Website bezoekers, hoe krijg je ze en hoe hou je ze?! Ben je op zoek naar manieren om de website van je bedrijf veel effectiever te maken? Wil je weten naar welke belangrijke informatie je bezoekers echt op zoek zijn?
Ik deel hieronder de 8 belangrijkste vragen die jouw website bezoekers beantwoord willen zien.
1: Wat verkoop je/ welke diensten bied je aan?
Het allerbelangrijkste voor je websitebezoeker is om er achter te komen welke producten/diensten je aanbiedt op je website.
Dit moet echt meteen duidelijk zijn op het allereerste moment dat ze op je website aankomen. Als ze moeten raden of twijfelen, dan zijn ze weg.
Het punt dat ik hier probeer te maken is dat je eerste prioriteit moet zijn om uit te leggen wie je bent en welk product/dienst wordt aangeboden.
Als dit niet gebeurt of als je bezoekers dwingt om op je site te zoeken naar informatie, dan komt dit niet goed.
2: Waarom is jouw product/dienst onmisbaar?
Nadat vastgesteld is wat je aanbod inhoudt, zullen je bezoekers een nog belangrijkere vraag hebben.
Hoe zal jouw aanbod hun leven verbeteren en de problemen oplossen die ze op dit moment hebben?
Met andere woorden, wat zit er in voor hun en waarom zouden ze zich er druk maken?
Dit is waar jij je toegevoegde waarde moet communiceren, dus…waarom zouden ze zaken met jou moeten doen.
Waar het op neerkomt is dat je je product/dienst moet promoten op een manier die klanten inspireert om juist bij jou te kopen.
Ga eens brainstormen om te bepalen wat de belangrijkste redenen zijn waarom iemand nu juist jouw product of dienst zou willen of beter gezegd “moeten” kopen. Heb je dit helder, communiceer dan dit luid en duidelijk op je website.
3. Wat zijn de kosten?
Ok die belangstelling is dus gewekt door uit te leggen wat je product/dienst is en wat de voordelen van het gebruik ervan zijn.
Op dat moment zullen je (nog steeds potentiële) klanten ongetwijfeld willen weten hoeveel het kost.
Hoewel je niet per se de prijs op je homepage hoeft te zetten, moet je er wel voor zorgen dat je bezoekers de prijsinformatie met één klik kunnen vinden.
Als je ze teveel moeite laat doen, zullen ze gefrustreerd raken, en zullen ze waarschijnlijk afhaken voordat ze je aanbod hebben bekeken.
Persoonlijk vind ik het ook vervelend, en een enorme afknapper, als ik interesse heb in een product, maar de prijzen of andere belangrijke informatie niet kan vinden.
En ja, ik trek meteen ook zelf het boetekleed aan, want zelf heb ik hier ook nog wat werk te verrichten…
4. Wat onderscheidt jouw merk van anderen?
Laten we eerlijk zijn. De meeste sectoren zijn verzadigd met concurrenten die strijden om de aandacht van een doelgroep.
Zelfs kleine niches kunnen gemakkelijk 10 of meer topbedrijven hebben die allemaal strijden voor hun deel van de taart.
En de verschillen tussen de bedrijven kunnen minuscuul zijn.
Toch willen veel consumenten iets weten over het verhaal, de geschiedenis, de teamleden, de waarden van je bedrijf, enzovoort.
Daarom is het belangrijk om u snel te onderscheiden van andere concurrenten en een unieke merkidentiteit op te bouwen.
Ook al is het niet handig om ellenlange details over jezelf op je homepagina te zetten (dit is meestal gereserveerd voor je “over mij/ons” pagina), is het wel slim om te laten zien wat jou en je bedrijf zo uniek maakt.
5. Kan ik makkelijk vinden wat ik zoek op deze website?
De gemiddelde online bezoeker heeft de aandachtsspanne van een mug.
De navigatie moet intuïtief zijn en bezoekers moeten zich binnen enkele seconden kunnen oriënteren – niet binnen enkele minuten.
Het is zelfs zo dat ” wanneer bezoekers de website van een bedrijf bereiken via een verwijzingssite, 50 procent van hen het navigatiemenu zal gebruiken om zich te oriënteren”.
Als de navigatie van uw site te ingewikkeld of te omslachtig is, is dat niet bevorderlijk voor een goede gebruikerservaring.
Daarom maak ik er altijd een punt van om de navigatie van mijn websites zo ongecompliceerd en duidelijk mogelijk te maken.
Het belangrijkste bij navigatie is om het zo eenvoudig mogelijk te houden, zodat bezoekers zich probleemloos over je website kunnen bewegen zonder al te veel na te hoeven denken.
6. Wie gebruikt het nog meer?
“Social Proof zijn” is een ” psychologische aanpak” die tegenwoordig erg populair is.
Consumenten willen bevestiging van een product/dienst voordat ze er hun zuurverdiende geld aan uitgeven.
Ik weet dat ik dat ook doe.
Als je in staat bent om andere klanten te noemen die jouw producten of diensten ook gebruiken, dan stel je een bezoeker op zijn gemak.
De kans is ook groter dat ze blijven rondkijken, wat de kans op een uiteindelijke conversie kan vergroten.
Maar hoe kun je sociaal bewijs leveren?
Een van mijn persoonlijke favorieten is om gewoon de logo’s te gebruiken van merken waarmee je zaken hebt gedaan.
Andere effectieve technieken zijn de volgende:
Referenties
Recensies
Steunbetuigingen van bekende/belangrijke personen
7. Kan ik je vertrouwen?
Vertrouwen is belangrijk.
Veel potentiële klanten hebben tegenwoordig een gezonde dosis scepsis, dus het is van cruciaal belang dat je meteen al een basisniveau van vertrouwen kunt opbouwen.
Dit geldt zeker als je een relatief nieuw bedrijf hebt dat nog geen noemenswaardige merkwaarde heeft opgebouwd.
Als er ook maar een greintje twijfel bestaat over je betrouwbaarheid en reputatie, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het merendeel van de bezoekers je website zal verlaten.
Maar hoe kan je onmiddellijk vertrouwen winnen?
Hier zijn een paar manieren:
Vermeld het fysieke adres van je bedrijf
Vermeld uw telefoonnummer
Vermeld instanties (garanties) waar je bij aangesloten bent
Plaats een link naar je algemene voorwaarden en verkoopbeleid
Geef basisinformatie over het retourneren van producten
Ik raad je ook aan om ervoor te zorgen dat je website er professioneel uitziet met een visueel aantrekkelijk ontwerp, afbeeldingen van hoge kwaliteit, goede teksten enz.
Je wilt zeker niet dat je site eruit ziet als een oude website uit de jaren 80, dat schreeuwt gewoon onbetrouwbaarheid.
8. Hoe kan ik contact met je opnemen?
Ughhh!! Niets is zo frustrerend als je een vraag hebt en een bedrijf wil bereiken, maar totaal niet kan vinden over hoe je contact met ze op kan nemen.
Aangezien de meeste website bezoekers tegenwoordig vertrouwd zijn met het internet, is het belangrijk dat je een “Contact” gedeelte op een opvallende plaats zet op je website, die gemakkelijk te vinden is.
Plaats deze niet helemaal onderaan, “onder de vouw”, maar bovenaan je pagina, zodat mensen dit meteen zien zonder te hoeven scrollen. Dit is ook waar mensen een link naar je contactpagina verwachten.
Het is heel goed om origineel te zijn, maar sommige dingen is juist heel verstandig om voorspelbaar te houden, dit is één van die dingen.
Misschien is het zelfs handig om een chatbox in te bouwen die automatisch tevoorschijn komt.
Conclusie
Het is belangrijk om te onthouden dat je maar weinig tijd hebt om indruk te maken op je website bezoekers en ze over te halen om je product/dienst van dichtbij te bekijken.
Het begrijpen van de meest voorkomende vragen die bij je bezoekers opkomen is onmisbaar voor het creëren van een positieve ervaring.
Het duidelijk maken van je toegevoegde waarde en het benoemen van andere belangrijke zaken zullen je helpen bij het maken van het ontwerp, teksten, de lay-out en de functionaliteit van je site.
Het langetermijneffect?
Een hogere betrokkenheid, een lager bouncepercentage en meer conversies.
Welke vragen van websitebezoekers zijn volgens jou het belangrijkste om te beantwoorden? Laat het me weten!
SEO is één van de meest gezochte marketingtermen op internet. Maar wat is SEO, hoe werkt het en waarom zou je jezelf er druk om moeten maken?
Wat is SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization. Dus het optimaliseren van je website voor zoekmachines. In Nederland wordt het dan ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO optimalisatie genoemd.
De definitie van SEO is:
SEO is het proces van het optimaliseren van een website met als doel om de website hoger te laten ranken in zoekmachines.
SEO stelt je dus in staat om méér bezoekers naar je website te trekken. En het mooiste is: het is helemaal gratis :-). Je betaalt er niets voor aan Google.
Hoe werkt SEO
Google werkt met een algoritme dat behoort tot één van de best bewaarde geheimen ter wereld. Inmiddels is het algoritme zo complex dat het aannemelijk is dat er helemaal niemand meer is die precies weet hoe het algoritme werkt.
Desondanks zijn er SEO specialisten die hun leven eraan gewijd hebben om te achterhalen hoe dat werkt.
Vooral de SEO software leveranciers nemen hier het voortouw in, omdat zij toegang hebben tot ongekend veel betrouwbare data. Zij analyseren en monitoren vaak duizenden websites en kunnen dus goed zien wat de impact is van een algoritme-aanpassing. En zelfs wat de impact van content op de posities in zoekmachines is.
Op basis van die onderzoeken en inzichten weten we dus, tot op zekere hoogte, wat zoekmachines zoals Google en Bing belangrijk vinden bij het rangschikken van websites in hun database.
Oké, SEO is belangrijk… en nu? Hoe begin je ermee?
Google heeft een artikel met wat SEO basistips geschreven, maar daar ga je het niet mee redden. Natuurlijk kan het geen kwaad om eerst even de basics te doorlopen.
Maar wil je echt hoger in Google komen, dan moet je serieuzer met SEO aan de slag.
De werking van zoekmachines
Eerst nog even wat techniek….
Wat is de eerste plaats op het internet waar je op zoek gaat naar informatie?
Voor de meeste mensen is dat Google. Van al het online verkeer start 93% met het gebruiken een zoekmachine, hiervan gebruikt 94,15% Google.
Al is je website nog zo prachtig ontworpen en bevat het de meeste geweldige content, je behaalt nooit de maximale potentie als je website niet vindbaar is.
Het basisprincipe van een zoekmachine is simpel: Een gebruiker voert een zoekopdracht in en zoekmachines geven resultaten terug. Zoekmachines hebben robots die het internet afstruinen (crawlers). Deze ‘crawlers’ slaan informatie van websites op in een database zodat ze er later snel bij kunnen. Dit proces heet indexeren. Vanaf daar worden kleinere databases opgezet en websites met gelijke onderwerpen, zoekwoorden (keywords) gegroepeerd.
Zoekmachines gebruiken algoritmes om de ranking van je website te bepalen. Deze ranking wordt bepaald op basis van relevantie en populariteit.
Ranking:
de positie van jouw website in de zoekresultatenpagina van Google op een bepaald zoekwoord. Een positie van 1 t/m 10 betekent meestal dat je op de gewilde pagina 1 van Google staat.
Goed om te weten is dat de rankings van jouw website niet alleen afhankelijk zijn van het zoekwoord. Google past de zoekresultaten onder andere aan op de locatie en zoekgeschiedenis van de zoeker.
75 % van de gebruikers van Google kijken nooit verder dan de eerste pagina van resultaten.
De hamvraag is dan ook: Hoe krijg ik mijn website op de eerste pagina van Google?
Wat is de SERP?
De zoekresultatenpagina van een zoekmachine wordt SERP genoemd. Dit staat voor Search Engine Result Pages. De SERP van Google bestaat uit twee soorten resultaten:
Organische zoekresultaten
De SERP bestaat op de eerste plaats uit organische zoekresultaten. Voor deze zoekresultaten wordt niet betaald. Google bepaalt op basis van geavanceerde algoritmen welke websites het meest relevant zijn voor de zoekopdracht.
Alle verkeer dat jij op je website krijgt via Google en waar je niet voor betaald, wordt organisch verkeer genoemd. Bij SEO is het doel om de hoeveelheid relevant organisch verkeer te maximaliseren.
Betaalde zoekresultaten
Naast de organische zoekresultaten, toont Google tevens advertenties. Dit worden ook wel betaalde of gesponsorde zoekresultaten genoemd.
In het geval van Google staan de betaalde zoekresultaten bovenaan en onderaan de pagina. Voorheen stonden de advertenties ook aan de rechterkant van de pagina, maar dit doet Google niet meer. Je herkent de advertenties aan de afkorting ‘adv’ voor de URL.
Zoekmachines: waarom alleen Google?
Ik heb het altijd over Google wanneer we het over zoekmachines hebben. De verklaring hiervoor is eenvoudig: Google heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 94%. Bing (van Microsoft) is de nummer 2 met ongeveer 3,5% marktaandeel. Dit gegeven maakt SEO voor andere zoekmachines eigenlijk niet de moeite waard, vandaar dat ik me met Artemis VA 100% focus op Google.
Het verschil tussen SEO en SEA
Omdat er erg veel verwarring over is, even kort het verschil tussen SEO en SEA. Als je deze pagina tot hier hebt gelezen, weet je inmiddels wat SEO is. SEA daarentegen staat voor Search Engine Advertising. In Nederland wordt dit ook wel zoekmachine adverteren genoemd.
SEO gaat dus over het verhogen van relevant verkeer via de de organische zoekresultaten van Google en SEA gaat over het verhogen van relevant verkeer via de betaalde zoekresultaten van Google. Voor SEA betaal je, voor SEO niet.
SEA gaat verder dan adverteren via de zoekmachine. Met Google Ads (voorheen AdWords) kun je ook op andere websites adverteren dan Google. Dit netwerk van websites noemt Google het Display Netwerk. Dit netwerk bestaat uit duizenden websites die samenwerken met Google. Dit kunnen websites zijn die Google zelf in handen heeft, zoals Gmail of Youtube, maar ook andere websites, zoals Nu.nl of Weeronline.
SEO ranking factoren
Alweer heel wat jaren geleden waren er maar een paar simpele factoren die rankings beïnvloeden. SEO was toen niet veel meer dan het toepassen van enkele trucs en het verkeer stroomde binnen. Veel bedrijven kregen hier uiteindelijk spijt van omdat ze jaren later een penalty kregen van Google voor het niet volgen van hun richtlijnen. Dit wordt ook wel Black Hat SEO genoemd.
Hoewel zoekmachine optimalisatie bij velen nog altijd het ‘trucjes imago’ heeft, is anno 2020 het tegenovergestelde waar. Er zijn diverse, complexe factoren die rankings beïnvloeden. Vandaag de dag staat goede SEO in veel opzichten gelijk aan het bedrijven van goede online marketing.
De belangrijkste factoren die SEO beïnvloeden verdelen we onder in vier hoofdcategorieën. Deze categorieën kun je zien als de fundering van SEO:
Gebruikerservaring (UX)
Google wil uiteindelijk bezoekers de beste zoekresultaten voorschotelen. Daarom is de ervaring die bezoekers hebben op jouw website heel belangrijk voor Google. Die moet zo goed mogelijk zijn. De gebruikerservaring op je website wordt in het Engels User Experience genoemd, vaak afgekort tot UX.
User Experience is anno 2020 dé belangrijkste ranking factor voor SEO. Het is echter ook de meest allesomvattende en voor veel mensen de meest ongrijpbare factor. Om deze reden gaan we even terug naar de basis en leggen we je uit wat UX precies is en waarom het zo belangrijk is voor Google.
Wat betekent UX
User Experience wordt vaak verward met usability. Toch is er veel verschil tussen die twee. User Experience is een veel breder begrip namelijk. Volgens het bekende UX bureau Nielsen Norman, betekent UX:
UX omvat alle aspecten van de interactie die de eindgebruiker heeft met het bedrijf, de producten en diensten.
De twee vereisten voor een uitmuntende UX, zijn volgens Nielsen Norman:
Exact voldoen aan behoeften van je klanten.
Eenvoud en elegantie zodat je product een genot is om te gebruiken.
Hoe voldoe je aan de exacte behoeften van je klanten?
Je website moet dus voldoen aan de exacte behoeften van je (potentiële) klanten. Hoe doe je dat? Het antwoord is:
Met de juiste content!
Potentiële klanten bezoeken in feite maar voor één reden je website en dat is voor de content die jij biedt. Het is dus cruciaal dat deze content aansluit bij hun behoeften en wensen.
Hoe zorg je ervoor dat je website een genot is om te gebruiken?
Dan blijft over dat je ervoor moet zorgen dat je website een genot is om te gebruiken. Hier spelen twee factoren een rol:
Grafisch design: de look and feel van je website.
Usability design: de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Content
Content is king wordt er wel eens gezegd. SEO specialisten bedoelen hiermee dat de content op je website eigenlijk het allerbelangrijkste is. Zonder de juiste content is er geen SEO en dus ook geen goede rankings of organisch verkeer.
Onder content verstaan we niet alleen teksten. Ook afbeeldingen, video’s, animaties etc. zijn content.
Goed voor SEO leren schrijven
Hieronder vind je de voorwaarden om goed voor SEO te leren schrijven:
Voorziet in een duidelijke behoefte: er moet zoek behoefte zijn aan jouw content. Anders is er geen zoekvolume, dus ook geen zoekverkeer.
Uniek: de content mag nergens anders op het internet voorkomen. Met plagiaat of met kopiëren kom je nergens.
Hoog van kwaliteit: Met name teksten, moeten goed geschreven zijn. Zo beoordeelt Google bijvoorbeeld wel degelijk de grammatica op jouw website.
On page SEO
SEO optimalisatie voor content, wordt ook wel on page SEO genoemd. Dit betekent dat je teksten, afbeeldingen en andere soorten content optimaliseert voor zoekmachines. Er zijn diverse on page SEO factoren die jouw rankings beïnvloeden. We verdelen ze onder in zichtbare en onzichtbare factoren op je pagina.
Zichtbare SEO factoren
De meta title: dit is de titel van je webpagina. Deze zie je in de tab van je browser.
Headings: dit zijn koppen en subkoppen op je webpagina. In HTML heten ze H1, H2, H3 etc.
De URL: dit is het adres van je webpagina, zichtbaar in de adresbalk van je browser.
De bodytekst: de hoofdtekst op je webpagina.
Interne links: relevante links naar andere pagina’s van je website.
Onzichtbare SEO factoren
De meta description: een korte beschrijving/samenvatting van je pagina.
Alt tekst: beschrijving voor afbeeldingen zodat Google weet waar ze over gaan.
Belangrijk: we noemen de meta description hier onzichtbaar omdat je deze aan de voorkant van je website niet kan zien. Echter, in de Google SERP is de meta description wel degelijk vaak zichtbaar. Als Google jouw meta description relevant genoeg vindt voor de betreffende zoekopdracht dan wordt deze getoond in de SERP onder de URL van je pagina. Het is daarom erg belangrijk om een goede meta description te schrijven voor iedere pagina van je website!
Schrijven voor SEO
Wil jij advies voor het schrijven voor SEO? Dan komt het volgende misschien als verrassing:
Schrijf op de eerste plaats voor je doelgroep!
Content maak je op de eerste plaats voor je (potentiële) klanten en op de tweede plaats pas voor Google. Waarom? Als jouw website bezoekers tevreden zijn, dan is Google dat ook. Dit is misschien wel het enige SEO advies dat over 10 jaar nog 100% hetzelfde zal zijn.
Concreet betekent dit:
Begin met zoekwoorden onderzoek om inzicht te krijgen in de zoek behoefte, de concurrentie en de huidige stand van zaken op het gebied van jouw rankings. Je brengt hiermee de vraag van jouw doelgroep in beeld en je ontdekt waar SEO kansen liggen. Bijkomend voordeel: je leert ook nog welke terminologie je klanten gebruiken (hoe ze zoeken).
Groepeer meerdere sterk aan elkaar gerelateerde zoekwoorden en schrijf hier kwalitatief goede content voor die voorziet in de zoekintentie van je doelgroep. Dus kruip in de huid van de zoeker. Als iemand zoekt op woord x in Google. Waar is diegene dan werkelijk naar op zoek? Zorg dat jouw pagina deze behoefte vervuld. Dan is de bezoeker blij en dan is Google blij!
Optimaliseer de content op basis van de punten die hierboven staan bij content optimalisatie.
Creëer een zo groot mogelijke buzz rond deze content door het breed te delen. Niet alleen op social media, maar ook onder je collega’s, klanten, leads etc.
Autoriteit & linkbuilding
De autoriteit van een website wordt bepaald door hyperlinks. De miljarden webpagina’s die het internet rijk is, worden namelijk met elkaar verbonden door links. Google hecht veel waarde aan deze links.
Als we als metafoor een politieke verkiezing nemen, dan ziet Google iedere link naar jouw website als een stem op jouw “politieke partij”. Vroeger gold: hoe meer links (dus hoe meer stemmen) hoe beter. Toen hier op grote schaal misbruik van werd gemaakt, is Google haar algoritmen gaan verbeteren.
De SEO discipline die gericht is op het verbeteren van links heet linkbuilding.
Voorwaarden voor goede links
Voor goede links gelden de volgende voorwaarden:
Een link moet komen van een kwalitatief goede website. Dit betekent dat de website die naar jou verwijst een goede kwaliteit moet hebben. Denk aan goede content (zie hierboven), maar ook dat deze website zelf ook een goede autoriteit moet hebben.
Een link moet relevant zijn. Dit houdt in dat de website die naar jou linkt iets te maken moet hebben met jouw vakgebied of branche. Hoe meer de website ‘in jouw straatje’ zit, hoe beter.
Jouw linkprofiel moet natuurlijk zijn. Google heeft diverse manieren om te bepalen of de links die naar website wijzen op een natuurlijk manier tot stand zijn gekomen. Zo kijkt Google bijvoorbeeld naar de ankertekst van jouw links en zoeken ze naar signalen of er betaald is voor een link (wat verboden is!).
Een link staat op een prominente plek: Google hecht minder waarde aan links die in de zijbalk of in de footer van een website staan. Bij voorkeur staat een link in de bodytekst van de pagina.
Er staan niet te veel andere links op de pagina: hoe meer links er staan op de webpagina die naar jouw website linkt, hoe minder hoog de invloed is van deze link op jouw rankings. Om deze reden is een startpagina link minder waardevol dan een link in een artikel of pagina waar maar een paar keer op de pagina wordt gelinkt naar andere websites.
Domein en webpagina autoriteit
Zowel een individuele webpagina als een internetdomein heeft een bepaalde autoriteit.
Domein autoriteit
De autoriteit van een website als geheel wordt gemeten door middel van de domein autoriteit. Je kan dit zien als een graadmeter voor de slagkracht van een website als geheel. Hier wordt dus gekeken naar het totaal aantal links, de kwaliteit ervan etc.
Pagina autoriteit
De autoriteit van één individuele pagina duiden we aan als de pagina autoriteit. Om dit te meten, wordt er gekeken naar links die specifiek wijzen naar die betreffende pagina.
Interne links tellen ook mee
Externe links zijn het meest waardevol, daar bestaat geen twijfel over. Maar ook interne links tellen mee. De denkwijze die hierachter zit is vrij logisch: als jij zelf niet (veel) linkt naar een bepaalde pagina, dan zal deze pagina niet heel belangrijk zijn voor jouw website. Vergeet daarom nooit ook zelf te linken naar (nieuwe) webpagina’s. Doe dit echter alleen waar het relevant is. Overdrijf het niet!
Meten van autoriteit
Autoriteit kun je niet meer meten met PageRank. Google is simpelweg gestopt met dit inzichtelijk te maken. De laatste update van PageRank was in 2013.
Het Amerikaanse SEO-bedrijf Moz biedt een goed alternatief. Zij hebben hun eigen spiders die het web in kaart brengen op een manier die lijkt op die van zoekmachines. De autoriteit die zij berekenen voor domeinen en webpagina’s maken ze inzichtelijk door middel van hun Moz bar voor Chrome of Firefox. De Moz bar maakt niet alleen je eigen website autoriteit inzichtelijk, maar ook die van je concurrenten.
Tel daar bij op dat de Moz bar gratis is. Een aanrader dus!
Techniek
De techniek van je website is ook een belangrijk SEO punt. Google houdt van snelle websites, die goed gestructureerd zijn en die geen fouten bevatten.
Enkele adviezen op het gebied van techniek:
Zorg dat jouw website een korte laadtijd heeft. Dit betekent dat je de grootte van afbeeldingen optimaliseert en dat je website technieken gebruikt die zorgen voor een snellere laadtijden. *Waarschuwing, nu volgen technische termen ;-)*. Denk aan: browser caching, pagina caching, database caching, minification, een CDN en het combineren van JavaScript bestanden. Gebruik PageSpeed Insights om te meten wat Google vindt van de laadtijd van jouw website.
Zorg dat je website optimaal “crawlbaar” is voor zoekmachines. Google brengt eventuele crawl problemen in kaart in Google Search Console.
Zorg ervoor dat jouw website zo min mogelijk fouten bevat. Denk aan server fouten, maar ook aan 404 pagina’s (pagina bestaat niet meer) of 403 pagina’s (verboden toegang). Ook indicaties van dit soort fouten vind je in Google Search Console.
Minimaliseer duplicate content. CMS’en willen nog wel eens zorgen voor dubbele content. Dit los je op met canonical tags.
Dien een sitemap.xml in. Geef Google een overzicht van jouw website door een sitemap in te dienen in Google Search Console.
SEO zelf doen
Oké, je hebt besloten om de SEO zelf te doen. Hoe ga je van start?
1: Formuleer een SEO strategie
Als je begint met het optimaliseren voor zoekmachines, is het belangrijk dat je dit doet vanuit een goed geformuleerde strategie. Doe je dit niet, dan kan SEO een zeer kostbaar grapje worden in termen van tijd en geld.
Maar hoe formuleer je nou een SEO strategie?
Om goede beslissingen te kunnen maken voor je SEO strategie is belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent. Want op basis van die kennis kun je de volgende vragen beantwoorden:
Op welke zoekwoord-combinaties zoekt jouw doelgroep?
En wat is de intentie die hoort bij die zoekwoord-combinatie?
Want ‘search intent’ is vandaag de dag een belangrijke factor om hoger in Google te komen.
Dus welke intentie heeft de zoeker als hij ‘Sportschoenen’ intoetst in Google?
Zoekt diegene naar informatie? Wil die persoon sportschoenen kopen? Of misschien eerst vergelijken?
Op zo’n brede term is het waarschijnlijk een combinatie van die intenties. Maar zoekt iemand ‘Sportschoenen kopen’ dan zal Google nooit een blog bovenaan laten ranken, maar een verkoper van sportschoenen.
2: Doe zoekwoorden onderzoek
Het is dus belangrijk om te weten waar jouw doelgroep op zoekt in zoekmachines. Maar hoe kom je daar nou achter?
Dat doe je met behulp van, wat SEO specialisten zoekwoorden onderzoek (of keyword research) noemen.
Zoekwoorden onderzoek houdt in dat je (meestal) met behulp van SEO software onderzoekt op welke zoekwoord-combinaties het meest gezocht wordt. Maar dit kan ook via de zoekbalk in Google.
3. Ontwerp een content-structuur
Al zou je de perfecte SEO teksten schrijven of backlinks van hoge autoriteit hebben naar je pagina… als de zoekmachines niet snappen wat het hoofdonderwerp van jouw pagina is, zul je er niet mee ranken.
Een van de meest gemaakte fouten is dat veel marketeers meerdere pagina’s creëren die gecentreerd zijn rondom dezelfde zoekwoord-combinatie.
Dit zorgt ervoor dat ook de interne linkstructuur vaak rommelig is en inconsequent linkt naar het ene of het andere artikel voor hetzelfde keyword.
Daarom is het belangrijk om van te voren goed na te denken over de opbouw van je content en interne links.
4. SEO teksten schrijven
Tekst blijft nog steeds een van de belangrijkste elementen van SEO en daarom is het belangrijk dat je goede SEO teksten schrijft. Maar hoe schrijf je nou een goede SEO tekst?
Dit zijn een aantal essentiële richtlijnen om goede tekst te schrijven voor zoekmachines:
Zorg dat zoekmachines begrijpen wat het hoofdonderwerp van de pagina is door het belangrijkste keyword in de titel van de pagina te gebruiken en in de url van de pagina.
Zorg dat de content aansluit op de behoefte en intentie van de bezoeker. Is de bezoeker op zoek naar informatie of een product om te kopen?
Keyword stuffing is not done en levert je waarschijnlijk een penalty op. Maak gebruik van synoniemen en gerelateerde termen rondom het zoekwoord.
Long form content (meer dan 1000 woorden) rankt over het algemeen beter dan pagina’s met minder dan 1000 woorden.
Bij blog artikelen is het belangrijk dat je het onderwerp uitvoerig behandelt. Dit noemen we topic coverage.
Hoe lang duurt het voordat je resultaten mag verwachten?
Ik krijg vaak de vraag hoe lang het duurt voordat er zichtbare resultaten zijn. Ben jij ook benieuwd naar de duur van een SEO-traject en wanneer je daadwerkelijke resultaten mag verwachten?
Resultaat bij een SEO-traject
Om je realistische SEO-strategie te bepalen is het van belang dat je een duidelijk beeld hebt hoe lang het duurt om autoriteit op te bouwen.
Van de een op de andere dag ranken op competitieve zoekwoorden is namelijk simpelweg niet haalbaar. Het optimaliseren van je autoriteit is een langetermijninvestering en heeft een lange aanlooptijd nodig voordat je de vruchten ervan kunt plukken.
Andere marketingtactieken zoals Google AdWords en advertenties op social media kunnen wel vrij snel resultaat geven. Het nadeel van die tactieken is dat je er continue geld in moet blijven steken om succesvol te zijn. Een SEO traject is een maandenlang proces waarbij je werkzaamheden steeds meer gaan opleveren. Geduld is een schone zaak.
Wat voor resultaten kun je verwachten?
3 – 6 maanden
Binnen drie tot zes maanden is het mogelijk om goed te ranken op een aantal zoekwoorden die weinig concurrentie hebben. Ook kunnen je rankings met meer competitieve zoekwoorden al zichtbaar zijn in de zoekmachines, maar meestal nog niet op een eerste of tweede pagina.
6 – 9 maanden
Na zes maanden te hebben gewerkt aan je autoriteit en vindbaarheid kan het zijn dat je op de eerste pagina van de zoekresultaten zichtbaar bent met competitieve zoekwoorden. Je website zal steeds vaker ranken op de gewenste zoekwoorden.
10 – 18 maanden
Wanneer je consistent aan je zichtbaarheid en autoriteit blijft werken, scoort je website steeds beter op de moeilijke zoekwoorden. Door consistent nieuwe content te publiceren, links te ontvangen en je website te blijven optimaliseren voor gebruiksvriendelijkheid zal je worden beloond door het algoritme van de zoekmachines.
Conclusie
Dit was in het kort (ja echt in het kort!!) een omschrijving wat SEO nu precies is en wat het voor je website en je bedrijf kan doen.
Het is een geweldig interessante materie die constant in beweging is, waar je veel tijd in en aan kan (en moet) besteden.
Ik heb de afgelopen tijd 3 cursussen gevolgd (van beginner tot expert) en nog steeds weet ik lang niet alles over de magische wereld van zoekmachine optimalisatie, maar sinds dit net zo’n goed bewaard geheim is als het recept voor Coca Cola, zal dit ook wel nooit gebeuren, en dat heeft ook wel iets.
Google heeft er pas een hele interessante documentaire over gemaakt, die je hieronder kan zien.
Contact
Mocht je na deze uitleg geïnteresseerd zijn om SEO te gaan gebruiken voor je bedrijf, maar zie je het niet zitten om dit zelf te doen, dan kan je natuurlijk altijd contact met me opnemen en dan zorgen we samen voor de perfecte oplossing.
Deze website gebruikt koekjes (a.k.a. cookies).
Deze kleine wonderdingen zijn noodzakelijk om jou de beste en meest relevante website ervaring te kunnen bieden. Klik op “Alles Accepteren” en je kan weer lekker doorgaan met surfen. Mocht je dit niet willen, dan kan je je eigen cookie instellingen aanpassen door op "Cookie Instellingen" te klikken.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.