15 Super social media marketing tips voor ondernemers

15 Super social media marketing tips voor ondernemers

“Als ondernemer heb ik het al druk genoeg met van alles. En dan moet dat social media gebeuren er ook nog eens bij …” 

Dit is de gedachte van veel ondernemers over social media marketing. Zeker omdat er steeds dingen veranderen op de online platforms waardoor je het gevoel krijgt dat je dat allemaal niet kan gaan bijhouden en er dus misschien al helemaal niet (serieus) aan begint.

Zonde, want het hoeft niet moeilijk te zijn. Het is een kwestie van een aantal keuzes maken en beginnen. In deze blog geef ik tips waarmee jij als ondernemer vandaag nog een start kunt maken met je social media marketing.

De voordelen van social media marketing

Misschien ben jij als ondernemer met je bedrijf nog niet zo actief op social media. Het is zeker interessant om hier structureel tijd aan te besteden, want het heeft echt heel veel voordelen:

  • Je hebt toegang hebben tot verschillende tools en platforms waarmee je jouw onderneming in de schijnwerpers kunt zetten.
  • Je kunt snel en makkelijk je netwerk uitbreiden.
  • Je leert van alles over je (potentiële) klanten: over hun behoeftes en hun beleving van dingen.
  • Je kunt veel toegevoegde waarde bieden aan je (potentiële) klanten.
  • Je wordt nog beter zichtbaar voor je (potentiële) klanten.
  • Je kunt (potentiële) klanten bij jouw bedrijf betrekken.

Let op: De sociale platforms worden niet voor niets ‘social’ media genoemd. Het gaat hier vooral om het sociale aspect en interactie: dus onderlinge (re)actie en communicatie. Maak dus niet de fout om hier alleen maar je producten of diensten te promoten en verder geen interactie aan te gaan.

STRATEGIE

Een social media marketing strategie is echt mega belangrijk. Net zoals bij veel dingen is het ook hierbij van belang om vooraf een gerichte strategie te bedenken. Want af en toe maar hier en daar wat posten heeft niet zoveel zin.

1. Bepaal je ideale doelgroep

doelgroep social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 16

Voordat je je social media marketing strategie bepaalt, moet je precies weten wie jouw ideale doelgroep is en wie je graag wilt bereiken op social media. Voer eerst voor jezelf een kort onderzoek uit en beantwoord de volgende vragen over jouw ideale doelgroep:

  • Waar houden ze van.
  • Waar houden ze niet van.
  • Hoe oud zijn ze?
  • Man/vrouw?
  • Hebben ze kinderen?
  • Waar zitten ze? (fysiek en online)
  • Hoe ziet een dag er voor hen uit? Wat doen ze?
  • Wat doen ze in hun vrije tijd?
  • Wat zoeken ze op internet?
  • Waar liggen ze ‘s nachts van wakker?

2. Bepaal je doel

Doel social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 17

Wat is precies het doel van jouw online aanwezigheid? Waarom wil je bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel op Facebook of een zakelijk Instagram-account? Bedenk goed wat jouw concrete doel is:

  • Wil je communiceren met je ideale doelgroep?
  • Wil je je product of dienst promoten?
  • Wil je toegang tot bepaalde informatie van jouw ideale doelgroep?
  • Wil je naamsbekendheid?
  • Wil je meer bezoekers voor je website genereren?

3. Kies een platform dat bij jouw doelgroep past

platform social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 18

Of het nu gaat om Facebook of Instagram, LinkedIn of Pinterest: sociale platforms zijn een ideale manier om in contact te komen met jouw doelgroep: je kunt via deze weg een stuk makkelijker met ze verbinden en een band opbouwen, dat is de spil waar het bij social media marketing allemaal om draait.

Tijd is geld: het is van belang om goed na te denken waar je online actief wilt zijn met je bedrijf. Zoek uit waar jouw ideale doelgroep het meest actief is. Doe je nog niets op het gebied van social media marketing? Kies dan één platform uit en ga je daar verder in verdiepen. Maak daarbij een gerichte keuze.

Ben je al een tijdje ergens online actief met je bedrijf? Kijk dan of er misschien nog een ander platform is waar veel potentiële klanten zitten en dat je kunt inzetten voor meer zichtbaarheid. Realiseer je wel dat daar (zeker in het begin) aardig wat tijd in gaat zitten. Maar als je er consequent mee aan de slag gaat, is het je investering zeker waard.

PROFESSIONELE UITSTRALING

4. Branding

branding social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 19

Branding staat voor je (online) uitstraling. Het is datgene wat je uitstraalt, waar ze je aan herkennen en wat jou (en je bedrijf) uniek maakt. Daar valt van alles onder: zowel visueel/grafisch als inhoudelijk.

Potentiële klanten vormen zich op basis hiervan direct een beeld van je bedrijf. Als je wil dat ze je onthouden, dan moet je zorgen dat je je met jouw branding onderscheidt van je concurrenten.

Ben je al online actief op meerdere platforms? Dan is het zinvol om te kijken of dit allemaal op één lijn zit en of je branding niet (teveel) afwijkt. Gebruik bijvoorbeeld overal dezelfde foto van jezelf voor een stuk herkenbaarheid. Zet overal je eigen huisstijl in en draag zo bij aan een stuk herkenbaarheid.

Wat de inhoud betreft: zorg dat je ‘tone of voice’ overal hetzelfde is zodat het herkenbaar is dat jij aan het woord bent. Ga ook niet ‘u‘ gebruiken in je teksten op LinkedIn en op Facebook bijvoorbeeld ‘je’. Maak een keuze en houd het vervolgens overal hetzelfde.

5. Minder is meer

Less is more social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 20

De online uitstraling van je bedrijf op social media moet jouw doelgroep direct aanspreken. Op welk platform je ook zit: zorg ervoor dat je pagina/profiel compleet is ingevuld en is voorzien van professionele afbeeldingen. ‘Minder is meer’ is hier absoluut het advies: ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Tip: heb je al zakelijke pagina’s of profielen? Loop ze nog eens na. Verwijder alle tekst die overbodig is en verwijder of vervang verouderde informatie.

6. Reactiesnelheid

reactiesnelheid social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 21

Omdat klanten online 24/7 hun vraag aan je kunnen voorleggen, moet je dit in de gaten houden. Want net zoals in het ‘offline leven’, verwachten online bezoekers ook snel een reactie als ze een vraag stellen of misschien een klacht hebben.

Zorg ervoor dat je regelmatig je pagina’s controleert en direct reageert op vragen en of opmerkingen. Lukt het je niet meteen om uitgebreid te antwoorden? Dan volstaat een reactie als: ‘Ik kom er morgen uitgebreid bij je op terug’. Als je maar zo snel mogelijk een eerste reactie stuurt.

ZORG DAT JE OPVALT

Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij online opvalt tussen al die andere bedrijven? Dat is niet eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Je moet het alleen slim aanpakken.

7. Word geen copycat

copycat social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 22

Het allerbelangrijkste van social media marketing is dat je vanuit je eigen kennis en creativiteit werkt. Dus kopieer niet die ene succesvolle concurrent, want dat levert je echt helemaal niets op. Want wat goed bij hem of haar past, zou bij jou zomaar de plank totaal kunnen misslaan. Vertrouw echt op je eigen creativiteit en probeer dingen zoveel mogelijk uit. Kijk wat je doelgroep aanspreekt en wat ze interessant vinden.

Een andere manier is om het je doelgroep gewoon te vragen. Maak een poll en leg jouw vragen (bijvoorbeeld over een nieuw product of dienst) op die manier voor. Ik weet zeker dat je interessante input krijgt waar jij weer mee verder kunt en waarvan je weet dat je op de goede weg bent.

Tip: Ga voor echte toegevoegde waarde en kruip weer even in de huid van je ideale klant. Vraag je af waar hij of zij behoefte aan heeft. En op welke manier jouw product of dienst concreet bijdraagt aan die behoefte.

DE CONTENT (INHOUD)

Bij social media marketing draait alles om content die je regelmatig plaatst op je social media. Klinkt eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken. Goede content is de ideale tool voor contact en interactie met je doelgroep.

Ik kan me voorstellen dat je soms geen idee hebt waarover je iets moet posten en het misschien op sommige momenten maar laat zitten. Dat is niet slim, want je volgers verwachten een bepaalde structuur en regelmaat in jouw content. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig iets te posten als het gaat om het algoritme van veel social media.

Hoe je dan toch iedere dag weer inspiratie krijgt over wat je moet posten? Inhaken op de actualiteit is bijvoorbeeld een geweldig slimme manier om te werken aan je online zichtbaarheid.

Inhaakmomenten zijn sowieso erg handig om je inspiratie te geven waarover je een post kunt plaatsen. Daarnaast hebben actuele onderwerpen vaak een hoger bereik bij social media marketing. Social media – zoals Facebook – geven namelijk vaak voorrang aan persoonlijke posts met actuele inhoud. Een mooie kans dus om hier iets mee te doen.

8. Ga voor authentieke content

authentieke content social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 23

De foto’s en teksten die je plaatst, moeten vooral betrekking hebben op jou en je bedrijf. Schrijf ze bij voorkeur zelf. Het kost tijd: maar hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.

Let ook niet de hele tijd op alles wat je concurrenten posten. Soms kan dat verlammend werken en dat is het laatste wat jij nodig hebt. Ga dus voor je eigen unieke aanpak en eigen content. Probeer verschillende dingen uit.

Jij weet als geen ander wat jouw ideale klant nodig heeft en graag wil weten. Deel die kennis met ze en ze gaan je vinden en volgen.

9. Focus op de visuele inhoud

visuele inhoud social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 24

De online wereld is een snelle wereld. Op de online platforms wordt vooral veel gescrold. Als er iets zichtbaar is dat in een oogwenk aanspreekt, wordt het mogelijk bekeken.

Je begrijpt dat al jouw uitingen op die platforms er dus aantrekkelijk uit moeten zien. Ga voor mooie afbeeldingen of foto’s waarbij de voorkeur uitgaat naar eigen materiaal. Hoe authentieker en origineler: hoe opvallender en beter. Ook hier kun je wat dingen uitproberen. Je ziet dan vanzelf wat jouw doelgroep aanspreekt (en wat misschien helemaal niet). Leer ervan en optimaliseer zo jouw online content beetje bij beetje.

10. Ga voor hergebruik van content

hergebruik content social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 25

Veel ondernemers denken dat het ‘not done’ is, maar je mag je content echt absoluut op allerlei manieren hergebruiken. Pak dat wel een beetje slim aan. Stel je hebt een mooie blog geschreven. Die informatie kan je dan vervolgens hergebruiken in je e-mails, video’s en social media posts. 

Voorbeeld:

  • Schrijf een blog.
  • Gebruik ik de inhoud om meerdere social media posts te maken.
  • Gebruik blogonderwerp als de basis voor een e-mail/nieuwsbrief.

Daarnaast kun je exact dezelfde content ook nog eens op allerlei manieren publiceren: in de vorm van blogs, video’s of podcasts. Op die manier bereik je met je social media marketing veel meer mensen. Want de één wil graag naar iets luisteren, terwijl de ander liever leest of informatie tot zich neemt via beeld. Zo sla je twee vliegen in één klap: jij bent extra zichtbaar en je doelgroep krijgt jouw info aangeleverd op een manier die ze graag wensen.

Let op: het is verstandig om die drie posts (met in principe dus dezelfde content) niet achter elkaar te posten. Post het blog bijvoorbeeld nu, de video volgende week en de podcast over 2 weken. Zo spreid je het goed.

PROFILEER JEZELF ALS EXPERT OP JOUW VAKGEBIED

Veel (startende) ondernemers zien zichzelf niet direct als expert. Maar ze zijn het wel. Vooral online is het belangrijk dat je jezelf als expert profileert, want als jij jezelf al niet als expert ziet, waarom zou je klant dat dan wel doen?

11. Ga voor de expertstatus met jouw blogs

expert social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 26

Je blogt om nieuwe klanten te krijgen, zo simpel is het. Als je blogt over een specifiek thema zien mensen je al snel als expert, ze gaan je vertrouwen en zullen eerder iets bij je kopen. Dat is waar alles om draait.

Zorg dat je regelmatig een blog schrijft en dat je dat structureel doet. Maak een planning voor de komende maanden. Plan wanneer je iets gaat posten en vul die planning alvast met onderwerpen waarover je wilt schrijven.

12. Schrijf gastblogs

blogs social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 27

Naast het schrijven voor je eigen blogs, kun je jezelf ook aanbieden als schrijver van gastblogs. Ook dit valt onder social media marketing. Door blogs voor anderen te schrijven vergroot je je bereik en je expertstatus en je werkt dus flink aan je zichtbaarheid.

Ga hiervoor zelf op zoek naar andere online publicaties of websites waar jij raakvlakken mee hebt. Benader ze actief en kijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. ‘Nee’ heb je, ‘ja’ kun je krijgen 😉

13. Zet recensies in

Recensies social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 28

Als mensen in zee willen gaan met een bedrijf, is één van de dingen die ze vaak doen het bedrijf even googelen. Als ze pakkende positieve recensies lezen, is de kans groot dat ze voor jou kiezen. Recensies zijn dus mega waardevol en belangrijk, omdat ze worden geschreven door echte mensen.

Recensies geven vaak de doorslag voor een potentiële klant. Zorg dat er zoveel mogelijk recensies over jouw bedrijf te vinden zijn op het platform waar je actief bent. Weet ook dat die recensies van de platforms ook vaak terug te vinden zijn in de Google-zoekresultaten.

Deel recensies met lezers op social media en op je website. 

14. Deel je successen

Succes social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 29

Laat lezers zien en lezen wat je allemaal hebt bereikt. Hierover posten voelt misschien een beetje als opscheppen, maar het is wel een super handige manier om jezelf meer en meer als expert te profileren.

Deel je afgeronde projecten, je nieuwe producten, je mooie opdrachten dus allemaal op social media. Maar ook de training die je succesvol hebt afgerond. Of dat behaalde certificaat / diploma. Maak er een mooie post van met foto. Ga er ook inhoudelijk uitgebreid op in zodat je expertise daardoor extra wordt benadrukt.

GA VOOR VERBINDING

Veel ondernemers denken dat het bij online content en social media marketing vooral gaat om zoveel mogelijk kwalitatief goede content delen. Maar nog belangrijker is of je posts zorgen voor reacties.

Het doel van social media is om mensen met elkaar te verbinden. Bij “engagement” zoals het ook wel wordt genoemd, gaat het dus vooral om de betrokkenheid en de binding met je (potentiële) opdrachtgevers. Met alleen ‘droge kost’ gaat dat lastig. Dus zorg tussendoor voor wat beweging en afleiding. Ga voor iets origineels of grappigs. De boog hoeft niet altijd gespannen te zijn. Laat je creativiteit de vrije loop en zorg voor die betrokkenheid.

15. Organiseer een wedstrijd

verbinding social media marketing
15 Super social media marketing tips voor ondernemers 30

Misschien vind je het zelf wel helemaal niets, maar een wedstrijd doet het altijd goed. Wil je graag veel engagement? Post dan een wedstrijd. Een leuke wedstrijd waar veel mensen aan mee doen heeft veel bereik. Het is de moeite waard om te testen of het werkt voor jou.

Zorg ervoor dat je een prijs hebt die tot de verbeelding spreekt en die echt de moeite waard is. Daarmee vergroot je de kans dat mensen je post gaan delen. Geef duidelijk aan wanneer de wedstrijd eindigt en hoe de winnaar bepaald wordt. Tenslotte kondig je de winnaar aan in een mooie post.

Tip: Als je een post van een wedstrijd deelt, vraag dan (vooraf) 2-4 vrienden om deze post te liken na plaatsing en zelf ook weer te delen. Daarmee werk je flink aan je zichtbaarheid.

Besteed het uit

Mocht je na het lezen van al mijn social media marketing tips nog steeds iets hebben van: “Pfffffff hier zit ik zo niet op te wachten. “

Dan kan je dit soort social media marketing werkzaamheden natuurlijk altijd uitbesteden, neem contact met me op en ik zorg ervoor dat jij van social media marketing nooit meer stress, irritatie en rode vlekken krijgt, want één van de veelgebruikte motto’s bij Artemis VA is:

Geen stress, maar succes!!

P.S. Mocht je nu denken, ja ik zou het wel willen, maar daar heb ik echt geen geld voor, lees dan mijn blog 5 redenen waarom ondernemers met een Virtual Assistant meer verdienen dan….jij en zie dat door het inhuren van een VA zelfs meer gaat verdienen! Een prima investering dus! 😉

Dilemma: “To be social or not to be social?”

Dilemma: “To be social or not to be social?”

Iedereen heeft het de afgelopen tijd over de nieuwe Netflix documentaire “The Social Dilemma” en hoewel deze film echt wel een enorme eye opener is, wil het niet zeggen dat we nu alles op social media maar moeten stoppen, in mijn ogen dan. 
We moeten wel goed blijven opletten dat we er niet al teveel tijd aan kwijt raken en dat het ons hele leven overneemt. 

Social media is als je een eigen bedrijf hebt een mooie marketingtool om in contact te komen met je doelgroep, maar de feiten over de gevaren van sociale mediaplatforms liegen er niet om.

social media verslaving

Verslavend

Social media is gemaakt om verslavend te werken.
En dat is precies de reden dat veel mensen een haat/liefde relatie hebben met social media.

Er zitten allemaal algoritmes achter social media die ervoor zorgen dat je blijft klikken en kijken en zo vergeet je eigenlijk de hele wereld om je heen en zie je alleen nog maar wat de algoritmes willen dat je ziet. 
Als dit bij jou ook het geval is, dan maakt social media gebruik van jou.
Van jouw kostbare tijd.⁠

Contact

Social media is slechts een manier om contact te onderhouden met je opdrachtgevers en/of klanten, je hoeft er niet de hele dag aan vast te zitten als je daar geen tijd en zin in hebt. En de tijd die je besteed aan social media kan je beter nuttig inzetten door te creëren en contact te maken, dan nutteloos langs eindeloze tijdslijnen te scrollen. 

Valkuil

Als je toch vatbaar bent voor de valkuilen van social media dan kan je een plan maken om productiever te zijn en jezelf te beschermen. 

social media

Oplossing

Kies elke dag 2 momenten van 20 minuten (bijv.: na de lunch of in de avond) om je social apps te openen (zet een timer aan op je telefoon van 20 minuten!) en:

Reageer op je laatste posts en privéberichten;
Stuur berichten naar nieuwe volgers;
Connect met (1 tot 5) nieuwe profielen die jou interesseren;
Reageer op (zo’n 5) posts die je aanspreken

Na 20 minuten sluit je de app en open je de app niet meer (tot je volgende social media moment!)⁠

Extra Tip van de filmmakers

En de tip die de mensen uit Silicon Valley in de Netflix docu zelf geven:

Zet je notificaties uit en stel schermtijd in!

social time 1

Zorg ervoor dat jij de baas bent én blijft over jouw social media gebruik en dat je social media voor je LAAT werken.
Zo zet je die haat/liefde relatie binnen no-time om in alleen maar liefde.

Virtual Assistant

Mocht je het om welke reden dan ook toch niet zien zitten om je social media zelf te gaan onderhouden, dan kan je natuurlijk ook altijd een super leuke VA inhuren, via de onderstaande knop kan je de allerleukste bereiken! 😉

10 super social media tips voor een boost van je bedrijf!

10 super social media tips voor een boost van je bedrijf!

Social media inzetten als bedrijf: voor veel bedrijven super belangrijk, omdat je met social media platforms jouw doelgroep kunt bereiken. Voor de inzet van social media geldt uiteraard dat je er gewoon mee aan de slag moet gaan. Toch is het een apart specialisme, lees hieronder de tips van Artemis VA!

Social media tips over doelgroepen en platformen

Social media doelgroep
Welke doelgroep en welk platform?

Bepaal waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken

Wil je een bedrijfspagina opzetten op social media? Bepaal dan eerst waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Heb je veel beeldende content om te delen? Bekijk dan de mogelijkheden van Instagram. Mogelijk past dit heel goed bij jouw bedrijf. Veel zakelijke content? LinkedIn is dan waarschijnlijk de beste optie. Natuurlijk is de keuze voor het medium ook afhankelijk van in welke business je zit. Voor B2B geldt dat LinkedIn vaak een geschikte keuze is. Wanneer je in de B2C-markt zit, kun je misschien beter een ander medium kiezen.

Kies wat voor soort content je plaatst

Kies welke content je op welk kanaal post. Puur zakelijke content of content die veel kennis bevat is vaak geschikt voor LinkedIn. Wat luchtigere content over bijvoorbeeld de het teamuitje, jaarlijkse kerstborrel of over ‘Neem-je-hond-mee-naar-je-werk-dag’ is meer geschikt voor andere media zoals Facebook en Instagram. Het is trouwens heel goed om verschillende soorten content te delen: van quotes tot filmpjes en van blogposts tot whitepapers!

Social media tips over je planning

social media plannen
Planning, super handig en belangrijk

Plan wekelijks momenten voor social media

Hou er rekening mee dat het bijhouden van een bedrijfspagina op social media veel tijd kost. Als je te lang niet zichtbaar bent, word je online al snel vergeten. Plan dus iedere week een moment in om bezig te zijn met social media en plaats regelmatig posts. Weet dat een post niet enkel bestaat uit een paar woorden. Je bent echt bezig met content creatie dus neem hier de tijd voor!

Maak een social media planning

Maak voor een langere periode een planning (en ook voor de content op je website, zoals een blog of een actueel pagina met nieuws berichten). Op deze manier weet je precies welke posts je op welk moment gaat delen. Neem in deze planning ook op via welk platform je jouw content gaat delen. Ik gebruik zelf ook een planning en deze helpt me om efficiënter te werken op social media omdat ik precies weet wanneer ik wat wil delen. Het scheelt echt heel veel tijd als je dit op één moment in de week schrijft, inplant en de bijbehorende afbeeldingen maakt, dan dat je er elke dag over na moet gaan denken. 

Social media posts inplannen

Door je nieuwe planning kun je ruim van tevoren je social media posts inplannen. Hier zijn genoeg gratis en betaalde tools voor. Op Facebook (en Instagram) kan je dit al wel zelf makkelijk regelen en plannen via de knop ‘publicatietools’ op je bedrijfspagina. 

Deel ook nog spontaan!

Nu je een social media planning hebt is het natuurlijk niet zo dat je niets meer spontaan kunt delen. Komt er ineens iets interessants tussendoor dat jij graag wil delen? Leg deze content dan even naast je planning zodat je kunt zien of het hierbinnen past. Wanneer je hier goed op let krijgen jouw bezoekers niet ineens heel veel content die op elkaar lijkt of juist veel te veel content op hun tijdlijn vanuit jouw bedrijfspagina.

De vorm van jouw social media posts

Design social media
Show je design!

Geef een preview van je website

Het is goed om in social media posts een preview te geven van wat de lezer op je website kan verwachten. Op deze manier integreer je jouw social media pagina met je website. Als je bijvoorbeeld een interessante e-book of whitepaper met tips geschreven hebt, deel hiervan dan één tip in je posts om de lezer te triggeren om door te klikken naar je website waar hij heel de whitepaper kan lezen. Zo krijg je uiteindelijk meer websitebezoekers!

Plaats foto’s, afbeeldingen en video’s

Het is misschien een open deur, maar plaats bij iedere social media post een foto of afbeelding. Beeld wordt sneller verwerkt dan tekst én je maakt je post veel sprekender. Een (goed) beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zorg ervoor dat jouw beeld aansluit op de social post en vermijd lelijke stockfoto’s! Uiteraard is de inzet van (korte) video’s op jouw social media platforms nóg beter. Mensen kijken graag naar filmpjes dus maak tijd om gebruik te maken van video in jouw social media strategie.

Bereik van jouw social media posts

social media bereik
Maak je bereik zo groot mogelijk

Deel unieke content voor een groot bereik

Een groot bereik creëren op social media is een flinke klus en hoe interessant jouw content ook is, dit blijft altijd lastig. Zorg ervoor dat de social media posts die jij deelt zó interessant/grappig/relevant zijn dat anderen jouw posts liken, delen of hierop reageren. Zo wordt je bereik automatisch groter. Ook kun je jouw personeel inzetten om een groter bereik te creëren. Vraag je medewerkers gewoon de posts van het bedrijf te delen. Als 5 collega’s allemaal individueel een bereik van 1.000 personen hebben, tikt ’t al snel aan!

Advertenties inzetten voor een groter bereik

Op Facebook en Instagram is het als bedrijf écht heel moeilijk om een leuk bereik te krijgen met ‘gewone’ social media posts. Heb je een bepaald bereik nodig om bijvoorbeeld een evenement te promoten? Voor een paar euro kun je ook op Facebook en Instagram nog veel mensen bereiken. Je maakt dan gewoonweg een advertentie. Bij het maken van deze advertentie kun je filteren op bijvoorbeeld alle personen tussen 30 en 35 jaar die wonen binnen een straal van 30 kilometer rondom bijvoorbeeld Wassenaar. Let dus wel op dat je de juiste doelgroep selecteert zodat jouw bericht niet in Groningen getoond wordt als je de Zuid-Hollandse markt wil veroveren.


Mocht je na het lezen van al deze tips toch denken: “Pffffffff wat een gedoe!!! Dit ga ik misschien één keer doen, maar ik weet nu al dat ik het niet ga volhouden. ” Dan kan je natuurlijk altijd nog een hele leuke en enthousiaste Virtual Assistant inschakelen om dit voor je te doen.
Dan kan jij gewoon lekker verder met de dingen in je bedrijf waar je wel blij van wordt!

Klik op de mooie rode knop hieronder en binnenkort ben je van die vervelende klusjes af! 😉

Hoe hou jij je marketing vuur brandend? 5 super tips!

Hoe hou jij je marketing vuur brandend? 5 super tips!

We hebben bijna allemaal wel eens gekampeerd of een fikkie gestookt.
Het vuur aansteken gaat in het begin altijd een beetje moeizaam, vergelijkbaar met het proces wanneer je je eigen bedrijf begint en je je marketing op gang wil brengen… Dit kost tijd! 

Als je een emmer koud water over je vuur gooit, gaat het snel uit. Vergelijkbaar met wanneer je stopt met posten op sociale media of stopt met het maken van nieuwe blogs voor op je website.

Net als bij een mooi kampvuur moet je ook je ook bij je marketing het vuur niet uit laten gaan. Dit doe je door letterlijk het leven in je vuur te blazen en te zorgen dat het vuur af en toe iets krijgt om het brandend te houden. Bij het vuur gaat dat in de vorm van zuurstof en brandbaar materiaal en bij je marketing gaat dat door middel van posten op social media en je blogs op je website. 

Als het marketing vuur uitgaat, zal het nog meer tijd kosten om het opnieuw aan te krijgen.

Vuur uit

En maak niet de fout door te denken dat het niet zo’n vaart zal lopen voor je fikkie uitgaat, want dat is een feit voor je het door hebt. Wat je ook niet moet doen is de vergissing maken door te denken dat nu door het uitbreken van het Coronavirus het allemaal niet zo belangrijk is om zichtbaar te zijn. 


Juist nu is het super belangrijk om te blijven communiceren. Laat zien waar je voor staat en wat jij zou kunnen doen om het leven van je potentiële opdrachtgevers makkelijker te maken. 

Mensen kunnen juist enorm geïnspireerd raken door wat je schrijft en misschien kan je ze juist nu in deze tijd van onzekere tijden helpen om anders na te denken en wie weet komen jullie samen tot een oplossing zodat de zaken niet meer stil liggen, maar weer een vlucht nemen. 

5 tips om je marketing vuur makkelijker aan te houden. 

Vuur aan

#1 Focus 

Deze social media content ideeën werken voor alle social media kanalen maar het is goed om je te focussen op 1 of 2 kanalen. Dan kun je daar ook al je aandacht op focussen en houd je nog tijd over voor je andere taken in je bedrijf. En natuurlijk kies je het kanaal dat je leuk vindt én waar je ideale klanten uithangen. Kies een kanaal en focus daarop want anders wordt het heel overweldigend.

Dan ben je de hele dag alleen maar druk om al je social media kanalen bij te houden.

#2 Boeien

Hoe kun je jouw volgers blijven boeien? Door afwisseling in je posts en goede social media berichten te schrijven. Zo wil je niet alleen je eigen aanbod en content promoten, 7 dagen per week. Dan haken mensen snel af. Of alleen maar quotes delen. Je hebt een goede mix van verschillende content nodig voor een afwisselende tijdlijn. 

Mensen moeten een klik met je hebben en de persoon achter je bedrijf leren kennen.

#3 Converseer

Praat met je volgers en niet alleen tegen je volgers. Nog veel te vaak zitten we op social media alleen nog in de zendmodus. Maar het heet niet voor niks sociale media dus het gaat om interactie. Als je met je volgers praat, ga je ook werkelijk een dialoog aan.

Vragen stellen helpt om deze interactie aan te gaan.

#4 Consistent

Misschien hoor je weleens dat je 3 tot 5 keer per dag moet posten, en op Twitter zelfs nog vaker…Ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik heb daar als zelfstandig ondernemer helemaal geen tijd voor! Misschien klinkt dit voor jou ook overweldigend, raak je hierdoor in de stress en doe je uiteindelijk helemaal niks. En dat is zonde want social media zijn kanalen om jezelf op de kaart te zetten. Consistentie is inderdaad key. Maar of je nu 1 keer per dag, 3 keer per dag of 2 keer per week post. 

Kies een frequentie die bij je past en die je ook vol kan houden.

Wat is haalbaar voor jou?

#5 Plannen

En natuurlijk is de beste manier om consistent te posten door gebruik te maken van een social media contentkalender. Dat helpt om je content vooruit te plannen waardoor je content beter wordt (en dus meer groeit en interactie krijgt). Dan maak je het jezelf ook een stuk gemakkelijker. Dat bespaart een hoop tijd en stress. Je kunt dan namelijk vooruit werken en ook als je haast hebt of weinig tijd, heb je content klaar die je kunt plaatsen.

Vind je het lastig om een eigen contentkalender te maken, dan kan je er gewoon op zoeken op Google, want er staan er genoeg online! 

“Inspiration fires you up; motivation keeps you burning.”

Stuart Aken

Heb je moeite om het vuur van je eigen marketing aan te houden wegens gebrek aan tijd, inspiratie, motivatie of iets anders, dan kan je natuurlijk altijd contact met me opnemen! Ik ben gek op fikkies stoken en hou met veel plezier en enthousiasme ook het “marketingvuur” van jouw onderneming brandend!