als ondernemer natuurlijk weten hoe deze redenen zich vertalen naar meer geld. Daarvoor maken we een simpele rekensom. Stel, je verdient € 100,- per uur. De assistent verdient minder dan jij, dus daar is al de eerste winst als zij de dingen doet waar jij je niet mee bezig zou moeten houden. We gaan ervan uit dat de assistent € 45,- per uur verdient.
Van de 10 uur op een dag die jij werkt, ben je al snel 2 uur kwijt aan je mailbox checken, administratieve zaken, afspraken maken, offertes aanvragen en andere ad-hoc taken en telefoontjes. Als een Virtual Assistant deze werkzaamheden van jou overneemt, kost je dat dus 2 x € 55 = € 90,-. Een goede assistent doet dit werk sneller en beter dan jij, dus kan in 2 uur meer voor elkaar krijgen dan jij. (winst!)
Jij houdt dan dagelijks 2 uur (of misschien wel meer) van je tijd over, die jij kunt besteden aan datgene wat nodig is en waar je € 100,- mee verdient. In dat geval levert een assistent je PER DAG dus € 110,- op. (€ 200,- minus € 90,-). Of je kiest ervoor om eerder naar huis te gaan, te sporten of tijd met je gezin of vrienden door te brengen. Zodat je hoofd ook weer even leeg is en je de volgende dag er weer fris tegenaan kunt.
Stel dat je 3 van de 5 werkdagen de assistent inzet voor 2 uur per dag. Dan heb je circa 24 uur per maand om te besteden aan andere zaken. Reken zelf maar uit wat dat jou oplevert….
Wil je weten wat het jou kan opleveren?
Een Virtual Assistant inhuren betekent dat werken ín het bedrijf weer werken áan het bedrijf wordt en dat vakanties weer écht vakanties zijn. Joost snapt inmiddels dat hij meer verdient met, dan zonder VA.
Wil jij weten of ik jou ook meer geld, tijd en productiviteit opleveren? neem vrijblijvend contact met me op en dan bespreken we samen de mogelijkheden.
Deze website gebruikt koekjes (a.k.a. cookies).
Deze kleine wonderdingen zijn noodzakelijk om jou de beste en meest relevante website ervaring te kunnen bieden. Klik op “Alles Accepteren” en je kan weer lekker doorgaan met surfen. Mocht je dit niet willen, dan kan je je eigen cookie instellingen aanpassen door op "Cookie Instellingen" te klikken.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.