Persoonlijk Assistent VS Virtueel Assistent: Wat is de beste keus?
Veel ondernemers zijn tegenwoordig drukker dan iemand die ijswater verkoopt in Hades. Gelukkig, of helaas, afhankelijk van hoe je het bekijkt, zien veel van jullie je dagen de laatste tijd nog drukker worden. Of dat nu komt door een toename van het klantenbestand of door uitbreiding van de totale bedrijfsvoering, de kans is groot dat je op zijn minst hebt nagedacht over het inhuren van een assistent.
Maar, wat is beter… een persoonlijk assistent of een virtueel assistent?
Inhoud
Voordelen van Persoonlijk Assistent
Nadelen van Persoonlijk Assistent
Voordelen Virtueel Assistent
Nadelen Virtueel Assistent
Conclusie
Voordelen van Persoonlijk Assistent
Een persoonlijke assistent kan je in je eigen kantoor zien en dat is wel een voordeel als je de voorkeur hebt om persoonlijk face to face met je assistent te kunnen spreken en ze fysiek iets te overhandigen. Als je sterk afhankelijk bent van je non-verbale hints en/of de voorkeur geeft aan een assistent op slechts een paar stappen van je bureau, dan is het waarschijnlijk het beste dat je een persoonlijke assistent inhuurt.
Nadelen Persoonlijk Assistent
Persoonlijke assistenten zijn langetermijninvesteringen (goed Scrabble woord!! 😉 ), die door hun aard ook beperkt zijn door hun geografische nabijheid. Jouw werving van personeel is sterk beperkt tot de personen die zich binnen een bepaalde straal van je vestigingsplaats bevinden en door dit beperkte bereik sluit je je deuren voor diegenen die misschien veel beter bij je passen, maar te ver weg wonen om het lucratief voor beiden te maken qua reisafstand..
Ook moet je voor een persoonlijk assistent allemaal dingen regelen zoals een werkplaats, een computer en niet te vergeten alle administratieve beslommeringen die erbij komen kijken als je iemand in dienst neemt. Ze kunnen ziek worden, zwanger raken enz enz… en dan betaal je bij een persoonlijk assistent gewoon hun salaris door, zonder dat je daar iets voor terug krijgt.
Voordelen Virtueel Assistent
Het inhuren van een virtuele assistent heeft veel voordelen, waarvan de eerste is dat ze op afstand werken in het comfort van hun eigen huis. Omdat ze niet meer hoeven te reizen, wordt er nooit meer gebeld omdat hun auto kapot is gegaan of omdat ze te laat zijn omdat ze vastzitten in het verkeer, een virtuele assistent is beschikbaar als je ze nodig hebt, altijd!
Ook ben jij niet verantwoordelijk om een werkplek voor ze te creëren, een virtueel assistent heeft zelf al de beschikking over alle kennis, apparaten en software om heel goed met je samen te werken.
Een virtueel assistent moet je ook zien als een mede ondernemer in plaats van iemand die bij je in dienst is. Dit maakt het ook makkelijker om met iemand te sparren over de bedrijfsvoering en andere zaken waar je als ondernemer mee te maken hebt en die je niet zo snel met je eigen personeel zal delen. Een goed resultaat van jouw onderneming is voor jullie allebei een win win situatie.
Virtuele Assistenten hebben ook een groot netwerk met andere Virtuele Assistenten, die allemaal een eigen specialisatie hebben, dus kan je huidige VA iets niet (zo goed), dan kan zij ervoor zorgen dat een andere VA die taak overneemt zonder dat het jou tijd kost aan het zoeken van iemand anders inclusief de werving en selectie.
Bovendien is een virtuele assistent perfect als je gewoon behoefte hebt aan ondersteuning voor korte-termijn projecten en als je elke lange-termijn verbintenis die een persoonlijke assistent nodig heeft, volledig wilt overslaan.
Nadelen Virtueel Assistent
In tegenstelling tot persoonlijke assistenten die hun werkdag uitsluitend aan jou wijden, werken virtuele assistenten over het algemeen met meerdere cliënten. Sommige kunnen alleen beschikbaar zijn voor communicatie tijdens specifieke uren. Maar hier zijn altijd prima afspraken over te maken die zo goed als naadloos op jouw werkdag en uren aansluiten.
Conclusie
Wanneer je het allemaal samenvat, wegen de voordelen van het hebben van een virtuele persoonlijke assistent meestal altijd op tegen de voordelen van het hebben van een persoonlijke assistent.
Is dit nu ook de oplossing voor jouw probleem, bekijk dan wat ik jou kan bieden, mijn portfolio en neem vandaag nog contact met me op!
Voor je het weet heb jij ook veel minder stress en veel meer succes! Want waarom alles alleen doen als het ook samen kan!
Veel ondernemers hebben baat bij een Virtual Assistant (VA), zo ook Joost. Een ondernemer in hart en nieren met een succesvol bedrijf, altijd op zoek naar nieuwe kansen, verbeteringen en innovaties. De laatste periode gaat al zijn tijd en aandacht echter naar operationele zaken. Hij werkt meer ín zijn bedrijf, dan áán zijn bedrijf. Hij komt er nauwelijks aan toe om de grote lijnen verder uit te zetten voor een gezonde groei van zijn bedrijf. Dit en de stress, zorgt ervoor dat de gewenste groei stagneert en dat hij bezig is met zaken waar hij niet mee bezig wil zijn.
De drukke tijden op zijn werk en het hebben van een gezin, zorgen ervoor dat Joost niet goed meer weet wat vrije tijd écht inhoudt. En vakanties zijn allang geen echte vakanties meer. Zo wilde Joost niet langer doorgaan, dus hij ging op zoek naar een oplossing; een virtual assistant inhuren!
Een virtual assistant is iemand die met behulp van online samenwerkingstools ondersteuning biedt aan ondernemers. Dit kan eenvoudig administratief werk zijn, het beheren van de mailbox en agenda, het organiseren van vergaderingen en events of het opzetten en beheren van nieuwsbrieven en content voor social media en websites.
Het meest interessant zijn echter niet de concrete taken die een assistent overneemt, maar het gaat om de effecten van een virtual assistant inhuren.
Dit zijn dan ook meteen de vijf redenen waarom je als ondernemer meer verdient mét virtueel assistent, dan zonder virtueel assistent:
Overzicht: Het structureren van werkzaamheden, het in kaart brengen van de to-do’s en planning, zorgt ervoor dat je weer overzicht krijgt. Een assistent helpt jou daarbij en zo bepaal je samen welke taken structureel terugkomen die je kunt uitbesteden en wat jouw prio’s zijn in die week. Zo word je als ondernemer veel productiever en effectiever.
Focus: door het werk uit te besteden, zijn er minder zaken die jouw aandacht vragen. Dat zorgt ervoor dat je tijd en ruimte krijgt voor zaken die jouw focus nodig hebben, zoals de ontwikkelingen in het vakgebied, strategische vraagstukken en toekomstperspectieven van jouw onderneming.
Tijdswinst: Het ondersteunende werk uitbesteden levert altijd tijdswinst op, omdat je het zelf niet meer hoeft te doen. Daarnaast kan een assistent al de organisatorische taken sneller en beter dan jij en is het dus gewoon veel slimmer dit niet meer zelf te doen. Je koopt dus tijd en wat is jou dat waard?
Plezier: Je bent geen ondernemer geworden om zelf vervolgens al het werk te gaan doen, toch? Door taken uit te besteden die afleiden van datgene waarom je ooit ondernemer bent geworden, kan je weer bezig zijn met wat je het liefste doet. Daarmee komt het plezier in ondernemerschap weer terug. En dat heeft een positieve uitwerking op de business én veelal ook het leven buiten de business.
Minder stress: Meer overzicht en het uitbesteden van de juiste dingen, zorgen voor minder to-do’s en deadlines die je hoeft te doen. Uit vele productiviteitsonderzoeken blijkt dat na afleiding, het minimaal een minuut duurt voordat je weer focus hebt op datgene waar je mee bezig was. Stel dat je je 50 keer per dag laat afleiden (telefoontjes, mailtjes, ad-hoc to do’s, vragen etc) dan verlies je al bijna een uur per dag door gebrek aan focus! Dat dit stress geeft, is dan ook niet zo gek. Je bent de hele dag druk, maar aan het einde van de dag heb je het idee dat je niets hebt gedaan en er meer to do’s op je lijst zijn gekomen dan dat eraf zijn gegaan.
Een virtual assistant neemt veel van deze taken van je over, zodat jij minder hoeft te doen op een dag en daardoor meer focus hebt voor wat je wél moet doen. Goodbye stress!
Dit levert een virtual assistant in euro’s op
En nu wil jij als ondernemer natuurlijk weten hoe deze redenen zich vertalen naar meer geld. Daarvoor maken we een simpele rekensom. Stel, je verdient € 100,- per uur. De assistent verdient minder dan jij, dus daar is al de eerste winst als zij de dingen doet waar jij je niet mee bezig zou moeten houden. We gaan ervan uit dat de assistent € 45,- per uur verdient.
Van de 10 uur op een dag die jij werkt, ben je al snel 2 uur kwijt aan je mailbox checken, administratieve zaken, afspraken maken, offertes aanvragen en andere ad-hoc taken en telefoontjes. Als een Virtual Assistant deze werkzaamheden van jou overneemt, kost je dat dus 2 x € 55 = € 90,-. Een goede assistent doet dit werk sneller en beter dan jij, dus kan in 2 uur meer voor elkaar krijgen dan jij. (winst!)
Jij houdt dan dagelijks 2 uur (of misschien wel meer) van je tijd over, die jij kunt besteden aan datgene wat nodig is en waar je € 100,- mee verdient. In dat geval levert een assistent je PER DAG dus € 110,- op. (€ 200,- minus € 90,-). Of je kiest ervoor om eerder naar huis te gaan, te sporten of tijd met je gezin of vrienden door te brengen. Zodat je hoofd ook weer even leeg is en je de volgende dag er weer fris tegenaan kunt.
Stel dat je 3 van de 5 werkdagen de assistent inzet voor 2 uur per dag. Dan heb je circa 24 uur per maand om te besteden aan andere zaken. Reken zelf maar uit wat dat jou oplevert….
Wil je weten wat het jou kan opleveren?
Een Virtual Assistant inhuren betekent dat werken ín het bedrijf weer werken áan het bedrijf wordt en dat vakanties weer écht vakanties zijn. Joost snapt inmiddels dat hij meer verdient met, dan zonder VA.
Wil jij weten of ik jou ook meer geld, tijd en productiviteit opleveren? neem vrijblijvend contact met me op en dan bespreken we samen de mogelijkheden.
HEY DAAR DRUKKE ONDERNEMER! HEB JE HET ZO DRUK DAT HET RUNNEN VAN JE EIGEN BEDRIJF JE SOMS ALLEMAAL TEVEEL WORDT? WAT GOED DAT JE DAN TOCH DE TIJD HEBT GENOMEN OM DEZE BLOG TE LEZEN!
De oplossing is namelijk heel makkelijk en dichtbij….
Het klinkt namelijk alsof het tijd is om je eerste virtual assistant in te huren! Ik weet het wel zeker!
Vroeg of laat komt er een moment in je ondernemers carrière dat je je ontzettend overweldigd begint te voelen door alles wat je moet doen.
Hoe weet je zeker dat het tijd is om je eerste virtual assistant in te huren? Wat zijn de eerste stappen die je moet nemen? En wat moet je nog meer weten om het proces te overleven?
HIERONDER EEN AANTAL ANTWOORDEN OP JOUW VRAGEN!
3 TEKENS DAT HET TIJD IS OM JE EERSTE VIRTUAL ASSISTANT IN TE HUREN
1. TIJDGEBREK
Je krijgt het werk wat je hebt niet op tijd klaar. Je voltooid projecten net op tijd of te laat, en je moet je beloftes en deadlines aan en voor je klanten steeds maar bijstellen omdat je het anders niet zal halen. Heel vervelend voor je klanten, maar ook jou geeft het een super rot gevoel!
2. MOTIVATIE
Je voelt je opgebrand en een beetje ongemotiveerd. Je houdt van je werk, maar de laatste tijd heb je het gevoel dat je het allemaal zelf niet meer onder controle hebt. Het gaat tegenwoordig meer of kwantiteit en niet meer over de kwaliteit die je wilde bieden toen je je bedrijf begon. Bovendien heb je het gevoel dat je meer vrije tijd nodig hebt dan je krijgt.
3. ROMPSLOMP
Er worden in je bedrijf geen dingen gedaan die moeten worden gedaan. Je hebt niet geblogd, je klanten gemaild of je sociale media bijgehouden. De administratie loopt waarschijnlijk achter en misschien heb je zelfs wel projecten af moeten slaan die je best had willen doen. Maar je hebt te weinig tijd, omdat je te druk bent met de kanten van het hebben van een eigen bedrijf die je helemaal niet zo leuk vindt. De tijd, energie en het enthousiasme die je had bij het opstarten van je bedrijf zijn de laatste tijd ver te zoeken.-33px
7 STAPPEN VOOR HET HUREN VAN EEN VIRTUELE ASSISTENT
1) Maak een lijst van alles wat je doet in je bedrijf en organiseer ze in categorieën (sociale media, inhoud, financieel, enz …)
2) Noteer naast elk item – vind ik leuk. vind ik niet leuk of duurt te lang
3) Zoek iemand die je kan helpen bij elke categorie van de taken ‘niet leuk’ en ‘duurt te lang’
4) Maak een andere lijst met eigenschappen en kwaliteiten dat je wilt in een VA, en of je bereid bent ze te trainen of niet
6) Als je iemand tegenkomt die volgens jou veelbelovend lijkt, bekijk dan hun site, prijzen en referenties. Luister naar je gevoel bij het kiezen. Neem vervolgens de eerste stap – vul hun contactformulier in, plan een gesprek of e-mail ze.
7) Huur je VA in als alles klopt en goed voelt! Je kan natuurlijk gewoon met een klein project beginnen om te zien hoe de samenwerking verloopt!
BELANGRIJKE DINGEN OM AAN TE DENKEN:
DELEGEREN
Bij het delegeren van werk staat communicatie centraal. Wees duidelijk over wat er moet gebeuren en wanneer.
SPECIALISATIE
Verwacht niet dat één Virtual Assistant alles op je takenlijst kan doen. Sommige VA’s zijn beter in schrijven, sommige zijn meer techneut en anderen zijn betere managers. Zoek uit welke taken het meest dringend zijn en begin daar. Zodra je dat deel van je werk onder controle heeft, kan je een andere Virtual Assistant inhuren om een aantal van je andere dringende taken uit te voeren.
VA’s hebben ook vaak een groot netwerk, dus de kans is groot dat je huidige Virtual Assistant iemand kent die die andere taken kan overnemen. En nog handiger is als je eerste Virtual Assistant al het regelwerk wat daarbij komt van je overneemt!
INSTINCT
Volg je instinct. Als je geen goed gevoel hebt over iemand, huur deze dan niet in! Als je ze inhuurt en ze passen niet goed, hou het dan bij die ene kleine opdracht.
MEER GELD
Als je nog steeds twijfelt om in een Virtueel Assistent te investeren, bedenk je dan dit…
Een VA heeft het potentieel om je inkomen te laten groeien. Wanneer je eindelijk weer tijd, energie en motivatie hebt om nieuwe inkomstenstromen te creëren of meer klanten aan te nemen … verdien je meer geld!
LAST, BUT NOT LEAST
Bovendien, en dit is het allerbelangrijkste, doe je werk dat je echt leuk vindt en waar je goed in bent.
Laat de andere dingen aan iemand over die het graag doet en er beter in is dan jij!
Samenwerken met mijn opdrachtgevers en op die manier hun doel(en) bereiken vind ik geweldig!
Mijn ideale opdrachtgevers zijn passievolle, enthousiaste, creatieve, innovatieve aanpakkers die houden van hard werken, ze hebben niet altijd alles mee gehad, maar dat houdt ze niet tegen. Ze komen nu wat handen, tijd en inspiratie te kort om echt weer stappen te gaan maken.
Je kan bij de referenties op de over mij pagina kijken hoe enthousiast en tevreden andere mensen zijn.
Voel je je hierdoor aangesproken en wil jij ook een eigen virtual assistant?
DRUK DAN NU OP DIE MOOIE RODE KNOP EN NEEM CONTACT MET ME OP! (JA JA DAT RIJMT! 😉 )
MENSEN VRAGEN WEL EENS, WAT ER NU ZO HANDIG IS AAN HET HEBBEN VAN EEN VIRTUEEL ASSISTENT.
HIERONDER BESCHRIJF IK 7 REDENEN IN DRIE VERSCHILLENDE THEMA’S.
Thema: Tijd, Geld en Kosten
Thema: Kennis en Know-how
Thema: Gemak en Flexibiliteit
TIJD | GELD | KOSTEN
Als zelfstandige ondernemer is jouw prioriteit om te zorgen dat je je bedrijf draaiend houdt. Dat betekent bezig zijn met en voor je klanten. In het begin zal je tijd genoeg hebben om alles zelf te doen. Zoals het werken aan je zichtbaarheid, je administratie, netwerkbijeenkomsten bezoeken, zaken uitzoeken op het internet, je facturatie, je telefoon, email en je agenda bijhouden, je website up-to-date houden of misschien zelf bouwen. Logisch dat je in die beginfase denkt dat je geen hulp nodig hebt en pas gaat stressen en hulp gaat zoeken wanneer de spreekwoordelijke emmer al is overgelopen.
Bedenk eens wat het je oplevert als je niet meer (voorbeeld) 10 uur per week bezig bent met de randzaken. Bereken jouw tarief maal die 10 uur. En zet daar tegenover het tarief van een gemiddelde Virtuele Assistent (€40-€65). Zie je de winst? En niet alleen in tijd, maar ook in rust, focus, vrije tijd. Want die 10 uur heb je binnen no time terugverdiend; die kun jij declarabel inzetten voor jouw klanten.
Een Virtueel Assistent heeft ook de fases doorlopen waar jij als zzp’er doorheen gaat. Zij (of hij) is tenslotte zelf ook zelfstandig professional en dat maakt dat een VA daarom ook een goede sparringpartner is.
Voor bedrijven is het fijn flexibel te kunnen omgaan met aantrekken van VA’s. Geen tijdelijke of vaste contracten, geen werkgeverslasten, geen premies, geen ellenlange inwerkperiode’s, geen werkplek inrichten, niet verantwoordelijk voor pensioenpremies, doorbetaling loon bij ziekte, etc.
KENNIS | KNOW-HOW
Omdat de meeste Virtuele Assistenten een specialisatie hebben, zijn zij op de hoogte van de laatste ins-/outs van hun specialisatie. Zij weten veel van een bepaald onderwerp of van een tool en zijn daarom in kortere tijd, dan die jij als ondernemer nodig zou hebben, met een klus klaar. Daarnaast investeert een VA vaak in opleidingen, trainingen, workshops, cursussen en webinars om haar kennis bij te houden en uit te breiden. En, als zij het niet weet, dan is er wel iemand in haar netwerk die het weet.
GEMAK | FLEXIBILITEIT
Een Virtueel Assistent is een professional. Veel VA’s hebben meerdere klanten in hun portefeuille en zijn zij gewend om te snel te schakelen tussen klanten en opdrachten. Daarnaast kunnen de meeste als geen ander werkzaamheden plannen en zijn zij in staat flexibel om te gaan met de tijd die beschikbaar is. Veel VA’s vinden het uitvoeren van eenmalige opdrachten of klussen geen probleem. Er zijn zelfs VA’s die best wel een aantal uur bij je op kantoor willen komen, als je het lief vraagt…. ?
Voor organisaties & bedrijven is het ontzettend makkelijk om een VA in te huren voor een bepaald project.
Denk je nu na het lezen van dit alles, oh ja dit is DE oplossing voor mijn probleem, dan weet je me te vinden en kan je rechtstreeks naar de contact pagina.
En je kan me natuurlijk ook altijd bellen, e-mailen, whatsappen, Facebooken, instagrammen enz. om meer informatie te krijgen.
Ik weet zeker dat je geen spijt gaat krijgen van die kleine investering qua tijd, want ik beloof je als je mij inhuurt als virtueel assistent, krijg je er echt heel veel voor terug!
Om het je makkelijk te maken heb ik hieronder al een hele mooie grote knop geplaatst die je rechtstreeks naar de contactmogelijkheden brengt! ?
Deze website gebruikt koekjes (a.k.a. cookies).
Deze kleine wonderdingen zijn noodzakelijk om jou de beste en meest relevante website ervaring te kunnen bieden. Klik op “Alles Accepteren” en je kan weer lekker doorgaan met surfen. Mocht je dit niet willen, dan kan je je eigen cookie instellingen aanpassen door op "Cookie Instellingen" te klikken.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.