Website bezoekers, hoe krijg je ze en hoe hou je ze?! Ben je op zoek naar manieren om de website van je bedrijf veel effectiever te maken? Wil je weten naar welke belangrijke informatie je bezoekers echt op zoek zijn?
Ik deel hieronder de 8 belangrijkste vragen die jouw website bezoekers beantwoord willen zien.
1: Wat verkoop je/ welke diensten bied je aan?
Het allerbelangrijkste voor je websitebezoeker is om er achter te komen welke producten/diensten je aanbiedt op je website.
Dit moet echt meteen duidelijk zijn op het allereerste moment dat ze op je website aankomen. Als ze moeten raden of twijfelen, dan zijn ze weg.
Het punt dat ik hier probeer te maken is dat je eerste prioriteit moet zijn om uit te leggen wie je bent en welk product/dienst wordt aangeboden.
Als dit niet gebeurt of als je bezoekers dwingt om op je site te zoeken naar informatie, dan komt dit niet goed.
2: Waarom is jouw product/dienst onmisbaar?
Nadat vastgesteld is wat je aanbod inhoudt, zullen je bezoekers een nog belangrijkere vraag hebben.
Hoe zal jouw aanbod hun leven verbeteren en de problemen oplossen die ze op dit moment hebben?
Met andere woorden, wat zit er in voor hun en waarom zouden ze zich er druk maken?
Dit is waar jij je toegevoegde waarde moet communiceren, dus…waarom zouden ze zaken met jou moeten doen.
Waar het op neerkomt is dat je je product/dienst moet promoten op een manier die klanten inspireert om juist bij jou te kopen.
Ga eens brainstormen om te bepalen wat de belangrijkste redenen zijn waarom iemand nu juist jouw product of dienst zou willen of beter gezegd “moeten” kopen. Heb je dit helder, communiceer dan dit luid en duidelijk op je website.
3. Wat zijn de kosten?
Ok die belangstelling is dus gewekt door uit te leggen wat je product/dienst is en wat de voordelen van het gebruik ervan zijn.
Op dat moment zullen je (nog steeds potentiële) klanten ongetwijfeld willen weten hoeveel het kost.
Hoewel je niet per se de prijs op je homepage hoeft te zetten, moet je er wel voor zorgen dat je bezoekers de prijsinformatie met één klik kunnen vinden.
Als je ze teveel moeite laat doen, zullen ze gefrustreerd raken, en zullen ze waarschijnlijk afhaken voordat ze je aanbod hebben bekeken.
Persoonlijk vind ik het ook vervelend, en een enorme afknapper, als ik interesse heb in een product, maar de prijzen of andere belangrijke informatie niet kan vinden.
En ja, ik trek meteen ook zelf het boetekleed aan, want zelf heb ik hier ook nog wat werk te verrichten…
4. Wat onderscheidt jouw merk van anderen?
Laten we eerlijk zijn. De meeste sectoren zijn verzadigd met concurrenten die strijden om de aandacht van een doelgroep.
Zelfs kleine niches kunnen gemakkelijk 10 of meer topbedrijven hebben die allemaal strijden voor hun deel van de taart.
En de verschillen tussen de bedrijven kunnen minuscuul zijn.
Toch willen veel consumenten iets weten over het verhaal, de geschiedenis, de teamleden, de waarden van je bedrijf, enzovoort.
Daarom is het belangrijk om u snel te onderscheiden van andere concurrenten en een unieke merkidentiteit op te bouwen.
Ook al is het niet handig om ellenlange details over jezelf op je homepagina te zetten (dit is meestal gereserveerd voor je “over mij/ons” pagina), is het wel slim om te laten zien wat jou en je bedrijf zo uniek maakt.
5. Kan ik makkelijk vinden wat ik zoek op deze website?
De gemiddelde online bezoeker heeft de aandachtsspanne van een mug.
De navigatie moet intuïtief zijn en bezoekers moeten zich binnen enkele seconden kunnen oriënteren – niet binnen enkele minuten.
Het is zelfs zo dat ” wanneer bezoekers de website van een bedrijf bereiken via een verwijzingssite, 50 procent van hen het navigatiemenu zal gebruiken om zich te oriënteren”.
Als de navigatie van uw site te ingewikkeld of te omslachtig is, is dat niet bevorderlijk voor een goede gebruikerservaring.
Daarom maak ik er altijd een punt van om de navigatie van mijn websites zo ongecompliceerd en duidelijk mogelijk te maken.
Het belangrijkste bij navigatie is om het zo eenvoudig mogelijk te houden, zodat bezoekers zich probleemloos over je website kunnen bewegen zonder al te veel na te hoeven denken.
6. Wie gebruikt het nog meer?
“Social Proof zijn” is een ” psychologische aanpak” die tegenwoordig erg populair is.
Consumenten willen bevestiging van een product/dienst voordat ze er hun zuurverdiende geld aan uitgeven.
Ik weet dat ik dat ook doe.
Als je in staat bent om andere klanten te noemen die jouw producten of diensten ook gebruiken, dan stel je een bezoeker op zijn gemak.
De kans is ook groter dat ze blijven rondkijken, wat de kans op een uiteindelijke conversie kan vergroten.
Maar hoe kun je sociaal bewijs leveren?
Een van mijn persoonlijke favorieten is om gewoon de logo’s te gebruiken van merken waarmee je zaken hebt gedaan.
Andere effectieve technieken zijn de volgende:
Referenties
Recensies
Steunbetuigingen van bekende/belangrijke personen
7. Kan ik je vertrouwen?
Vertrouwen is belangrijk.
Veel potentiële klanten hebben tegenwoordig een gezonde dosis scepsis, dus het is van cruciaal belang dat je meteen al een basisniveau van vertrouwen kunt opbouwen.
Dit geldt zeker als je een relatief nieuw bedrijf hebt dat nog geen noemenswaardige merkwaarde heeft opgebouwd.
Als er ook maar een greintje twijfel bestaat over je betrouwbaarheid en reputatie, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het merendeel van de bezoekers je website zal verlaten.
Maar hoe kan je onmiddellijk vertrouwen winnen?
Hier zijn een paar manieren:
Vermeld het fysieke adres van je bedrijf
Vermeld uw telefoonnummer
Vermeld instanties (garanties) waar je bij aangesloten bent
Plaats een link naar je algemene voorwaarden en verkoopbeleid
Geef basisinformatie over het retourneren van producten
Ik raad je ook aan om ervoor te zorgen dat je website er professioneel uitziet met een visueel aantrekkelijk ontwerp, afbeeldingen van hoge kwaliteit, goede teksten enz.
Je wilt zeker niet dat je site eruit ziet als een oude website uit de jaren 80, dat schreeuwt gewoon onbetrouwbaarheid.
8. Hoe kan ik contact met je opnemen?
Ughhh!! Niets is zo frustrerend als je een vraag hebt en een bedrijf wil bereiken, maar totaal niet kan vinden over hoe je contact met ze op kan nemen.
Aangezien de meeste website bezoekers tegenwoordig vertrouwd zijn met het internet, is het belangrijk dat je een “Contact” gedeelte op een opvallende plaats zet op je website, die gemakkelijk te vinden is.
Plaats deze niet helemaal onderaan, “onder de vouw”, maar bovenaan je pagina, zodat mensen dit meteen zien zonder te hoeven scrollen. Dit is ook waar mensen een link naar je contactpagina verwachten.
Het is heel goed om origineel te zijn, maar sommige dingen is juist heel verstandig om voorspelbaar te houden, dit is één van die dingen.
Misschien is het zelfs handig om een chatbox in te bouwen die automatisch tevoorschijn komt.
Conclusie
Het is belangrijk om te onthouden dat je maar weinig tijd hebt om indruk te maken op je website bezoekers en ze over te halen om je product/dienst van dichtbij te bekijken.
Het begrijpen van de meest voorkomende vragen die bij je bezoekers opkomen is onmisbaar voor het creëren van een positieve ervaring.
Het duidelijk maken van je toegevoegde waarde en het benoemen van andere belangrijke zaken zullen je helpen bij het maken van het ontwerp, teksten, de lay-out en de functionaliteit van je site.
Het langetermijneffect?
Een hogere betrokkenheid, een lager bouncepercentage en meer conversies.
Welke vragen van websitebezoekers zijn volgens jou het belangrijkste om te beantwoorden? Laat het me weten!
Content marketing kan je bedrijf op heel wat manieren helpen. Het kan je helpen een sterk merk te creëren, contact te leggen met je doelgroep en gekwalificeerde potentiële klanten te werven, om er maar een paar te noemen. Je kunt het inzetten als een van de belangrijkste onderdelen van je marketingstrategie. Het creëren van waardevolle en consistente content die je doelgroep relevant vindt, zal ze niet alleen aantrekken maar ook vasthouden.
Content marketing is vrij eenvoudig. Je moet gewoon inhoud creëren en die zo vormgeven dat hij je doelgroep aantrekt en hen in betalende klanten verandert. Dit kost tijd, moeite, soms geld, en geduld van jouw kant. Maar als je eenmaal een krachtige contentmarketingstrategie hebt ontwikkeld, kun je profiteren van de vele voordelen die het biedt.
Er zijn vele manieren om aan content marketing te doen. Enkele van de meest populaire zijn de volgende:
Bloggen
Vloggen
E-mailmarketing
eBooks
Webinars
Op welk type je je wilt richten, hangt af van je bedrijf en je mogelijkheden. Er is geen one-size-fits-all situatie. Bovendien, wat werkt voor je concurrent werkt misschien niet voor jou, en vice versa.
Dus om het je wat makkelijker te maken, hebben ik de beste vormen van contentmarketing op een rijtje gezet die je vandaag kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien.
Wat is content marketing?
Content marketing is een methode van indirecte marketing. Het is gebaseerd op de manier waarop online gebruikers naar informatie zoeken op het internet, maar ook op de manier waarop ze die informatie delen. Verder bestaat het uit het creëren van online materiaal dat relevant is voor je merk. Dit kan in geschreven, video- of visuele vorm zijn.
Bij contentmarketing gaat het echter niet om harde verkoop. Je zegt niet gewoon tegen je potentiële klanten dat ze dit nu moeten kopen. Het gaat ook niet allemaal over jouw merk of producten. De focus ligt hier op uw klanten en niet op jou en je bedrijf.
Wat je wil is dus bewustzijn creëren over je merk door informatie te geven die je (potentiele) klanten waardevol zullen vinden. Je wilt hun interesse wekken. Ook moet je ervoor zorgen dat ze je online gemakkelijk kunnen vinden door de content zoekmachine-vriendelijk te maken.
Simpel gezegd, content marketing is een promotiemiddel. Je kunt het gebruiken om je doelgroep aan je te binden door ze consequent waardevolle en nuttige content aan te bieden die ze kan helpen of inspireren in hun dagelijks leven.
Is content marketing hetzelfde als adverteren?
Content marketing is net iets anders dan ouderwetse reclame. Het is geen vervanging voor reclame of het contact leggen met je huidige en nieuwe klanten. Maar in plaats daarvan helpt content marketing je marketing inspanningen te verbeteren zonder de druk.
Het uiteindelijke doel van content marketing is om informatie te geven, je bereik te vergroten, naamsbekendheid te creëren, en je naam, producten, of diensten bekend te maken.
Het is een inspanning voor de lange termijn. Maar met geduld en hard werken, zul je in staat zijn om jezelf te vestigen als een autoriteit in je niche, en uiteindelijk nieuwe klanten te werven.
Het belangrijkste concept van content marketing is om consumenten te helpen de best mogelijke oplossing voor hun problemen te vinden. Je wilt dus dat ze jouw bedrijf onthouden wanneer ze iets moeten kopen dat gerelateerd is aan jouw merk, bedrijf, niche, industrieproduct of dienst. In principe, vanuit het oogpunt van een marketeer, ben je meer een leraar dan een verkoper.
Soorten marketing die je kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien
Bloggen en Gastberichten plaatsen.
Bloggen is een uitstekend middel om in je digitale marketingstrategie op te nemen. En het mooie ervan is dat het gratis is. Hoewel het opzetten van een goed presterende blog een tijdje kan duren, maar het zal je bedrijf veel mogelijkheden bieden als je het goed doet.
Daarnaast kan je overwegen om als gast te posten of te vragen om geciteerd of geïnterviewd te worden op andere blogs en sites die met jouw expertise of niche te maken hebben. Maak vervolgens een mediapagina op de officiële website van uw bedrijf en link daar het artikel aan. Deel deze pagina vervolgens met je klanten en potentiële klanten via sociale media.
Een bijdrage plaatsen op andere blogs biedt de volgende voordelen:
Drijft bekendheid naar jouw merk of bedrijf door het terug te linken naar je eigen website
Je zult in staat zijn om je bereik te maximaliseren door nieuw publiek te laten weten dat je alle vaardigheden en kennis hebt met betrekking tot je industrie of niche
E-mailmarketing
E-mailmarketing is een ander krachtig wapen om toe te voegen aan je digitale marketing arsenaal. Dit zal je in staat stellen om essentiële informatie te verzamelen van je doelgroep terwijl je je merk aan hun presenteert. Bovendien zal je in staat zijn om snel een relatie met je klanten te creëren via e-mailmarketing. Dit is een essentieel onderdeel om ze om te zetten in betalende klanten en ze ook te behouden. Lees hier meer over e-mailmarketing.
Een zakelijke Facebook/Instagram-pagina maken
Het opzetten van een bedrijfspagina op Facebook en Instagram is tegenwoordig een must. Ongeacht wat je aanbiedt of verkoopt, er is een grote kans dat Facebook de plek is waar je je potentiële klanten zult vinden.
Hoewel de populariteit van sommige social media-platforms toeneemt, verslaat Facebook (en Instagram) ze nog steeds als het gaat om actieve gebruikers. En dan hebben we het hier over meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand!
Dus als je bedrijf een speciale bedrijfspagina heeft, kun je je doelpubliek en potentiële klanten op een meer aantrekkelijke manier bereiken. Je kunt met hen in gesprek gaan en zo een veel diepere betrokkenheid creëren.
Video Marketing
Videomarketing of vloggen doet het op dit moment erg goed. Dit komt omdat video’s het mogelijk maken om je producten, diensten of ideeën nog beter te laten zien dan woorden dat zouden kunnen doen.
Je kunt alle goede bijvoeglijke naamwoorden gebruiken in je teksten, maar er gaat niets boven het product of de dienst zelf in actie zien.Tegenwoordig zie je veel video’s op verschillende social media kanalen waarin verschillende bedrijven hun producten of diensten demonstreren en promoten.
De makkelijkste manieren om video’s te maken zijn de volgende:
Facebook Live
IG TV
Instagram Verhaal
Door video’s te maken, kun je een andere kant van jezelf laten zien aan je volgers. Op dezelfde manier geeft dit je merk een gezicht, wat op weer zorgt voor diepe betrokkenheid. Zorg er dus voor dat je je contentmarketingstrategie integreert met videomarketing.
Social media visuals
Visuals zijn er in verschillende soorten.
Ze zijn niet alleen waardevol voor je publiek, maar ze zijn ook een uitstekend middel om ze te boeien. Voorbeelden van afbeeldingen die je kunt gebruiken zijn:
Tips
Infographics
Citaten
GIF’s
Memes
Prikkelende vragen
Als je een breder publiek wilt aanspreken, zorg er dan voor dat de afbeeldingen die je plaatst of deelt divers zijn. Als je niet goed bent in het ontwerpen van afbeeldingen, kun je gemakkelijk je eigen afbeeldingen maken met gratis apps voor het ontwerpen van afbeeldingen voor mobiel of desktop. Een populaire app is Canva.
Podcasts
Er zijn een paar manieren waarop je podcasts een onderdeel kunt maken van je content marketing activiteiten:
Begin je eigen podcast
Laat je interviewen door iemand uit de “podcastwereld” die gerelateerd is aan je branche
Ongetwijfeld is het hebben van een eigen podcast geweldig voor je merk en het opbouwen van een publiek. Het kan echter wel even duren voor het aanslaat. Dus in plaats van meteen aan boord te springen, overweeg je om eerst in een handvol podcasts te verschijnen. Beslis dan of het formaat iets voor jou is.
Hoewel het starten van een eigen podcast een goede manier is om je merk en publiek op te bouwen, kan het een tijdje duren voor het wat meer bekendheid krijgt.
Dus, in plaats van onmiddellijk een podcast te beginnen maken, waarom niet eerst een paar podcasts beluisteren en beslissen of het format je bevalt? Aangezien er vandaag de dag meer dan een miljoen podcasts zijn, zijn er genoeg mogelijkheden voor je om geïnterviewd te worden.
eBook
Je hebt twee opties bij het plannen van je ebook strategie. Je kunt een gratis ebook aanbieden of je kunt het ebook te koop aanbieden.
Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom je iets waar je uren in hebt gestoken gratis zou willen aanbieden, toch? Het antwoord is eenvoudig en simpel. Je e-maillijst zal er aanzienlijk van profiteren.
Om deze reden moet je ervoor zorgen dat welk onderwerp je ook in gedachten hebt voor je ebook, het moet overeenkomen met het product of de dienst die je aanbiedt.
Wanneer je je e-maillijst laat groeien, zul je in staat zijn om een diepgaandere conversatie op te bouwen met je potentiële klanten.
Conclusie
Telkens wanneer online gebruikers jouw content delen, worden jouw bedrijf en merk onder de aandacht gebracht van een breder publiek. Dat betekent meer nieuwe en potentiële klanten voor jou, waardoor je bedrijf een grote kans heeft om te groeien.
Ik hoop dat je dit artikel nuttig vindt. Als dat zo is, laat het dan weten door hieronder in het reactie-gedeelte te reageren.
Mocht je na het lezen nog vragen en of opmerkingen hebben, laat het me dan vooral weten door contact met me op te nemen.
“Als ondernemer heb ik het al druk genoeg met van alles. En dan moet dat social media gebeuren er ook nog eens bij …”
Dit is de gedachte van veel ondernemers over social media marketing. Zeker omdat er steeds dingen veranderen op de online platforms waardoor je het gevoel krijgt dat je dat allemaal niet kan gaan bijhouden en er dus misschien al helemaal niet (serieus) aan begint.
Zonde, want het hoeft niet moeilijk te zijn. Het is een kwestie van een aantal keuzes maken en beginnen. In deze blog geef ik tips waarmee jij als ondernemer vandaag nog een start kunt maken met je social media marketing.
De voordelen van social media marketing
Misschien ben jij als ondernemer met je bedrijf nog niet zo actief op social media. Het is zeker interessant om hier structureel tijd aan te besteden, want het heeft echt heel veel voordelen:
Je hebt toegang hebben tot verschillende tools en platforms waarmee je jouw onderneming in de schijnwerpers kunt zetten.
Je kunt snel en makkelijk je netwerk uitbreiden.
Je leert van alles over je (potentiële) klanten: over hun behoeftes en hun beleving van dingen.
Je kunt veel toegevoegde waarde bieden aan je (potentiële) klanten.
Je wordt nog beter zichtbaar voor je (potentiële) klanten.
Je kunt (potentiële) klanten bij jouw bedrijf betrekken.
Let op: De sociale platforms worden niet voor niets ‘social’ media genoemd. Het gaat hier vooral om het sociale aspect en interactie: dus onderlinge (re)actie en communicatie. Maak dus niet de fout om hier alleen maar je producten of diensten te promoten en verder geen interactie aan te gaan.
STRATEGIE
Een social media marketing strategie is echt mega belangrijk. Net zoals bij veel dingen is het ook hierbij van belang om vooraf een gerichte strategie te bedenken. Want af en toe maar hier en daar wat posten heeft niet zoveel zin.
1. Bepaal je ideale doelgroep
Voordat je je social media marketing strategie bepaalt, moet je precies weten wie jouw ideale doelgroep is en wie je graag wilt bereiken op social media. Voer eerst voor jezelf een kort onderzoek uit en beantwoord de volgende vragen over jouw ideale doelgroep:
Waar houden ze van.
Waar houden ze niet van.
Hoe oud zijn ze?
Man/vrouw?
Hebben ze kinderen?
Waar zitten ze? (fysiek en online)
Hoe ziet een dag er voor hen uit? Wat doen ze?
Wat doen ze in hun vrije tijd?
Wat zoeken ze op internet?
Waar liggen ze ‘s nachts van wakker?
2. Bepaal je doel
Wat is precies het doel van jouw online aanwezigheid? Waarom wil je bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel op Facebook of een zakelijk Instagram-account? Bedenk goed wat jouw concrete doel is:
Wil je communiceren met je ideale doelgroep?
Wil je je product of dienst promoten?
Wil je toegang tot bepaalde informatie van jouw ideale doelgroep?
Wil je naamsbekendheid?
Wil je meer bezoekers voor je website genereren?
3. Kies een platform dat bij jouw doelgroep past
Of het nu gaat om Facebook of Instagram, LinkedIn of Pinterest: sociale platforms zijn een ideale manier om in contact te komen met jouw doelgroep: je kunt via deze weg een stuk makkelijker met ze verbinden en een band opbouwen, dat is de spil waar het bij social media marketing allemaal om draait.
Tijd is geld: het is van belang om goed na te denken waar je online actief wilt zijn met je bedrijf. Zoek uit waar jouw ideale doelgroep het meest actief is. Doe je nog niets op het gebied van social media marketing? Kies dan één platform uit en ga je daar verder in verdiepen. Maak daarbij een gerichte keuze.
Ben je al een tijdje ergens online actief met je bedrijf? Kijk dan of er misschien nog een ander platform is waar veel potentiële klanten zitten en dat je kunt inzetten voor meer zichtbaarheid. Realiseer je wel dat daar (zeker in het begin) aardig wat tijd in gaat zitten. Maar als je er consequent mee aan de slag gaat, is het je investering zeker waard.
PROFESSIONELE UITSTRALING
4. Branding
Branding staat voor je (online) uitstraling. Het is datgene wat je uitstraalt, waar ze je aan herkennen en wat jou (en je bedrijf) uniek maakt. Daar valt van alles onder: zowel visueel/grafisch als inhoudelijk.
Potentiële klanten vormen zich op basis hiervan direct een beeld van je bedrijf. Als je wil dat ze je onthouden, dan moet je zorgen dat je je met jouw branding onderscheidt van je concurrenten.
Ben je al online actief op meerdere platforms? Dan is het zinvol om te kijken of dit allemaal op één lijn zit en of je branding niet (teveel) afwijkt. Gebruik bijvoorbeeld overal dezelfde foto van jezelf voor een stuk herkenbaarheid. Zet overal je eigen huisstijl in en draag zo bij aan een stuk herkenbaarheid.
Wat de inhoud betreft: zorg dat je ‘tone of voice’ overal hetzelfde is zodat het herkenbaar is dat jij aan het woord bent. Ga ook niet ‘u‘ gebruiken in je teksten op LinkedIn en op Facebook bijvoorbeeld ‘je’. Maak een keuze en houd het vervolgens overal hetzelfde.
5. Minder is meer
De online uitstraling van je bedrijf op social media moet jouw doelgroep direct aanspreken. Op welk platform je ook zit: zorg ervoor dat je pagina/profiel compleet is ingevuld en is voorzien van professionele afbeeldingen. ‘Minder is meer’ is hier absoluut het advies: ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.
Tip: heb je al zakelijke pagina’s of profielen? Loop ze nog eens na. Verwijder alle tekst die overbodig is en verwijder of vervang verouderde informatie.
6. Reactiesnelheid
Omdat klanten online 24/7 hun vraag aan je kunnen voorleggen, moet je dit in de gaten houden. Want net zoals in het ‘offline leven’, verwachten online bezoekers ook snel een reactie als ze een vraag stellen of misschien een klacht hebben.
Zorg ervoor dat je regelmatig je pagina’s controleert en direct reageert op vragen en of opmerkingen. Lukt het je niet meteen om uitgebreid te antwoorden? Dan volstaat een reactie als: ‘Ik kom er morgen uitgebreid bij je op terug’. Als je maar zo snel mogelijk een eerste reactie stuurt.
ZORG DAT JE OPVALT
Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij online opvalt tussen al die andere bedrijven? Dat is niet eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Je moet het alleen slim aanpakken.
7. Word geen copycat
Het allerbelangrijkste van social media marketing is dat je vanuit je eigen kennis en creativiteit werkt. Dus kopieer niet die ene succesvolle concurrent, want dat levert je echt helemaal niets op. Want wat goed bij hem of haar past, zou bij jou zomaar de plank totaal kunnen misslaan. Vertrouw echt op je eigen creativiteit en probeer dingen zoveel mogelijk uit. Kijk wat je doelgroep aanspreekt en wat ze interessant vinden.
Een andere manier is om het je doelgroep gewoon te vragen. Maak een poll en leg jouw vragen (bijvoorbeeld over een nieuw product of dienst) op die manier voor. Ik weet zeker dat je interessante input krijgt waar jij weer mee verder kunt en waarvan je weet dat je op de goede weg bent.
Tip: Ga voor echte toegevoegde waarde en kruip weer even in de huid van je ideale klant. Vraag je af waar hij of zij behoefte aan heeft. En op welke manier jouw product of dienst concreet bijdraagt aan die behoefte.
DE CONTENT (INHOUD)
Bij social media marketing draait alles om content die je regelmatig plaatst op je social media. Klinkt eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken. Goede content is de ideale tool voor contact en interactie met je doelgroep.
Ik kan me voorstellen dat je soms geen idee hebt waarover je iets moet posten en het misschien op sommige momenten maar laat zitten. Dat is niet slim, want je volgers verwachten een bepaalde structuur en regelmaat in jouw content. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig iets te posten als het gaat om het algoritme van veel social media.
Hoe je dan toch iedere dag weer inspiratie krijgt over wat je moet posten? Inhaken op de actualiteit is bijvoorbeeld een geweldig slimme manier om te werken aan je online zichtbaarheid.
Inhaakmomenten zijn sowieso erg handig om je inspiratie te geven waarover je een post kunt plaatsen. Daarnaast hebben actuele onderwerpen vaak een hoger bereik bij social media marketing. Social media – zoals Facebook – geven namelijk vaak voorrang aan persoonlijke posts met actuele inhoud. Een mooie kans dus om hier iets mee te doen.
8. Ga voor authentieke content
De foto’s en teksten die je plaatst, moeten vooral betrekking hebben op jou en je bedrijf. Schrijf ze bij voorkeur zelf. Het kost tijd: maar hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.
Let ook niet de hele tijd op alles wat je concurrenten posten. Soms kan dat verlammend werken en dat is het laatste wat jij nodig hebt. Ga dus voor je eigen unieke aanpak en eigen content. Probeer verschillende dingen uit.
Jij weet als geen ander wat jouw ideale klant nodig heeft en graag wil weten. Deel die kennis met ze en ze gaan je vinden en volgen.
9. Focus op de visuele inhoud
De online wereld is een snelle wereld. Op de online platforms wordt vooral veel gescrold. Als er iets zichtbaar is dat in een oogwenk aanspreekt, wordt het mogelijk bekeken.
Je begrijpt dat al jouw uitingen op die platforms er dus aantrekkelijk uit moeten zien. Ga voor mooie afbeeldingen of foto’s waarbij de voorkeur uitgaat naar eigen materiaal. Hoe authentieker en origineler: hoe opvallender en beter. Ook hier kun je wat dingen uitproberen. Je ziet dan vanzelf wat jouw doelgroep aanspreekt (en wat misschien helemaal niet). Leer ervan en optimaliseer zo jouw online content beetje bij beetje.
10. Ga voor hergebruik van content
Veel ondernemers denken dat het ‘not done’ is, maar je mag je content echt absoluut op allerlei manieren hergebruiken. Pak dat wel een beetje slim aan. Stel je hebt een mooie blog geschreven. Die informatie kan je dan vervolgens hergebruiken in je e-mails, video’s en social media posts.
Voorbeeld:
Schrijf een blog.
Gebruik ik de inhoud om meerdere social media posts te maken.
Gebruik blogonderwerp als de basis voor een e-mail/nieuwsbrief.
Daarnaast kun je exact dezelfde content ook nog eens op allerlei manieren publiceren: in de vorm van blogs, video’s of podcasts. Op die manier bereik je met je social media marketing veel meer mensen. Want de één wil graag naar iets luisteren, terwijl de ander liever leest of informatie tot zich neemt via beeld. Zo sla je twee vliegen in één klap: jij bent extra zichtbaar en je doelgroep krijgt jouw info aangeleverd op een manier die ze graag wensen.
Let op: het is verstandig om die drie posts (met in principe dus dezelfde content) niet achter elkaar te posten. Post het blog bijvoorbeeld nu, de video volgende week en de podcast over 2 weken. Zo spreid je het goed.
PROFILEER JEZELF ALS EXPERT OP JOUW VAKGEBIED
Veel (startende) ondernemers zien zichzelf niet direct als expert. Maar ze zijn het wel. Vooral online is het belangrijk dat je jezelf als expert profileert, want als jij jezelf al niet als expert ziet, waarom zou je klant dat dan wel doen?
11. Ga voor de expertstatus met jouw blogs
Je blogt om nieuwe klanten te krijgen, zo simpel is het. Als je blogt over een specifiek thema zien mensen je al snel als expert, ze gaan je vertrouwen en zullen eerder iets bij je kopen. Dat is waar alles om draait.
Zorg dat je regelmatig een blog schrijft en dat je dat structureel doet. Maak een planning voor de komende maanden. Plan wanneer je iets gaat posten en vul die planning alvast met onderwerpen waarover je wilt schrijven.
12. Schrijf gastblogs
Naast het schrijven voor je eigen blogs, kun je jezelf ook aanbieden als schrijver van gastblogs. Ook dit valt onder social media marketing. Door blogs voor anderen te schrijven vergroot je je bereik en je expertstatus en je werkt dus flink aan je zichtbaarheid.
Ga hiervoor zelf op zoek naar andere online publicaties of websites waar jij raakvlakken mee hebt. Benader ze actief en kijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. ‘Nee’ heb je, ‘ja’ kun je krijgen ?
13. Zet recensies in
Als mensen in zee willen gaan met een bedrijf, is één van de dingen die ze vaak doen het bedrijf even googelen. Als ze pakkende positieve recensies lezen, is de kans groot dat ze voor jou kiezen. Recensies zijn dus mega waardevol en belangrijk, omdat ze worden geschreven door echte mensen.
Recensies geven vaak de doorslag voor een potentiële klant. Zorg dat er zoveel mogelijk recensies over jouw bedrijf te vinden zijn op het platform waar je actief bent. Weet ook dat die recensies van de platforms ook vaak terug te vinden zijn in de Google-zoekresultaten.
Deel recensies met lezers op social media en op je website.
14. Deel je successen
Laat lezers zien en lezen wat je allemaal hebt bereikt. Hierover posten voelt misschien een beetje als opscheppen, maar het is wel een super handige manier om jezelf meer en meer als expert te profileren.
Deel je afgeronde projecten, je nieuwe producten, je mooie opdrachten dus allemaal op social media. Maar ook de training die je succesvol hebt afgerond. Of dat behaalde certificaat / diploma. Maak er een mooie post van met foto. Ga er ook inhoudelijk uitgebreid op in zodat je expertise daardoor extra wordt benadrukt.
GA VOOR VERBINDING
Veel ondernemers denken dat het bij online content en social media marketing vooral gaat om zoveel mogelijk kwalitatief goede content delen. Maar nog belangrijker is of je posts zorgen voor reacties.
Het doel van social media is om mensen met elkaar te verbinden. Bij “engagement” zoals het ook wel wordt genoemd, gaat het dus vooral om de betrokkenheid en de binding met je (potentiële) opdrachtgevers. Met alleen ‘droge kost’ gaat dat lastig. Dus zorg tussendoor voor wat beweging en afleiding. Ga voor iets origineels of grappigs. De boog hoeft niet altijd gespannen te zijn. Laat je creativiteit de vrije loop en zorg voor die betrokkenheid.
15. Organiseer een wedstrijd
Misschien vind je het zelf wel helemaal niets, maar een wedstrijd doet het altijd goed. Wil je graag veel engagement? Post dan een wedstrijd. Een leuke wedstrijd waar veel mensen aan mee doen heeft veel bereik. Het is de moeite waard om te testen of het werkt voor jou.
Zorg ervoor dat je een prijs hebt die tot de verbeelding spreekt en die echt de moeite waard is. Daarmee vergroot je de kans dat mensen je post gaan delen. Geef duidelijk aan wanneer de wedstrijd eindigt en hoe de winnaar bepaald wordt. Tenslotte kondig je de winnaar aan in een mooie post.
Tip: Als je een post van een wedstrijd deelt, vraag dan (vooraf) 2-4 vrienden om deze post te liken na plaatsing en zelf ook weer te delen. Daarmee werk je flink aan je zichtbaarheid.
Besteed het uit
Mocht je na het lezen van al mijn social media marketing tips nog steeds iets hebben van: “Pfffffff hier zit ik zo niet op te wachten. “
Dan kan je dit soort social media marketing werkzaamheden natuurlijk altijd uitbesteden, neem contact met me op en ik zorg ervoor dat jij van social media marketing nooit meer stress, irritatie en rode vlekken krijgt, want één van de veelgebruikte motto’s bij Artemis VA is:
Iedereen heeft het de afgelopen tijd over de nieuwe Netflix documentaire “The Social Dilemma” en hoewel deze film echt wel een enorme eye opener is, wil het niet zeggen dat we nu alles op social media maar moeten stoppen, in mijn ogen dan. We moeten wel goed blijven opletten dat we er niet al teveel tijd aan kwijt raken en dat het ons hele leven overneemt.
Social media is als je een eigen bedrijf hebt een mooie marketingtool om in contact te komen met je doelgroep, maar de feiten over de gevaren van sociale mediaplatforms liegen er niet om.
Er zitten allemaal algoritmes achter social media die ervoor zorgen dat je blijft klikken en kijken en zo vergeet je eigenlijk de hele wereld om je heen en zie je alleen nog maar wat de algoritmes willen dat je ziet. Als dit bij jou ook het geval is, dan maakt social media gebruik van jou. Van jouw kostbare tijd.
Contact
Social media is slechts een manier om contact te onderhouden met je opdrachtgevers en/of klanten, je hoeft er niet de hele dag aan vast te zitten als je daar geen tijd en zin in hebt. En de tijd die je besteed aan social media kan je beter nuttig inzetten door te creëren en contact te maken, dan nutteloos langs eindeloze tijdslijnen te scrollen.
Valkuil
Als je toch vatbaar bent voor de valkuilen van social media dan kan je een plan maken om productiever te zijn en jezelf te beschermen.
Oplossing
Kies elke dag 2 momenten van 20 minuten (bijv.: na de lunch of in de avond) om je social apps te openen (zet een timer aan op je telefoon van 20 minuten!) en:
Reageer op je laatste posts en privéberichten; Stuur berichten naar nieuwe volgers; Connect met (1 tot 5) nieuwe profielen die jou interesseren; Reageer op (zo’n 5) posts die je aanspreken
Na 20 minuten sluit je de app en open je de app niet meer (tot je volgende social media moment!)
Extra Tip van de filmmakers
En de tip die de mensen uit Silicon Valley in de Netflix docu zelf geven:
Zet je notificaties uit en stel schermtijd in!
Zorg ervoor dat jij de baas bent én blijft over jouw social media gebruik en dat je social media voor je LAAT werken. Zo zet je die haat/liefde relatie binnen no-time om in alleen maar liefde.
Virtual Assistant
Mocht je het om welke reden dan ook toch niet zien zitten om je social media zelf te gaan onderhouden, dan kan je natuurlijk ook altijd een super leuke VA inhuren, via de onderstaande knop kan je de allerleukste bereiken! 😉
Social media inzetten als bedrijf: voor veel bedrijven super belangrijk, omdat je met social media platforms jouw doelgroep kunt bereiken. Voor de inzet van social media geldt uiteraard dat je er gewoon mee aan de slag moet gaan. Toch is het een apart specialisme, lees hieronder de tips van Artemis VA!
Social media tips over doelgroepen en platformen
Bepaal waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken
Wil je een bedrijfspagina opzetten op social media? Bepaal dan eerst waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Heb je veel beeldende content om te delen? Bekijk dan de mogelijkheden van Instagram. Mogelijk past dit heel goed bij jouw bedrijf. Veel zakelijke content? LinkedIn is dan waarschijnlijk de beste optie. Natuurlijk is de keuze voor het medium ook afhankelijk van in welke business je zit. Voor B2B geldt dat LinkedIn vaak een geschikte keuze is. Wanneer je in de B2C-markt zit, kun je misschien beter een ander medium kiezen.
Kies wat voor soort content je plaatst
Kies welke content je op welk kanaal post. Puur zakelijke content of content die veel kennis bevat is vaak geschikt voor LinkedIn. Wat luchtigere content over bijvoorbeeld de het teamuitje, jaarlijkse kerstborrel of over ‘Neem-je-hond-mee-naar-je-werk-dag’ is meer geschikt voor andere media zoals Facebook en Instagram. Het is trouwens heel goed om verschillende soorten content te delen: van quotes tot filmpjes en van blogposts tot whitepapers!
Social media tips over je planning
Plan wekelijks momenten voor social media
Hou er rekening mee dat het bijhouden van een bedrijfspagina op social media veel tijd kost. Als je te lang niet zichtbaar bent, word je online al snel vergeten. Plan dus iedere week een moment in om bezig te zijn met social media en plaats regelmatig posts. Weet dat een post niet enkel bestaat uit een paar woorden. Je bent echt bezig met content creatie dus neem hier de tijd voor!
Maak een social media planning
Maak voor een langere periode een planning (en ook voor de content op je website, zoals een blog of een actueel pagina met nieuws berichten). Op deze manier weet je precies welke posts je op welk moment gaat delen. Neem in deze planning ook op via welk platform je jouw content gaat delen. Ik gebruik zelf ook een planning en deze helpt me om efficiënter te werken op social media omdat ik precies weet wanneer ik wat wil delen. Het scheelt echt heel veel tijd als je dit op één moment in de week schrijft, inplant en de bijbehorende afbeeldingen maakt, dan dat je er elke dag over na moet gaan denken.
Social media posts inplannen
Door je nieuwe planning kun je ruim van tevoren je social media posts inplannen. Hier zijn genoeg gratis en betaalde tools voor. Op Facebook (en Instagram) kan je dit al wel zelf makkelijk regelen en plannen via de knop ‘publicatietools’ op je bedrijfspagina.
Deel ook nog spontaan!
Nu je een social media planning hebt is het natuurlijk niet zo dat je niets meer spontaan kunt delen. Komt er ineens iets interessants tussendoor dat jij graag wil delen? Leg deze content dan even naast je planning zodat je kunt zien of het hierbinnen past. Wanneer je hier goed op let krijgen jouw bezoekers niet ineens heel veel content die op elkaar lijkt of juist veel te veel content op hun tijdlijn vanuit jouw bedrijfspagina.
De vorm van jouw social media posts
Geef een preview van je website
Het is goed om in social media posts een preview te geven van wat de lezer op je website kan verwachten. Op deze manier integreer je jouw social media pagina met je website. Als je bijvoorbeeld een interessante e-book of whitepaper met tips geschreven hebt, deel hiervan dan één tip in je posts om de lezer te triggeren om door te klikken naar je website waar hij heel de whitepaper kan lezen. Zo krijg je uiteindelijk meer websitebezoekers!
Plaats foto’s, afbeeldingen en video’s
Het is misschien een open deur, maar plaats bij iedere social media post een foto of afbeelding. Beeld wordt sneller verwerkt dan tekst én je maakt je post veel sprekender. Een (goed) beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zorg ervoor dat jouw beeld aansluit op de social post en vermijd lelijke stockfoto’s! Uiteraard is de inzet van (korte) video’s op jouw social media platforms nóg beter. Mensen kijken graag naar filmpjes dus maak tijd om gebruik te maken van video in jouw social media strategie.
Bereik van jouw social media posts
Deel unieke content voor een groot bereik
Een groot bereik creëren op social media is een flinke klus en hoe interessant jouw content ook is, dit blijft altijd lastig. Zorg ervoor dat de social media posts die jij deelt zó interessant/grappig/relevant zijn dat anderen jouw posts liken, delen of hierop reageren. Zo wordt je bereik automatisch groter. Ook kun je jouw personeel inzetten om een groter bereik te creëren. Vraag je medewerkers gewoon de posts van het bedrijf te delen. Als 5 collega’s allemaal individueel een bereik van 1.000 personen hebben, tikt ’t al snel aan!
Advertenties inzetten voor een groter bereik
Op Facebook en Instagram is het als bedrijf écht heel moeilijk om een leuk bereik te krijgen met ‘gewone’ social media posts. Heb je een bepaald bereik nodig om bijvoorbeeld een evenement te promoten? Voor een paar euro kun je ook op Facebook en Instagram nog veel mensen bereiken. Je maakt dan gewoonweg een advertentie. Bij het maken van deze advertentie kun je filteren op bijvoorbeeld alle personen tussen 30 en 35 jaar die wonen binnen een straal van 30 kilometer rondom bijvoorbeeld Wassenaar. Let dus wel op dat je de juiste doelgroep selecteert zodat jouw bericht niet in Groningen getoond wordt als je de Zuid-Hollandse markt wil veroveren.
Mocht je na het lezen van al deze tips toch denken: “Pffffffff wat een gedoe!!! Dit ga ik misschien één keer doen, maar ik weet nu al dat ik het niet ga volhouden. ” Dan kan je natuurlijk altijd nog een hele leuke en enthousiaste Virtual Assistant inschakelen om dit voor je te doen. Dan kan jij gewoon lekker verder met de dingen in je bedrijf waar je wel blij van wordt!
Klik op de mooie rode knop hieronder en binnenkort ben je van die vervelende klusjes af! 😉
We hebben bijna allemaal wel eens gekampeerd of een fikkie gestookt. Het vuur aansteken gaat in het begin altijd een beetje moeizaam, vergelijkbaar met het proces wanneer je je eigen bedrijf begint en je je marketing op gang wil brengen… Dit kost tijd!
Als je een emmer koud water over je vuur gooit, gaat het snel uit. Vergelijkbaar met wanneer je stopt met posten op sociale media of stopt met het maken van nieuwe blogs voor op je website.
Net als bij een mooi kampvuur moet je ook je ook bij je marketing het vuur niet uit laten gaan. Dit doe je door letterlijk het leven in je vuur te blazen en te zorgen dat het vuur af en toe iets krijgt om het brandend te houden. Bij het vuur gaat dat in de vorm van zuurstof en brandbaar materiaal en bij je marketing gaat dat door middel van posten op social media en je blogs op je website.
Als het marketing vuur uitgaat, zal het nog meer tijd kosten om het opnieuw aan te krijgen.
En maak niet de fout door te denken dat het niet zo’n vaart zal lopen voor je fikkie uitgaat, want dat is een feit voor je het door hebt. Wat je ook niet moet doen is de vergissing maken door te denken dat nu door het uitbreken van het Coronavirus het allemaal niet zo belangrijk is om zichtbaar te zijn.
Juist nu is het super belangrijk om te blijven communiceren. Laat zien waar je voor staat en wat jij zou kunnen doen om het leven van je potentiële opdrachtgevers makkelijker te maken.
Mensen kunnen juist enorm geïnspireerd raken door wat je schrijft en misschien kan je ze juist nu in deze tijd van onzekere tijden helpen om anders na te denken en wie weet komen jullie samen tot een oplossing zodat de zaken niet meer stil liggen, maar weer een vlucht nemen.
5 tips om je marketing vuur makkelijker aan te houden.
#1 Focus
Deze social media content ideeën werken voor alle social media kanalen maar het is goed om je te focussen op 1 of 2 kanalen. Dan kun je daar ook al je aandacht op focussen en houd je nog tijd over voor je andere taken in je bedrijf. En natuurlijk kies je het kanaal dat je leuk vindt én waar je ideale klanten uithangen. Kies een kanaal en focus daarop want anders wordt het heel overweldigend.
Dan ben je de hele dag alleen maar druk om al je social media kanalen bij te houden.
#2 Boeien
Hoe kun je jouw volgers blijven boeien? Door afwisseling in je posts en goede social media berichten te schrijven. Zo wil je niet alleen je eigen aanbod en content promoten, 7 dagen per week. Dan haken mensen snel af. Of alleen maar quotes delen. Je hebt een goede mix van verschillende content nodig voor een afwisselende tijdlijn.
Mensen moeten een klik met je hebben en de persoon achter je bedrijf leren kennen.
#3 Converseer
Praat met je volgers en niet alleen tegen je volgers. Nog veel te vaak zitten we op social media alleen nog in de zendmodus. Maar het heet niet voor niks sociale media dus het gaat om interactie. Als je met je volgers praat, ga je ook werkelijk een dialoog aan.
Vragen stellen helpt om deze interactie aan te gaan.
#4 Consistent
Misschien hoor je weleens dat je 3 tot 5 keer per dag moet posten, en op Twitter zelfs nog vaker…Ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik heb daar als zelfstandig ondernemer helemaal geen tijd voor! Misschien klinkt dit voor jou ook overweldigend, raak je hierdoor in de stress en doe je uiteindelijk helemaal niks. En dat is zonde want social media zijn kanalen om jezelf op de kaart te zetten. Consistentie is inderdaad key. Maar of je nu 1 keer per dag, 3 keer per dag of 2 keer per week post.
Kies een frequentie die bij je past en die je ook vol kan houden.
Wat is haalbaar voor jou?
#5 Plannen
En natuurlijk is de beste manier om consistent te posten door gebruik te maken van een social media contentkalender. Dat helpt om je content vooruit te plannen waardoor je content beter wordt (en dus meer groeit en interactie krijgt). Dan maak je het jezelf ook een stuk gemakkelijker. Dat bespaart een hoop tijd en stress. Je kunt dan namelijk vooruit werken en ook als je haast hebt of weinig tijd, heb je content klaar die je kunt plaatsen.
Vind je het lastig om een eigen contentkalender te maken, dan kan je er gewoon op zoeken op Google, want er staan er genoeg online!
“Inspiration fires you up; motivation keeps you burning.”
Heb je moeite om het vuur van je eigen marketing aan te houden wegens gebrek aan tijd, inspiratie, motivatie of iets anders, dan kan je natuurlijk altijd contact met me opnemen! Ik ben gek op fikkies stoken en hou met veel plezier en enthousiasme ook het “marketingvuur” van jouw onderneming brandend!
Deze website gebruikt koekjes (a.k.a. cookies).
Deze kleine wonderdingen zijn noodzakelijk om jou de beste en meest relevante website ervaring te kunnen bieden. Klik op “Alles Accepteren” en je kan weer lekker doorgaan met surfen. Mocht je dit niet willen, dan kan je je eigen cookie instellingen aanpassen door op "Cookie Instellingen" te klikken.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.