Website bezoekers, hoe krijg je ze en hoe hou je ze?! Ben je op zoek naar manieren om de website van je bedrijf veel effectiever te maken? Wil je weten naar welke belangrijke informatie je bezoekers echt op zoek zijn?
Ik deel hieronder de 8 belangrijkste vragen die jouw website bezoekers beantwoord willen zien.
1: Wat verkoop je/ welke diensten bied je aan?
Het allerbelangrijkste voor je websitebezoeker is om er achter te komen welke producten/diensten je aanbiedt op je website.
Dit moet echt meteen duidelijk zijn op het allereerste moment dat ze op je website aankomen. Als ze moeten raden of twijfelen, dan zijn ze weg.
Het punt dat ik hier probeer te maken is dat je eerste prioriteit moet zijn om uit te leggen wie je bent en welk product/dienst wordt aangeboden.
Als dit niet gebeurt of als je bezoekers dwingt om op je site te zoeken naar informatie, dan komt dit niet goed.
2: Waarom is jouw product/dienst onmisbaar?
Nadat vastgesteld is wat je aanbod inhoudt, zullen je bezoekers een nog belangrijkere vraag hebben.
Hoe zal jouw aanbod hun leven verbeteren en de problemen oplossen die ze op dit moment hebben?
Met andere woorden, wat zit er in voor hun en waarom zouden ze zich er druk maken?
Dit is waar jij je toegevoegde waarde moet communiceren, dus…waarom zouden ze zaken met jou moeten doen.
Waar het op neerkomt is dat je je product/dienst moet promoten op een manier die klanten inspireert om juist bij jou te kopen.
Ga eens brainstormen om te bepalen wat de belangrijkste redenen zijn waarom iemand nu juist jouw product of dienst zou willen of beter gezegd “moeten” kopen. Heb je dit helder, communiceer dan dit luid en duidelijk op je website.
3. Wat zijn de kosten?
Ok die belangstelling is dus gewekt door uit te leggen wat je product/dienst is en wat de voordelen van het gebruik ervan zijn.
Op dat moment zullen je (nog steeds potentiële) klanten ongetwijfeld willen weten hoeveel het kost.
Hoewel je niet per se de prijs op je homepage hoeft te zetten, moet je er wel voor zorgen dat je bezoekers de prijsinformatie met één klik kunnen vinden.
Als je ze teveel moeite laat doen, zullen ze gefrustreerd raken, en zullen ze waarschijnlijk afhaken voordat ze je aanbod hebben bekeken.
Persoonlijk vind ik het ook vervelend, en een enorme afknapper, als ik interesse heb in een product, maar de prijzen of andere belangrijke informatie niet kan vinden.
En ja, ik trek meteen ook zelf het boetekleed aan, want zelf heb ik hier ook nog wat werk te verrichten…
4. Wat onderscheidt jouw merk van anderen?
Laten we eerlijk zijn. De meeste sectoren zijn verzadigd met concurrenten die strijden om de aandacht van een doelgroep.
Zelfs kleine niches kunnen gemakkelijk 10 of meer topbedrijven hebben die allemaal strijden voor hun deel van de taart.
En de verschillen tussen de bedrijven kunnen minuscuul zijn.
Toch willen veel consumenten iets weten over het verhaal, de geschiedenis, de teamleden, de waarden van je bedrijf, enzovoort.
Daarom is het belangrijk om u snel te onderscheiden van andere concurrenten en een unieke merkidentiteit op te bouwen.
Ook al is het niet handig om ellenlange details over jezelf op je homepagina te zetten (dit is meestal gereserveerd voor je “over mij/ons” pagina), is het wel slim om te laten zien wat jou en je bedrijf zo uniek maakt.
5. Kan ik makkelijk vinden wat ik zoek op deze website?
De gemiddelde online bezoeker heeft de aandachtsspanne van een mug.
De navigatie moet intuïtief zijn en bezoekers moeten zich binnen enkele seconden kunnen oriënteren – niet binnen enkele minuten.
Het is zelfs zo dat ” wanneer bezoekers de website van een bedrijf bereiken via een verwijzingssite, 50 procent van hen het navigatiemenu zal gebruiken om zich te oriënteren”.
Als de navigatie van uw site te ingewikkeld of te omslachtig is, is dat niet bevorderlijk voor een goede gebruikerservaring.
Daarom maak ik er altijd een punt van om de navigatie van mijn websites zo ongecompliceerd en duidelijk mogelijk te maken.
Het belangrijkste bij navigatie is om het zo eenvoudig mogelijk te houden, zodat bezoekers zich probleemloos over je website kunnen bewegen zonder al te veel na te hoeven denken.
6. Wie gebruikt het nog meer?
“Social Proof zijn” is een ” psychologische aanpak” die tegenwoordig erg populair is.
Consumenten willen bevestiging van een product/dienst voordat ze er hun zuurverdiende geld aan uitgeven.
Ik weet dat ik dat ook doe.
Als je in staat bent om andere klanten te noemen die jouw producten of diensten ook gebruiken, dan stel je een bezoeker op zijn gemak.
De kans is ook groter dat ze blijven rondkijken, wat de kans op een uiteindelijke conversie kan vergroten.
Maar hoe kun je sociaal bewijs leveren?
Een van mijn persoonlijke favorieten is om gewoon de logo’s te gebruiken van merken waarmee je zaken hebt gedaan.
Andere effectieve technieken zijn de volgende:
Referenties
Recensies
Steunbetuigingen van bekende/belangrijke personen
7. Kan ik je vertrouwen?
Vertrouwen is belangrijk.
Veel potentiële klanten hebben tegenwoordig een gezonde dosis scepsis, dus het is van cruciaal belang dat je meteen al een basisniveau van vertrouwen kunt opbouwen.
Dit geldt zeker als je een relatief nieuw bedrijf hebt dat nog geen noemenswaardige merkwaarde heeft opgebouwd.
Als er ook maar een greintje twijfel bestaat over je betrouwbaarheid en reputatie, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het merendeel van de bezoekers je website zal verlaten.
Maar hoe kan je onmiddellijk vertrouwen winnen?
Hier zijn een paar manieren:
Vermeld het fysieke adres van je bedrijf
Vermeld uw telefoonnummer
Vermeld instanties (garanties) waar je bij aangesloten bent
Plaats een link naar je algemene voorwaarden en verkoopbeleid
Geef basisinformatie over het retourneren van producten
Ik raad je ook aan om ervoor te zorgen dat je website er professioneel uitziet met een visueel aantrekkelijk ontwerp, afbeeldingen van hoge kwaliteit, goede teksten enz.
Je wilt zeker niet dat je site eruit ziet als een oude website uit de jaren 80, dat schreeuwt gewoon onbetrouwbaarheid.
8. Hoe kan ik contact met je opnemen?
Ughhh!! Niets is zo frustrerend als je een vraag hebt en een bedrijf wil bereiken, maar totaal niet kan vinden over hoe je contact met ze op kan nemen.
Aangezien de meeste website bezoekers tegenwoordig vertrouwd zijn met het internet, is het belangrijk dat je een “Contact” gedeelte op een opvallende plaats zet op je website, die gemakkelijk te vinden is.
Plaats deze niet helemaal onderaan, “onder de vouw”, maar bovenaan je pagina, zodat mensen dit meteen zien zonder te hoeven scrollen. Dit is ook waar mensen een link naar je contactpagina verwachten.
Het is heel goed om origineel te zijn, maar sommige dingen is juist heel verstandig om voorspelbaar te houden, dit is één van die dingen.
Misschien is het zelfs handig om een chatbox in te bouwen die automatisch tevoorschijn komt.
Conclusie
Het is belangrijk om te onthouden dat je maar weinig tijd hebt om indruk te maken op je website bezoekers en ze over te halen om je product/dienst van dichtbij te bekijken.
Het begrijpen van de meest voorkomende vragen die bij je bezoekers opkomen is onmisbaar voor het creëren van een positieve ervaring.
Het duidelijk maken van je toegevoegde waarde en het benoemen van andere belangrijke zaken zullen je helpen bij het maken van het ontwerp, teksten, de lay-out en de functionaliteit van je site.
Het langetermijneffect?
Een hogere betrokkenheid, een lager bouncepercentage en meer conversies.
Welke vragen van websitebezoekers zijn volgens jou het belangrijkste om te beantwoorden? Laat het me weten!
Content marketing kan je bedrijf op heel wat manieren helpen. Het kan je helpen een sterk merk te creëren, contact te leggen met je doelgroep en gekwalificeerde potentiële klanten te werven, om er maar een paar te noemen. Je kunt het inzetten als een van de belangrijkste onderdelen van je marketingstrategie. Het creëren van waardevolle en consistente content die je doelgroep relevant vindt, zal ze niet alleen aantrekken maar ook vasthouden.
Content marketing is vrij eenvoudig. Je moet gewoon inhoud creëren en die zo vormgeven dat hij je doelgroep aantrekt en hen in betalende klanten verandert. Dit kost tijd, moeite, soms geld, en geduld van jouw kant. Maar als je eenmaal een krachtige contentmarketingstrategie hebt ontwikkeld, kun je profiteren van de vele voordelen die het biedt.
Er zijn vele manieren om aan content marketing te doen. Enkele van de meest populaire zijn de volgende:
Bloggen
Vloggen
E-mailmarketing
eBooks
Webinars
Op welk type je je wilt richten, hangt af van je bedrijf en je mogelijkheden. Er is geen one-size-fits-all situatie. Bovendien, wat werkt voor je concurrent werkt misschien niet voor jou, en vice versa.
Dus om het je wat makkelijker te maken, hebben ik de beste vormen van contentmarketing op een rijtje gezet die je vandaag kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien.
Wat is content marketing?
Content marketing is een methode van indirecte marketing. Het is gebaseerd op de manier waarop online gebruikers naar informatie zoeken op het internet, maar ook op de manier waarop ze die informatie delen. Verder bestaat het uit het creëren van online materiaal dat relevant is voor je merk. Dit kan in geschreven, video- of visuele vorm zijn.
Bij contentmarketing gaat het echter niet om harde verkoop. Je zegt niet gewoon tegen je potentiële klanten dat ze dit nu moeten kopen. Het gaat ook niet allemaal over jouw merk of producten. De focus ligt hier op uw klanten en niet op jou en je bedrijf.
Wat je wil is dus bewustzijn creëren over je merk door informatie te geven die je (potentiele) klanten waardevol zullen vinden. Je wilt hun interesse wekken. Ook moet je ervoor zorgen dat ze je online gemakkelijk kunnen vinden door de content zoekmachine-vriendelijk te maken.
Simpel gezegd, content marketing is een promotiemiddel. Je kunt het gebruiken om je doelgroep aan je te binden door ze consequent waardevolle en nuttige content aan te bieden die ze kan helpen of inspireren in hun dagelijks leven.
Is content marketing hetzelfde als adverteren?
Content marketing is net iets anders dan ouderwetse reclame. Het is geen vervanging voor reclame of het contact leggen met je huidige en nieuwe klanten. Maar in plaats daarvan helpt content marketing je marketing inspanningen te verbeteren zonder de druk.
Het uiteindelijke doel van content marketing is om informatie te geven, je bereik te vergroten, naamsbekendheid te creëren, en je naam, producten, of diensten bekend te maken.
Het is een inspanning voor de lange termijn. Maar met geduld en hard werken, zul je in staat zijn om jezelf te vestigen als een autoriteit in je niche, en uiteindelijk nieuwe klanten te werven.
Het belangrijkste concept van content marketing is om consumenten te helpen de best mogelijke oplossing voor hun problemen te vinden. Je wilt dus dat ze jouw bedrijf onthouden wanneer ze iets moeten kopen dat gerelateerd is aan jouw merk, bedrijf, niche, industrieproduct of dienst. In principe, vanuit het oogpunt van een marketeer, ben je meer een leraar dan een verkoper.
Soorten marketing die je kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien
Bloggen en Gastberichten plaatsen.
Bloggen is een uitstekend middel om in je digitale marketingstrategie op te nemen. En het mooie ervan is dat het gratis is. Hoewel het opzetten van een goed presterende blog een tijdje kan duren, maar het zal je bedrijf veel mogelijkheden bieden als je het goed doet.
Daarnaast kan je overwegen om als gast te posten of te vragen om geciteerd of geïnterviewd te worden op andere blogs en sites die met jouw expertise of niche te maken hebben. Maak vervolgens een mediapagina op de officiële website van uw bedrijf en link daar het artikel aan. Deel deze pagina vervolgens met je klanten en potentiële klanten via sociale media.
Een bijdrage plaatsen op andere blogs biedt de volgende voordelen:
Drijft bekendheid naar jouw merk of bedrijf door het terug te linken naar je eigen website
Je zult in staat zijn om je bereik te maximaliseren door nieuw publiek te laten weten dat je alle vaardigheden en kennis hebt met betrekking tot je industrie of niche
E-mailmarketing
E-mailmarketing is een ander krachtig wapen om toe te voegen aan je digitale marketing arsenaal. Dit zal je in staat stellen om essentiële informatie te verzamelen van je doelgroep terwijl je je merk aan hun presenteert. Bovendien zal je in staat zijn om snel een relatie met je klanten te creëren via e-mailmarketing. Dit is een essentieel onderdeel om ze om te zetten in betalende klanten en ze ook te behouden. Lees hier meer over e-mailmarketing.
Een zakelijke Facebook/Instagram-pagina maken
Het opzetten van een bedrijfspagina op Facebook en Instagram is tegenwoordig een must. Ongeacht wat je aanbiedt of verkoopt, er is een grote kans dat Facebook de plek is waar je je potentiële klanten zult vinden.
Hoewel de populariteit van sommige social media-platforms toeneemt, verslaat Facebook (en Instagram) ze nog steeds als het gaat om actieve gebruikers. En dan hebben we het hier over meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand!
Dus als je bedrijf een speciale bedrijfspagina heeft, kun je je doelpubliek en potentiële klanten op een meer aantrekkelijke manier bereiken. Je kunt met hen in gesprek gaan en zo een veel diepere betrokkenheid creëren.
Video Marketing
Videomarketing of vloggen doet het op dit moment erg goed. Dit komt omdat video’s het mogelijk maken om je producten, diensten of ideeën nog beter te laten zien dan woorden dat zouden kunnen doen.
Je kunt alle goede bijvoeglijke naamwoorden gebruiken in je teksten, maar er gaat niets boven het product of de dienst zelf in actie zien.Tegenwoordig zie je veel video’s op verschillende social media kanalen waarin verschillende bedrijven hun producten of diensten demonstreren en promoten.
De makkelijkste manieren om video’s te maken zijn de volgende:
Facebook Live
IG TV
Instagram Verhaal
Door video’s te maken, kun je een andere kant van jezelf laten zien aan je volgers. Op dezelfde manier geeft dit je merk een gezicht, wat op weer zorgt voor diepe betrokkenheid. Zorg er dus voor dat je je contentmarketingstrategie integreert met videomarketing.
Social media visuals
Visuals zijn er in verschillende soorten.
Ze zijn niet alleen waardevol voor je publiek, maar ze zijn ook een uitstekend middel om ze te boeien. Voorbeelden van afbeeldingen die je kunt gebruiken zijn:
Tips
Infographics
Citaten
GIF’s
Memes
Prikkelende vragen
Als je een breder publiek wilt aanspreken, zorg er dan voor dat de afbeeldingen die je plaatst of deelt divers zijn. Als je niet goed bent in het ontwerpen van afbeeldingen, kun je gemakkelijk je eigen afbeeldingen maken met gratis apps voor het ontwerpen van afbeeldingen voor mobiel of desktop. Een populaire app is Canva.
Podcasts
Er zijn een paar manieren waarop je podcasts een onderdeel kunt maken van je content marketing activiteiten:
Begin je eigen podcast
Laat je interviewen door iemand uit de “podcastwereld” die gerelateerd is aan je branche
Ongetwijfeld is het hebben van een eigen podcast geweldig voor je merk en het opbouwen van een publiek. Het kan echter wel even duren voor het aanslaat. Dus in plaats van meteen aan boord te springen, overweeg je om eerst in een handvol podcasts te verschijnen. Beslis dan of het formaat iets voor jou is.
Hoewel het starten van een eigen podcast een goede manier is om je merk en publiek op te bouwen, kan het een tijdje duren voor het wat meer bekendheid krijgt.
Dus, in plaats van onmiddellijk een podcast te beginnen maken, waarom niet eerst een paar podcasts beluisteren en beslissen of het format je bevalt? Aangezien er vandaag de dag meer dan een miljoen podcasts zijn, zijn er genoeg mogelijkheden voor je om geïnterviewd te worden.
eBook
Je hebt twee opties bij het plannen van je ebook strategie. Je kunt een gratis ebook aanbieden of je kunt het ebook te koop aanbieden.
Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom je iets waar je uren in hebt gestoken gratis zou willen aanbieden, toch? Het antwoord is eenvoudig en simpel. Je e-maillijst zal er aanzienlijk van profiteren.
Om deze reden moet je ervoor zorgen dat welk onderwerp je ook in gedachten hebt voor je ebook, het moet overeenkomen met het product of de dienst die je aanbiedt.
Wanneer je je e-maillijst laat groeien, zul je in staat zijn om een diepgaandere conversatie op te bouwen met je potentiële klanten.
Conclusie
Telkens wanneer online gebruikers jouw content delen, worden jouw bedrijf en merk onder de aandacht gebracht van een breder publiek. Dat betekent meer nieuwe en potentiële klanten voor jou, waardoor je bedrijf een grote kans heeft om te groeien.
Ik hoop dat je dit artikel nuttig vindt. Als dat zo is, laat het dan weten door hieronder in het reactie-gedeelte te reageren.
Mocht je na het lezen nog vragen en of opmerkingen hebben, laat het me dan vooral weten door contact met me op te nemen.
Je kan een prachtige website hebben, maar een goede website hebben houdt niet alleen in dat het een lust voor het oog is. Naast het uiterlijk is het allerbelangrijkste dat je website een geweldige gebruikerservaring heeft. Dit is wat ervoor zal zorgen dat je bezoekers super blij worden en met plezier je website bezoeken. Je potentiële klanten aantrekken en tevreden houden, en ze dus niet irriteren is het allerbelangrijkste doel van jou en je website. Dat is dus je ultieme missie!
Het bieden van een slechte gebruikerservaring kan ertoe leiden dat je potentiële klanten je pagina verlaten net zo snel verlaten als dat ze het gevonden hebben. Het kan ook leiden tot lage conversiepercentages, slechte zoekresultaten en een slechte reputatie.
Web Design is altijd in ontwikkeling en dit maakt het ook een uitdaging om altijd up to date te blijven. Maar je hoeft je ook niet altijd te wenden tot de laatste snufjes van het internet om een interessante website voor je potentiële opdrachtgevers te hebben. Als ze er kunnen vinden waar ze voor kwamen is dat al super goed.
Hieronder een lijst met de meest voorkomende problemen in je webdesign die je bezoekers (waarschijnlijk) zullen irriteren
1: Het duurt eeuwen voor je website geladen is
Snelheid van een website is een ontzetten belangrijk onderdeel van webdesign. Langzame laadtijden zijn niet alleen enorm irritant voor je bezoekers, maar het zal ook zeker je conversie op een negatieve manier beïnvloeden. Ook is een langzame onwillige website super slecht voor je reputatie, niet alleen bij je opdrachtgevers, maar ook bij Google.
Factoren zoals codes, beeldgrootte en video’s kunnen de laadtijd van een pagina beïnvloeden. Als je wil dat je ideale klant op je pagina blijft, zorg er dan voor dat je de hoogste prioriteit geeft aan het optimaliseren van de laadprestaties.
2: Niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten
Het is mega irritant om op je mobiel of smartphone door een website te bladeren als je van links naar rechts moet scrollen om de inhoud een beetje te kunnen lezen. Het is ook frustrerend om de hele tijd je beeld te moeten vergroten omdat je anders de teksten en knoppen niet kan zien of erop kan klikken. Dit is dus wat je klant moet doorstaan op jouw website als deze niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, en waardoor je dus een slechte UX (= user experience = gebruikerservaring) reputatie krijgt.
Dit is een van de grootste redenen waarom Google zich blijft focussen op het verbeteren van de browse-ervaring van mobiele gebruikers. En optimaliseer jij je website niet voor mobiele apparaten dan zie je jezelf al snel onderaan de organische zoekresultaten. Dus echt heel belangrijk op je to do lijst…het aanpakken van je mobiele webdesign!
3: Slechte navigatie
Navigatie… nog zo’n über belangrijke op de lijst voor je webdesign.
Als iemand op je homepagina terecht komt, weten ze dan meteen wat je doet en waar ze naartoe moeten op je website en… hoe ze daar moeten komen?
Dit klinkt als een schot voor open doel, maar je wil niet weten hoeveel mogelijke leads je mist als je website niet super duidelijk en overzichtelijk is qua navigatie.
Leg duidelijk uit wat je doet in een header en pagina tekst, zonder zakelijk jargon, als je opdrachtgevers dit zouden begrijpen dan zouden ze je niet nodig hebben. Hou het makkelijk, duidelijk en overzichtelijk.
Maak met een duidelijke CTA (Call to Action = oproepen tot actie met bijvoorbeeld een knop, zoals neem nu contact met me op) het makkelijk en logisch voor je bezoekers wat ze moeten doen, Maak het zo zo gemakkelijk mogelijk.
4: Automatisch afspelende multimedia content
Stel je voor je zit op een website en bent je aan het concentreren op de inhoud en opeens vanuit het niets begint er een video of een liedje te spelen… Mega irritant toch?! Het eerste wat je dan doet is snel op zoek gaan naar de mute of stop knop. Maar nog sneller is het om op de terug knop op je browser te klikken of je browser af te sluiten.
Hoewel social media-platforms zoals Instagram en Facebook ook vaak een video-autoplay hebben, staan ze meestal op mute. Geef de bezoekers van je website minstens dezelfde service. Dwing je multimedia content niet aan ze op. Geef ze in plaats daarvan een optie, en als je het toch automatisch af wil spelen, zet dan in ieder geval het geluid uit.’
5: Je hebt alleen standaard en onpersoonlijke stock afbeeldingen op je website
Gebruik je altijd saaie stockfoto’s op je website? In het beste geval zijn ze generiek, maar in het slechtste geval zijn ze gewoon onzinnig! Foto’s zijn super nuttig om mee te communiceren en je boodschap te verduidelijken voor je bezoekers. Standaard stockfoto’s zijn alleen helemaal niet nuttig… voor niemand niet, zowel de bezoekers als je eigen bedrijf. Op deze manier krijgt niemand een echt beeld over jouw bedrijf, dus het is heel belangrijk om ook persoonlijkheid mee te nemen in je webdesign.
Je kan het beste echte foto’s van je medewerkers, bedrijf, product, locatie en klanten gebruiken. Als die niet beschikbaar zijn, zoek dan niet-generieke stockfoto’s op stockfoto websites zoals Unsplash.
Naast foto’s is het ook belangrijk om een persoonlijke tekst te schrijven op je over mij pagina, jij bent toch degene met wie de potentiele opdrachtgever misschien wil gaan werken!
6: Koppen gebruiken die niet overeenkomen met de inhoud
Je verwacht het misschien niet, maar ook teksten vallen onder webdesign…
Mensen zullen op een link klikken om de inhoud te lezen als deze een geweldige titel heeft. Als ze dan vervolgens op een website komen waar de inhoud totaal niet relevant is met de kop en en de link waar ze op hebben geklikt zullen ze teleurgesteld weer afdruipen en nooit meer terugkomen.
De aandacht van lezers trekken met titels is echt super belangrijk! Maar zorg er dan wel voor dat je ze niet misleid en dat je inhoud de belofte waarmaakt.
7: Spammen van zoekwoorden
Stop je teksten niet vol met te veel zoekwoorden. Het ziet er belachelijk uit en zorgt ook nog eens voor een slechte leeservaring. Hoewel trefwoorden van vitaal belang zijn voor het succes van SEO, zal Google je zeker bestraffen voor het overmatig gebruiken (spammen) van zoekwoorden. Schrijf dus met mensen in gedachten en niet met de robots van Google. Ook dit is webdesign…
8: Geen social media knoppen
Herken je dit… je leest iets super interessants op een website en je ziet geen mogelijkheid op de pagina om dit te delen of om iemand te volgen op social media. Foutje in het webdesign!
Social sharing buttons zijn een makkelijke manier voor de bezoekers van je site om je content te delen op hun social media, omdat ze het dan niet handmatig hoeven te kopiëren en te plakken.
Als gevolg daarvan krijg jij meer verkeer, mogelijkheden om leads te genereren en doe je het beter in de resultaten van zoekmachines, omdat je online aanwezigheid en zichtbaarheid hierdoor zal toenemen.
9: Je website niet up to date houden
Het is absoluut cruciaal om alle thema’s en plugins van je website up to date te houden en er op deze manier voor te zorgen dat je website zo goed mogelijk beschermd is tegen dreigingen van buitenaf. Vergeet ook geen backup te maken voor je updates uitvoert, op deze manier zorg je ervoor dat er nooit kostbare informatie verloren gaat.
Naast de beveiliging up to date houden is het natuurlijk ook onwijs belangrijk om ook de inhoud relevant en up to date te houden.
Samenvattend:
Webdesign is echt super duper mega belangrijk om klanten aan te trekken en te behouden.
Maak het eenvoudig voor je website bezoekers om hun weg te vinden op je website en verminder hun frustratie bij het navigeren. Zorg ervoor dat ze alles makkelijk kunnen vinden zowel qua navigatie als qua inhoud. Presenteer ze de best mogelijke oplossing voor hun probleem!
Ben je er klaar om vandaag nog wat wijzigingen in je webdesign aan te brengen? Ik ben benieuwd wat jij als eerste gaat aanpakken. Laat het me weten door hieronder een opmerking te plaatsen!
P.S.
Mocht je dit zelf echt niet zien zitten, dan kan je mij natuurlijk altijd een bericht sturen en zorgen we er samen voor dat je website weer helemaal up to date is qua design en inhoud.
SEO is één van de meest gezochte marketingtermen op internet. Maar wat is SEO, hoe werkt het en waarom zou je jezelf er druk om moeten maken?
Wat is SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization. Dus het optimaliseren van je website voor zoekmachines. In Nederland wordt het dan ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO optimalisatie genoemd.
De definitie van SEO is:
SEO is het proces van het optimaliseren van een website met als doel om de website hoger te laten ranken in zoekmachines.
SEO stelt je dus in staat om méér bezoekers naar je website te trekken. En het mooiste is: het is helemaal gratis :-). Je betaalt er niets voor aan Google.
Hoe werkt SEO
Google werkt met een algoritme dat behoort tot één van de best bewaarde geheimen ter wereld. Inmiddels is het algoritme zo complex dat het aannemelijk is dat er helemaal niemand meer is die precies weet hoe het algoritme werkt.
Desondanks zijn er SEO specialisten die hun leven eraan gewijd hebben om te achterhalen hoe dat werkt.
Vooral de SEO software leveranciers nemen hier het voortouw in, omdat zij toegang hebben tot ongekend veel betrouwbare data. Zij analyseren en monitoren vaak duizenden websites en kunnen dus goed zien wat de impact is van een algoritme-aanpassing. En zelfs wat de impact van content op de posities in zoekmachines is.
Op basis van die onderzoeken en inzichten weten we dus, tot op zekere hoogte, wat zoekmachines zoals Google en Bing belangrijk vinden bij het rangschikken van websites in hun database.
Oké, SEO is belangrijk… en nu? Hoe begin je ermee?
Google heeft een artikel met wat SEO basistips geschreven, maar daar ga je het niet mee redden. Natuurlijk kan het geen kwaad om eerst even de basics te doorlopen.
Maar wil je echt hoger in Google komen, dan moet je serieuzer met SEO aan de slag.
De werking van zoekmachines
Eerst nog even wat techniek….
Wat is de eerste plaats op het internet waar je op zoek gaat naar informatie?
Voor de meeste mensen is dat Google. Van al het online verkeer start 93% met het gebruiken een zoekmachine, hiervan gebruikt 94,15% Google.
Al is je website nog zo prachtig ontworpen en bevat het de meeste geweldige content, je behaalt nooit de maximale potentie als je website niet vindbaar is.
Het basisprincipe van een zoekmachine is simpel: Een gebruiker voert een zoekopdracht in en zoekmachines geven resultaten terug. Zoekmachines hebben robots die het internet afstruinen (crawlers). Deze ‘crawlers’ slaan informatie van websites op in een database zodat ze er later snel bij kunnen. Dit proces heet indexeren. Vanaf daar worden kleinere databases opgezet en websites met gelijke onderwerpen, zoekwoorden (keywords) gegroepeerd.
Zoekmachines gebruiken algoritmes om de ranking van je website te bepalen. Deze ranking wordt bepaald op basis van relevantie en populariteit.
Ranking:
de positie van jouw website in de zoekresultatenpagina van Google op een bepaald zoekwoord. Een positie van 1 t/m 10 betekent meestal dat je op de gewilde pagina 1 van Google staat.
Goed om te weten is dat de rankings van jouw website niet alleen afhankelijk zijn van het zoekwoord. Google past de zoekresultaten onder andere aan op de locatie en zoekgeschiedenis van de zoeker.
75 % van de gebruikers van Google kijken nooit verder dan de eerste pagina van resultaten.
De hamvraag is dan ook: Hoe krijg ik mijn website op de eerste pagina van Google?
Wat is de SERP?
De zoekresultatenpagina van een zoekmachine wordt SERP genoemd. Dit staat voor Search Engine Result Pages. De SERP van Google bestaat uit twee soorten resultaten:
Organische zoekresultaten
De SERP bestaat op de eerste plaats uit organische zoekresultaten. Voor deze zoekresultaten wordt niet betaald. Google bepaalt op basis van geavanceerde algoritmen welke websites het meest relevant zijn voor de zoekopdracht.
Alle verkeer dat jij op je website krijgt via Google en waar je niet voor betaald, wordt organisch verkeer genoemd. Bij SEO is het doel om de hoeveelheid relevant organisch verkeer te maximaliseren.
Betaalde zoekresultaten
Naast de organische zoekresultaten, toont Google tevens advertenties. Dit worden ook wel betaalde of gesponsorde zoekresultaten genoemd.
In het geval van Google staan de betaalde zoekresultaten bovenaan en onderaan de pagina. Voorheen stonden de advertenties ook aan de rechterkant van de pagina, maar dit doet Google niet meer. Je herkent de advertenties aan de afkorting ‘adv’ voor de URL.
Zoekmachines: waarom alleen Google?
Ik heb het altijd over Google wanneer we het over zoekmachines hebben. De verklaring hiervoor is eenvoudig: Google heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 94%. Bing (van Microsoft) is de nummer 2 met ongeveer 3,5% marktaandeel. Dit gegeven maakt SEO voor andere zoekmachines eigenlijk niet de moeite waard, vandaar dat ik me met Artemis VA 100% focus op Google.
Het verschil tussen SEO en SEA
Omdat er erg veel verwarring over is, even kort het verschil tussen SEO en SEA. Als je deze pagina tot hier hebt gelezen, weet je inmiddels wat SEO is. SEA daarentegen staat voor Search Engine Advertising. In Nederland wordt dit ook wel zoekmachine adverteren genoemd.
SEO gaat dus over het verhogen van relevant verkeer via de de organische zoekresultaten van Google en SEA gaat over het verhogen van relevant verkeer via de betaalde zoekresultaten van Google. Voor SEA betaal je, voor SEO niet.
SEA gaat verder dan adverteren via de zoekmachine. Met Google Ads (voorheen AdWords) kun je ook op andere websites adverteren dan Google. Dit netwerk van websites noemt Google het Display Netwerk. Dit netwerk bestaat uit duizenden websites die samenwerken met Google. Dit kunnen websites zijn die Google zelf in handen heeft, zoals Gmail of Youtube, maar ook andere websites, zoals Nu.nl of Weeronline.
SEO ranking factoren
Alweer heel wat jaren geleden waren er maar een paar simpele factoren die rankings beïnvloeden. SEO was toen niet veel meer dan het toepassen van enkele trucs en het verkeer stroomde binnen. Veel bedrijven kregen hier uiteindelijk spijt van omdat ze jaren later een penalty kregen van Google voor het niet volgen van hun richtlijnen. Dit wordt ook wel Black Hat SEO genoemd.
Hoewel zoekmachine optimalisatie bij velen nog altijd het ‘trucjes imago’ heeft, is anno 2020 het tegenovergestelde waar. Er zijn diverse, complexe factoren die rankings beïnvloeden. Vandaag de dag staat goede SEO in veel opzichten gelijk aan het bedrijven van goede online marketing.
De belangrijkste factoren die SEO beïnvloeden verdelen we onder in vier hoofdcategorieën. Deze categorieën kun je zien als de fundering van SEO:
Gebruikerservaring (UX)
Google wil uiteindelijk bezoekers de beste zoekresultaten voorschotelen. Daarom is de ervaring die bezoekers hebben op jouw website heel belangrijk voor Google. Die moet zo goed mogelijk zijn. De gebruikerservaring op je website wordt in het Engels User Experience genoemd, vaak afgekort tot UX.
User Experience is anno 2020 dé belangrijkste ranking factor voor SEO. Het is echter ook de meest allesomvattende en voor veel mensen de meest ongrijpbare factor. Om deze reden gaan we even terug naar de basis en leggen we je uit wat UX precies is en waarom het zo belangrijk is voor Google.
Wat betekent UX
User Experience wordt vaak verward met usability. Toch is er veel verschil tussen die twee. User Experience is een veel breder begrip namelijk. Volgens het bekende UX bureau Nielsen Norman, betekent UX:
UX omvat alle aspecten van de interactie die de eindgebruiker heeft met het bedrijf, de producten en diensten.
De twee vereisten voor een uitmuntende UX, zijn volgens Nielsen Norman:
Exact voldoen aan behoeften van je klanten.
Eenvoud en elegantie zodat je product een genot is om te gebruiken.
Hoe voldoe je aan de exacte behoeften van je klanten?
Je website moet dus voldoen aan de exacte behoeften van je (potentiële) klanten. Hoe doe je dat? Het antwoord is:
Met de juiste content!
Potentiële klanten bezoeken in feite maar voor één reden je website en dat is voor de content die jij biedt. Het is dus cruciaal dat deze content aansluit bij hun behoeften en wensen.
Hoe zorg je ervoor dat je website een genot is om te gebruiken?
Dan blijft over dat je ervoor moet zorgen dat je website een genot is om te gebruiken. Hier spelen twee factoren een rol:
Grafisch design: de look and feel van je website.
Usability design: de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Content
Content is king wordt er wel eens gezegd. SEO specialisten bedoelen hiermee dat de content op je website eigenlijk het allerbelangrijkste is. Zonder de juiste content is er geen SEO en dus ook geen goede rankings of organisch verkeer.
Onder content verstaan we niet alleen teksten. Ook afbeeldingen, video’s, animaties etc. zijn content.
Goed voor SEO leren schrijven
Hieronder vind je de voorwaarden om goed voor SEO te leren schrijven:
Voorziet in een duidelijke behoefte: er moet zoek behoefte zijn aan jouw content. Anders is er geen zoekvolume, dus ook geen zoekverkeer.
Uniek: de content mag nergens anders op het internet voorkomen. Met plagiaat of met kopiëren kom je nergens.
Hoog van kwaliteit: Met name teksten, moeten goed geschreven zijn. Zo beoordeelt Google bijvoorbeeld wel degelijk de grammatica op jouw website.
On page SEO
SEO optimalisatie voor content, wordt ook wel on page SEO genoemd. Dit betekent dat je teksten, afbeeldingen en andere soorten content optimaliseert voor zoekmachines. Er zijn diverse on page SEO factoren die jouw rankings beïnvloeden. We verdelen ze onder in zichtbare en onzichtbare factoren op je pagina.
Zichtbare SEO factoren
De meta title: dit is de titel van je webpagina. Deze zie je in de tab van je browser.
Headings: dit zijn koppen en subkoppen op je webpagina. In HTML heten ze H1, H2, H3 etc.
De URL: dit is het adres van je webpagina, zichtbaar in de adresbalk van je browser.
De bodytekst: de hoofdtekst op je webpagina.
Interne links: relevante links naar andere pagina’s van je website.
Onzichtbare SEO factoren
De meta description: een korte beschrijving/samenvatting van je pagina.
Alt tekst: beschrijving voor afbeeldingen zodat Google weet waar ze over gaan.
Belangrijk: we noemen de meta description hier onzichtbaar omdat je deze aan de voorkant van je website niet kan zien. Echter, in de Google SERP is de meta description wel degelijk vaak zichtbaar. Als Google jouw meta description relevant genoeg vindt voor de betreffende zoekopdracht dan wordt deze getoond in de SERP onder de URL van je pagina. Het is daarom erg belangrijk om een goede meta description te schrijven voor iedere pagina van je website!
Schrijven voor SEO
Wil jij advies voor het schrijven voor SEO? Dan komt het volgende misschien als verrassing:
Schrijf op de eerste plaats voor je doelgroep!
Content maak je op de eerste plaats voor je (potentiële) klanten en op de tweede plaats pas voor Google. Waarom? Als jouw website bezoekers tevreden zijn, dan is Google dat ook. Dit is misschien wel het enige SEO advies dat over 10 jaar nog 100% hetzelfde zal zijn.
Concreet betekent dit:
Begin met zoekwoorden onderzoek om inzicht te krijgen in de zoek behoefte, de concurrentie en de huidige stand van zaken op het gebied van jouw rankings. Je brengt hiermee de vraag van jouw doelgroep in beeld en je ontdekt waar SEO kansen liggen. Bijkomend voordeel: je leert ook nog welke terminologie je klanten gebruiken (hoe ze zoeken).
Groepeer meerdere sterk aan elkaar gerelateerde zoekwoorden en schrijf hier kwalitatief goede content voor die voorziet in de zoekintentie van je doelgroep. Dus kruip in de huid van de zoeker. Als iemand zoekt op woord x in Google. Waar is diegene dan werkelijk naar op zoek? Zorg dat jouw pagina deze behoefte vervuld. Dan is de bezoeker blij en dan is Google blij!
Optimaliseer de content op basis van de punten die hierboven staan bij content optimalisatie.
Creëer een zo groot mogelijke buzz rond deze content door het breed te delen. Niet alleen op social media, maar ook onder je collega’s, klanten, leads etc.
Autoriteit & linkbuilding
De autoriteit van een website wordt bepaald door hyperlinks. De miljarden webpagina’s die het internet rijk is, worden namelijk met elkaar verbonden door links. Google hecht veel waarde aan deze links.
Als we als metafoor een politieke verkiezing nemen, dan ziet Google iedere link naar jouw website als een stem op jouw “politieke partij”. Vroeger gold: hoe meer links (dus hoe meer stemmen) hoe beter. Toen hier op grote schaal misbruik van werd gemaakt, is Google haar algoritmen gaan verbeteren.
De SEO discipline die gericht is op het verbeteren van links heet linkbuilding.
Voorwaarden voor goede links
Voor goede links gelden de volgende voorwaarden:
Een link moet komen van een kwalitatief goede website. Dit betekent dat de website die naar jou verwijst een goede kwaliteit moet hebben. Denk aan goede content (zie hierboven), maar ook dat deze website zelf ook een goede autoriteit moet hebben.
Een link moet relevant zijn. Dit houdt in dat de website die naar jou linkt iets te maken moet hebben met jouw vakgebied of branche. Hoe meer de website ‘in jouw straatje’ zit, hoe beter.
Jouw linkprofiel moet natuurlijk zijn. Google heeft diverse manieren om te bepalen of de links die naar website wijzen op een natuurlijk manier tot stand zijn gekomen. Zo kijkt Google bijvoorbeeld naar de ankertekst van jouw links en zoeken ze naar signalen of er betaald is voor een link (wat verboden is!).
Een link staat op een prominente plek: Google hecht minder waarde aan links die in de zijbalk of in de footer van een website staan. Bij voorkeur staat een link in de bodytekst van de pagina.
Er staan niet te veel andere links op de pagina: hoe meer links er staan op de webpagina die naar jouw website linkt, hoe minder hoog de invloed is van deze link op jouw rankings. Om deze reden is een startpagina link minder waardevol dan een link in een artikel of pagina waar maar een paar keer op de pagina wordt gelinkt naar andere websites.
Domein en webpagina autoriteit
Zowel een individuele webpagina als een internetdomein heeft een bepaalde autoriteit.
Domein autoriteit
De autoriteit van een website als geheel wordt gemeten door middel van de domein autoriteit. Je kan dit zien als een graadmeter voor de slagkracht van een website als geheel. Hier wordt dus gekeken naar het totaal aantal links, de kwaliteit ervan etc.
Pagina autoriteit
De autoriteit van één individuele pagina duiden we aan als de pagina autoriteit. Om dit te meten, wordt er gekeken naar links die specifiek wijzen naar die betreffende pagina.
Interne links tellen ook mee
Externe links zijn het meest waardevol, daar bestaat geen twijfel over. Maar ook interne links tellen mee. De denkwijze die hierachter zit is vrij logisch: als jij zelf niet (veel) linkt naar een bepaalde pagina, dan zal deze pagina niet heel belangrijk zijn voor jouw website. Vergeet daarom nooit ook zelf te linken naar (nieuwe) webpagina’s. Doe dit echter alleen waar het relevant is. Overdrijf het niet!
Meten van autoriteit
Autoriteit kun je niet meer meten met PageRank. Google is simpelweg gestopt met dit inzichtelijk te maken. De laatste update van PageRank was in 2013.
Het Amerikaanse SEO-bedrijf Moz biedt een goed alternatief. Zij hebben hun eigen spiders die het web in kaart brengen op een manier die lijkt op die van zoekmachines. De autoriteit die zij berekenen voor domeinen en webpagina’s maken ze inzichtelijk door middel van hun Moz bar voor Chrome of Firefox. De Moz bar maakt niet alleen je eigen website autoriteit inzichtelijk, maar ook die van je concurrenten.
Tel daar bij op dat de Moz bar gratis is. Een aanrader dus!
Techniek
De techniek van je website is ook een belangrijk SEO punt. Google houdt van snelle websites, die goed gestructureerd zijn en die geen fouten bevatten.
Enkele adviezen op het gebied van techniek:
Zorg dat jouw website een korte laadtijd heeft. Dit betekent dat je de grootte van afbeeldingen optimaliseert en dat je website technieken gebruikt die zorgen voor een snellere laadtijden. *Waarschuwing, nu volgen technische termen ;-)*. Denk aan: browser caching, pagina caching, database caching, minification, een CDN en het combineren van JavaScript bestanden. Gebruik PageSpeed Insights om te meten wat Google vindt van de laadtijd van jouw website.
Zorg dat je website optimaal “crawlbaar” is voor zoekmachines. Google brengt eventuele crawl problemen in kaart in Google Search Console.
Zorg ervoor dat jouw website zo min mogelijk fouten bevat. Denk aan server fouten, maar ook aan 404 pagina’s (pagina bestaat niet meer) of 403 pagina’s (verboden toegang). Ook indicaties van dit soort fouten vind je in Google Search Console.
Minimaliseer duplicate content. CMS’en willen nog wel eens zorgen voor dubbele content. Dit los je op met canonical tags.
Dien een sitemap.xml in. Geef Google een overzicht van jouw website door een sitemap in te dienen in Google Search Console.
SEO zelf doen
Oké, je hebt besloten om de SEO zelf te doen. Hoe ga je van start?
1: Formuleer een SEO strategie
Als je begint met het optimaliseren voor zoekmachines, is het belangrijk dat je dit doet vanuit een goed geformuleerde strategie. Doe je dit niet, dan kan SEO een zeer kostbaar grapje worden in termen van tijd en geld.
Maar hoe formuleer je nou een SEO strategie?
Om goede beslissingen te kunnen maken voor je SEO strategie is belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent. Want op basis van die kennis kun je de volgende vragen beantwoorden:
Op welke zoekwoord-combinaties zoekt jouw doelgroep?
En wat is de intentie die hoort bij die zoekwoord-combinatie?
Want ‘search intent’ is vandaag de dag een belangrijke factor om hoger in Google te komen.
Dus welke intentie heeft de zoeker als hij ‘Sportschoenen’ intoetst in Google?
Zoekt diegene naar informatie? Wil die persoon sportschoenen kopen? Of misschien eerst vergelijken?
Op zo’n brede term is het waarschijnlijk een combinatie van die intenties. Maar zoekt iemand ‘Sportschoenen kopen’ dan zal Google nooit een blog bovenaan laten ranken, maar een verkoper van sportschoenen.
2: Doe zoekwoorden onderzoek
Het is dus belangrijk om te weten waar jouw doelgroep op zoekt in zoekmachines. Maar hoe kom je daar nou achter?
Dat doe je met behulp van, wat SEO specialisten zoekwoorden onderzoek (of keyword research) noemen.
Zoekwoorden onderzoek houdt in dat je (meestal) met behulp van SEO software onderzoekt op welke zoekwoord-combinaties het meest gezocht wordt. Maar dit kan ook via de zoekbalk in Google.
3. Ontwerp een content-structuur
Al zou je de perfecte SEO teksten schrijven of backlinks van hoge autoriteit hebben naar je pagina… als de zoekmachines niet snappen wat het hoofdonderwerp van jouw pagina is, zul je er niet mee ranken.
Een van de meest gemaakte fouten is dat veel marketeers meerdere pagina’s creëren die gecentreerd zijn rondom dezelfde zoekwoord-combinatie.
Dit zorgt ervoor dat ook de interne linkstructuur vaak rommelig is en inconsequent linkt naar het ene of het andere artikel voor hetzelfde keyword.
Daarom is het belangrijk om van te voren goed na te denken over de opbouw van je content en interne links.
4. SEO teksten schrijven
Tekst blijft nog steeds een van de belangrijkste elementen van SEO en daarom is het belangrijk dat je goede SEO teksten schrijft. Maar hoe schrijf je nou een goede SEO tekst?
Dit zijn een aantal essentiële richtlijnen om goede tekst te schrijven voor zoekmachines:
Zorg dat zoekmachines begrijpen wat het hoofdonderwerp van de pagina is door het belangrijkste keyword in de titel van de pagina te gebruiken en in de url van de pagina.
Zorg dat de content aansluit op de behoefte en intentie van de bezoeker. Is de bezoeker op zoek naar informatie of een product om te kopen?
Keyword stuffing is not done en levert je waarschijnlijk een penalty op. Maak gebruik van synoniemen en gerelateerde termen rondom het zoekwoord.
Long form content (meer dan 1000 woorden) rankt over het algemeen beter dan pagina’s met minder dan 1000 woorden.
Bij blog artikelen is het belangrijk dat je het onderwerp uitvoerig behandelt. Dit noemen we topic coverage.
Hoe lang duurt het voordat je resultaten mag verwachten?
Ik krijg vaak de vraag hoe lang het duurt voordat er zichtbare resultaten zijn. Ben jij ook benieuwd naar de duur van een SEO-traject en wanneer je daadwerkelijke resultaten mag verwachten?
Resultaat bij een SEO-traject
Om je realistische SEO-strategie te bepalen is het van belang dat je een duidelijk beeld hebt hoe lang het duurt om autoriteit op te bouwen.
Van de een op de andere dag ranken op competitieve zoekwoorden is namelijk simpelweg niet haalbaar. Het optimaliseren van je autoriteit is een langetermijninvestering en heeft een lange aanlooptijd nodig voordat je de vruchten ervan kunt plukken.
Andere marketingtactieken zoals Google AdWords en advertenties op social media kunnen wel vrij snel resultaat geven. Het nadeel van die tactieken is dat je er continue geld in moet blijven steken om succesvol te zijn. Een SEO traject is een maandenlang proces waarbij je werkzaamheden steeds meer gaan opleveren. Geduld is een schone zaak.
Wat voor resultaten kun je verwachten?
3 – 6 maanden
Binnen drie tot zes maanden is het mogelijk om goed te ranken op een aantal zoekwoorden die weinig concurrentie hebben. Ook kunnen je rankings met meer competitieve zoekwoorden al zichtbaar zijn in de zoekmachines, maar meestal nog niet op een eerste of tweede pagina.
6 – 9 maanden
Na zes maanden te hebben gewerkt aan je autoriteit en vindbaarheid kan het zijn dat je op de eerste pagina van de zoekresultaten zichtbaar bent met competitieve zoekwoorden. Je website zal steeds vaker ranken op de gewenste zoekwoorden.
10 – 18 maanden
Wanneer je consistent aan je zichtbaarheid en autoriteit blijft werken, scoort je website steeds beter op de moeilijke zoekwoorden. Door consistent nieuwe content te publiceren, links te ontvangen en je website te blijven optimaliseren voor gebruiksvriendelijkheid zal je worden beloond door het algoritme van de zoekmachines.
Conclusie
Dit was in het kort (ja echt in het kort!!) een omschrijving wat SEO nu precies is en wat het voor je website en je bedrijf kan doen.
Het is een geweldig interessante materie die constant in beweging is, waar je veel tijd in en aan kan (en moet) besteden.
Ik heb de afgelopen tijd 3 cursussen gevolgd (van beginner tot expert) en nog steeds weet ik lang niet alles over de magische wereld van zoekmachine optimalisatie, maar sinds dit net zo’n goed bewaard geheim is als het recept voor Coca Cola, zal dit ook wel nooit gebeuren, en dat heeft ook wel iets.
Google heeft er pas een hele interessante documentaire over gemaakt, die je hieronder kan zien.
Contact
Mocht je na deze uitleg geïnteresseerd zijn om SEO te gaan gebruiken voor je bedrijf, maar zie je het niet zitten om dit zelf te doen, dan kan je natuurlijk altijd contact met me opnemen en dan zorgen we samen voor de perfecte oplossing.
Laten we het hebben over iets waar veel van ons zich mee kunnen identificeren: het Impostor Syndroom. Je weet wel, dat gevoel alsof je elk moment ontmaskerd gaat worden als een totale bedrieger, terwijl je eigenlijk heel goed weet dat je gewoon keihard werkt en best wel wat in je mars hebt.
Inhoudsopgave
Wat is dat Impostor Syndroom?
Dit psychologisch fenomeen, bekend als het impostor syndroom, zorgt ervoor dat je overtuigd bent dat je niets kan en een incompetente mislukking bent, ondanks bewijzen die erop wijzen dat je juist heel bekwaam en best succesvol bent.
Het is dat stemmetje in je hoofd dat je vertelt dat je eigenlijk helemaal niks kunt, ook al bewijzen je successen het tegendeel. Het is als een innerlijke saboteur die je vertelt dat je geluk hebt gehad en dat je binnenkort door de mand valt. Je voelt je dus een oplichter terwijl je dat helemaal niet bent.
Een bedrieger die op het punt staat ontmaskert te worden.
Dit gevoel kan mensen serieus in de weg zitten.
Ze zijn bang dat anderen erachter komen dat ze niet goed of slim genoeg zijn. Terwijl ze wel hun best doen om zo competent mogelijk over te komen.
Herkenbaar?
Je bent niet alleen. Serieus, onderzoek wijst uit dat zo’n 70% van de mensen dit impostor syndroom op het werk ervaart. Maar hey, ik ga je hieronder wat handige tips geven om hiermee om te gaan.
10 Tips om het Impostor Syndroom te tackelen
1. De groten der aarde hebben het ook
Weet je dat zelfs beroemdheden zoals Michelle Pfeiffer, Kate Winslet en Emma Watson dit gevoel van het imposter syndroom kennen? Serieus, als zij het ook hebben, dan staan we zeker niet alleen.
“Ik denk nog steeds dat mensen zullen ontdekken dat ik echt niet erg getalenteerd ben. Ik ben echt niet erg goed. Het is allemaal één grote schijnvertoning.”– Michelle Pfeiffer
“Soms word ik ’s ochtends wakker voordat ik naar een shoot ga, en ik denk dat ik dit niet kan. Ik ben een bedriegster.”– Kate Winslet
“Elk moment kan iemand erachter komen dat ik een oplichter ben, ik kan acht niet waarmaken wat iedereen van mij verwacht. “ –Emma Watson
2. Doe eens gek en laat het perfectionisme varen
Als je je een ‘impostor’ voelt, dan is dat vaak omdat je je vergelijkt met een perfect ideaalbeeld. Dit bestaat helemaal niet en heeft ook nooit bestaan. Je houdt jezelf dus alleen maar voor de gek. Ik leerde vorig jaar iemand kennen, die me een wijsheid vertelde die ik sindsdien niet meer vergeten ben: “Perfectie is fascistisch..”. En dat is het!
Streven naar perfectie is als een eindeloze race zonder finishlijn. Accepteer jezelf zoals je bent, imperfecties en al. Dat maakt je juist uniek!
3. Jij hebt een rol gespeeld in jouw succes
Geloof me, jouw keuzes en acties hebben bijgedragen aan waar je nu staat. Dat is geen toeval.
4. Focus op het bieden van waarde
Stop met je druk te maken over hoe anderen jou zien.
Wat zullen anderen van mij denken?
Als ik niet slaag, zullen ze me mijden of afwijzen.
Ik weet niet zoveel als die anderen
Ik heb geen recht om iets over dat onderwerp te zeggen.
Focus je juist op het helpen van anderen, op het bieden van waarde in plaats van op die zorgen over hoe je al dan niet zult overkomen en anderen over je denken.
5. Verzamel bewijs van jouw geweldigheid
Noteer elk compliment, elk bedankje, elk bewijs van jouw competentie. Het zijn jouw trofeeën om te koesteren!
Elke keer als iemand je laat weten dat ze dankbaar zijn voor je hulp, schrijf dit dan op!
Zoek referenties en e-mails waarin mensen fijne positieve dingen zeggen, dit zeggen ze uit zichzelf en niemand heeft ze daartoe gedwongen, dus die zijn absoluut oprecht.
Verzamel dus je overwinningen, referenties, wat dan ook en bekijk ze wanneer je je een impostor voelt.
6. Stop ermee jezelf te vergelijken met anderen
Wanneer je jezelf vergelijkt met anderen is het zo makkelijk om in de val te trappen van “mijn leven lijkt nergens op in vergelijking met hun leven”.
Maar weet: je bent er niet om het leven van een ander te leiden. Je bent hier om alles te doen wat je maar kunt. Je bent geen bedrieger, je bent gewoon jij.
Je bent uniek. Jouw reis is niet bedoeld om als een ander te zijn, maar om de beste versie van jezelf te worden.
7. HErken het imposter syndroom
Het is oké om het te erkennen. Doorzie het en relativeer het. Het is niet de waarheid, maar slechts een stemmetje in je hoofd.
8. Bedenk: fouten maken is menselijk
Fouten maken hoort erbij: voetballers missen meer doelpunten dan dat ze raak schieten, de beste beurshandelaars verliezen geld op de meeste transacties, ook presidenten of CEO’s van grote bedrijven hebben het de hele tijd mis met allerlei dingen.
Serieus, zelfs de grootste bazen maken fouten. Het is juist een teken dat je dingen probeert en groeit.
9. Bedenk dat je dat het leven kort is… (Memento Mori)
Wil je op je sterfbed spijt hebben en betreuren dat je jouw hele leven doorgebracht hebt met jezelf naar beneden te halen omdat je je een impostor voelde?
Denk na over het feit dat het leven kort is. Waardeer de tijd die je hebt en stap voor stap kom je er wel.
10. Zoek steun en deel
Praat erover met iemand die je vertrouwt. Lach erom en relativeer het gevoel samen.
Ondernemer en CEO Mike Cannon-Brookes heeft een geweldige Ted Talk gehouden over het Impostor Syndroom.
In dit grappige, herkenbare verhaal deelt hij hoe zijn eigen ervaringen met het Impostor Syndroom de weg naar zijn succes hebben gebaand – en laat hij zien hoe je het ook in je voordeel kunt gebruiken.
Heb je wat extra hulp nodig?
Kan je ondanks deze tips toch nog wat hulp, aanmoediging en inspiratie gebruiken?
Laat het me weten! Ik ben er om je te helpen dat vervelende gevoel te verminderen en je te laten zien hoe geweldig je eigenlijk bent. Seriously, you got this! 🚀
“Als ondernemer heb ik het al druk genoeg met van alles. En dan moet dat social media gebeuren er ook nog eens bij …”
Dit is de gedachte van veel ondernemers over social media marketing. Zeker omdat er steeds dingen veranderen op de online platforms waardoor je het gevoel krijgt dat je dat allemaal niet kan gaan bijhouden en er dus misschien al helemaal niet (serieus) aan begint.
Zonde, want het hoeft niet moeilijk te zijn. Het is een kwestie van een aantal keuzes maken en beginnen. In deze blog geef ik tips waarmee jij als ondernemer vandaag nog een start kunt maken met je social media marketing.
De voordelen van social media marketing
Misschien ben jij als ondernemer met je bedrijf nog niet zo actief op social media. Het is zeker interessant om hier structureel tijd aan te besteden, want het heeft echt heel veel voordelen:
Je hebt toegang hebben tot verschillende tools en platforms waarmee je jouw onderneming in de schijnwerpers kunt zetten.
Je kunt snel en makkelijk je netwerk uitbreiden.
Je leert van alles over je (potentiële) klanten: over hun behoeftes en hun beleving van dingen.
Je kunt veel toegevoegde waarde bieden aan je (potentiële) klanten.
Je wordt nog beter zichtbaar voor je (potentiële) klanten.
Je kunt (potentiële) klanten bij jouw bedrijf betrekken.
Let op: De sociale platforms worden niet voor niets ‘social’ media genoemd. Het gaat hier vooral om het sociale aspect en interactie: dus onderlinge (re)actie en communicatie. Maak dus niet de fout om hier alleen maar je producten of diensten te promoten en verder geen interactie aan te gaan.
STRATEGIE
Een social media marketing strategie is echt mega belangrijk. Net zoals bij veel dingen is het ook hierbij van belang om vooraf een gerichte strategie te bedenken. Want af en toe maar hier en daar wat posten heeft niet zoveel zin.
1. Bepaal je ideale doelgroep
Voordat je je social media marketing strategie bepaalt, moet je precies weten wie jouw ideale doelgroep is en wie je graag wilt bereiken op social media. Voer eerst voor jezelf een kort onderzoek uit en beantwoord de volgende vragen over jouw ideale doelgroep:
Waar houden ze van.
Waar houden ze niet van.
Hoe oud zijn ze?
Man/vrouw?
Hebben ze kinderen?
Waar zitten ze? (fysiek en online)
Hoe ziet een dag er voor hen uit? Wat doen ze?
Wat doen ze in hun vrije tijd?
Wat zoeken ze op internet?
Waar liggen ze ‘s nachts van wakker?
2. Bepaal je doel
Wat is precies het doel van jouw online aanwezigheid? Waarom wil je bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel op Facebook of een zakelijk Instagram-account? Bedenk goed wat jouw concrete doel is:
Wil je communiceren met je ideale doelgroep?
Wil je je product of dienst promoten?
Wil je toegang tot bepaalde informatie van jouw ideale doelgroep?
Wil je naamsbekendheid?
Wil je meer bezoekers voor je website genereren?
3. Kies een platform dat bij jouw doelgroep past
Of het nu gaat om Facebook of Instagram, LinkedIn of Pinterest: sociale platforms zijn een ideale manier om in contact te komen met jouw doelgroep: je kunt via deze weg een stuk makkelijker met ze verbinden en een band opbouwen, dat is de spil waar het bij social media marketing allemaal om draait.
Tijd is geld: het is van belang om goed na te denken waar je online actief wilt zijn met je bedrijf. Zoek uit waar jouw ideale doelgroep het meest actief is. Doe je nog niets op het gebied van social media marketing? Kies dan één platform uit en ga je daar verder in verdiepen. Maak daarbij een gerichte keuze.
Ben je al een tijdje ergens online actief met je bedrijf? Kijk dan of er misschien nog een ander platform is waar veel potentiële klanten zitten en dat je kunt inzetten voor meer zichtbaarheid. Realiseer je wel dat daar (zeker in het begin) aardig wat tijd in gaat zitten. Maar als je er consequent mee aan de slag gaat, is het je investering zeker waard.
PROFESSIONELE UITSTRALING
4. Branding
Branding staat voor je (online) uitstraling. Het is datgene wat je uitstraalt, waar ze je aan herkennen en wat jou (en je bedrijf) uniek maakt. Daar valt van alles onder: zowel visueel/grafisch als inhoudelijk.
Potentiële klanten vormen zich op basis hiervan direct een beeld van je bedrijf. Als je wil dat ze je onthouden, dan moet je zorgen dat je je met jouw branding onderscheidt van je concurrenten.
Ben je al online actief op meerdere platforms? Dan is het zinvol om te kijken of dit allemaal op één lijn zit en of je branding niet (teveel) afwijkt. Gebruik bijvoorbeeld overal dezelfde foto van jezelf voor een stuk herkenbaarheid. Zet overal je eigen huisstijl in en draag zo bij aan een stuk herkenbaarheid.
Wat de inhoud betreft: zorg dat je ‘tone of voice’ overal hetzelfde is zodat het herkenbaar is dat jij aan het woord bent. Ga ook niet ‘u‘ gebruiken in je teksten op LinkedIn en op Facebook bijvoorbeeld ‘je’. Maak een keuze en houd het vervolgens overal hetzelfde.
5. Minder is meer
De online uitstraling van je bedrijf op social media moet jouw doelgroep direct aanspreken. Op welk platform je ook zit: zorg ervoor dat je pagina/profiel compleet is ingevuld en is voorzien van professionele afbeeldingen. ‘Minder is meer’ is hier absoluut het advies: ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.
Tip: heb je al zakelijke pagina’s of profielen? Loop ze nog eens na. Verwijder alle tekst die overbodig is en verwijder of vervang verouderde informatie.
6. Reactiesnelheid
Omdat klanten online 24/7 hun vraag aan je kunnen voorleggen, moet je dit in de gaten houden. Want net zoals in het ‘offline leven’, verwachten online bezoekers ook snel een reactie als ze een vraag stellen of misschien een klacht hebben.
Zorg ervoor dat je regelmatig je pagina’s controleert en direct reageert op vragen en of opmerkingen. Lukt het je niet meteen om uitgebreid te antwoorden? Dan volstaat een reactie als: ‘Ik kom er morgen uitgebreid bij je op terug’. Als je maar zo snel mogelijk een eerste reactie stuurt.
ZORG DAT JE OPVALT
Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij online opvalt tussen al die andere bedrijven? Dat is niet eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Je moet het alleen slim aanpakken.
7. Word geen copycat
Het allerbelangrijkste van social media marketing is dat je vanuit je eigen kennis en creativiteit werkt. Dus kopieer niet die ene succesvolle concurrent, want dat levert je echt helemaal niets op. Want wat goed bij hem of haar past, zou bij jou zomaar de plank totaal kunnen misslaan. Vertrouw echt op je eigen creativiteit en probeer dingen zoveel mogelijk uit. Kijk wat je doelgroep aanspreekt en wat ze interessant vinden.
Een andere manier is om het je doelgroep gewoon te vragen. Maak een poll en leg jouw vragen (bijvoorbeeld over een nieuw product of dienst) op die manier voor. Ik weet zeker dat je interessante input krijgt waar jij weer mee verder kunt en waarvan je weet dat je op de goede weg bent.
Tip: Ga voor echte toegevoegde waarde en kruip weer even in de huid van je ideale klant. Vraag je af waar hij of zij behoefte aan heeft. En op welke manier jouw product of dienst concreet bijdraagt aan die behoefte.
DE CONTENT (INHOUD)
Bij social media marketing draait alles om content die je regelmatig plaatst op je social media. Klinkt eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken. Goede content is de ideale tool voor contact en interactie met je doelgroep.
Ik kan me voorstellen dat je soms geen idee hebt waarover je iets moet posten en het misschien op sommige momenten maar laat zitten. Dat is niet slim, want je volgers verwachten een bepaalde structuur en regelmaat in jouw content. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig iets te posten als het gaat om het algoritme van veel social media.
Hoe je dan toch iedere dag weer inspiratie krijgt over wat je moet posten? Inhaken op de actualiteit is bijvoorbeeld een geweldig slimme manier om te werken aan je online zichtbaarheid.
Inhaakmomenten zijn sowieso erg handig om je inspiratie te geven waarover je een post kunt plaatsen. Daarnaast hebben actuele onderwerpen vaak een hoger bereik bij social media marketing. Social media – zoals Facebook – geven namelijk vaak voorrang aan persoonlijke posts met actuele inhoud. Een mooie kans dus om hier iets mee te doen.
8. Ga voor authentieke content
De foto’s en teksten die je plaatst, moeten vooral betrekking hebben op jou en je bedrijf. Schrijf ze bij voorkeur zelf. Het kost tijd: maar hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.
Let ook niet de hele tijd op alles wat je concurrenten posten. Soms kan dat verlammend werken en dat is het laatste wat jij nodig hebt. Ga dus voor je eigen unieke aanpak en eigen content. Probeer verschillende dingen uit.
Jij weet als geen ander wat jouw ideale klant nodig heeft en graag wil weten. Deel die kennis met ze en ze gaan je vinden en volgen.
9. Focus op de visuele inhoud
De online wereld is een snelle wereld. Op de online platforms wordt vooral veel gescrold. Als er iets zichtbaar is dat in een oogwenk aanspreekt, wordt het mogelijk bekeken.
Je begrijpt dat al jouw uitingen op die platforms er dus aantrekkelijk uit moeten zien. Ga voor mooie afbeeldingen of foto’s waarbij de voorkeur uitgaat naar eigen materiaal. Hoe authentieker en origineler: hoe opvallender en beter. Ook hier kun je wat dingen uitproberen. Je ziet dan vanzelf wat jouw doelgroep aanspreekt (en wat misschien helemaal niet). Leer ervan en optimaliseer zo jouw online content beetje bij beetje.
10. Ga voor hergebruik van content
Veel ondernemers denken dat het ‘not done’ is, maar je mag je content echt absoluut op allerlei manieren hergebruiken. Pak dat wel een beetje slim aan. Stel je hebt een mooie blog geschreven. Die informatie kan je dan vervolgens hergebruiken in je e-mails, video’s en social media posts.
Voorbeeld:
Schrijf een blog.
Gebruik ik de inhoud om meerdere social media posts te maken.
Gebruik blogonderwerp als de basis voor een e-mail/nieuwsbrief.
Daarnaast kun je exact dezelfde content ook nog eens op allerlei manieren publiceren: in de vorm van blogs, video’s of podcasts. Op die manier bereik je met je social media marketing veel meer mensen. Want de één wil graag naar iets luisteren, terwijl de ander liever leest of informatie tot zich neemt via beeld. Zo sla je twee vliegen in één klap: jij bent extra zichtbaar en je doelgroep krijgt jouw info aangeleverd op een manier die ze graag wensen.
Let op: het is verstandig om die drie posts (met in principe dus dezelfde content) niet achter elkaar te posten. Post het blog bijvoorbeeld nu, de video volgende week en de podcast over 2 weken. Zo spreid je het goed.
PROFILEER JEZELF ALS EXPERT OP JOUW VAKGEBIED
Veel (startende) ondernemers zien zichzelf niet direct als expert. Maar ze zijn het wel. Vooral online is het belangrijk dat je jezelf als expert profileert, want als jij jezelf al niet als expert ziet, waarom zou je klant dat dan wel doen?
11. Ga voor de expertstatus met jouw blogs
Je blogt om nieuwe klanten te krijgen, zo simpel is het. Als je blogt over een specifiek thema zien mensen je al snel als expert, ze gaan je vertrouwen en zullen eerder iets bij je kopen. Dat is waar alles om draait.
Zorg dat je regelmatig een blog schrijft en dat je dat structureel doet. Maak een planning voor de komende maanden. Plan wanneer je iets gaat posten en vul die planning alvast met onderwerpen waarover je wilt schrijven.
12. Schrijf gastblogs
Naast het schrijven voor je eigen blogs, kun je jezelf ook aanbieden als schrijver van gastblogs. Ook dit valt onder social media marketing. Door blogs voor anderen te schrijven vergroot je je bereik en je expertstatus en je werkt dus flink aan je zichtbaarheid.
Ga hiervoor zelf op zoek naar andere online publicaties of websites waar jij raakvlakken mee hebt. Benader ze actief en kijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. ‘Nee’ heb je, ‘ja’ kun je krijgen ?
13. Zet recensies in
Als mensen in zee willen gaan met een bedrijf, is één van de dingen die ze vaak doen het bedrijf even googelen. Als ze pakkende positieve recensies lezen, is de kans groot dat ze voor jou kiezen. Recensies zijn dus mega waardevol en belangrijk, omdat ze worden geschreven door echte mensen.
Recensies geven vaak de doorslag voor een potentiële klant. Zorg dat er zoveel mogelijk recensies over jouw bedrijf te vinden zijn op het platform waar je actief bent. Weet ook dat die recensies van de platforms ook vaak terug te vinden zijn in de Google-zoekresultaten.
Deel recensies met lezers op social media en op je website.
14. Deel je successen
Laat lezers zien en lezen wat je allemaal hebt bereikt. Hierover posten voelt misschien een beetje als opscheppen, maar het is wel een super handige manier om jezelf meer en meer als expert te profileren.
Deel je afgeronde projecten, je nieuwe producten, je mooie opdrachten dus allemaal op social media. Maar ook de training die je succesvol hebt afgerond. Of dat behaalde certificaat / diploma. Maak er een mooie post van met foto. Ga er ook inhoudelijk uitgebreid op in zodat je expertise daardoor extra wordt benadrukt.
GA VOOR VERBINDING
Veel ondernemers denken dat het bij online content en social media marketing vooral gaat om zoveel mogelijk kwalitatief goede content delen. Maar nog belangrijker is of je posts zorgen voor reacties.
Het doel van social media is om mensen met elkaar te verbinden. Bij “engagement” zoals het ook wel wordt genoemd, gaat het dus vooral om de betrokkenheid en de binding met je (potentiële) opdrachtgevers. Met alleen ‘droge kost’ gaat dat lastig. Dus zorg tussendoor voor wat beweging en afleiding. Ga voor iets origineels of grappigs. De boog hoeft niet altijd gespannen te zijn. Laat je creativiteit de vrije loop en zorg voor die betrokkenheid.
15. Organiseer een wedstrijd
Misschien vind je het zelf wel helemaal niets, maar een wedstrijd doet het altijd goed. Wil je graag veel engagement? Post dan een wedstrijd. Een leuke wedstrijd waar veel mensen aan mee doen heeft veel bereik. Het is de moeite waard om te testen of het werkt voor jou.
Zorg ervoor dat je een prijs hebt die tot de verbeelding spreekt en die echt de moeite waard is. Daarmee vergroot je de kans dat mensen je post gaan delen. Geef duidelijk aan wanneer de wedstrijd eindigt en hoe de winnaar bepaald wordt. Tenslotte kondig je de winnaar aan in een mooie post.
Tip: Als je een post van een wedstrijd deelt, vraag dan (vooraf) 2-4 vrienden om deze post te liken na plaatsing en zelf ook weer te delen. Daarmee werk je flink aan je zichtbaarheid.
Besteed het uit
Mocht je na het lezen van al mijn social media marketing tips nog steeds iets hebben van: “Pfffffff hier zit ik zo niet op te wachten. “
Dan kan je dit soort social media marketing werkzaamheden natuurlijk altijd uitbesteden, neem contact met me op en ik zorg ervoor dat jij van social media marketing nooit meer stress, irritatie en rode vlekken krijgt, want één van de veelgebruikte motto’s bij Artemis VA is:
Deze website gebruikt koekjes (a.k.a. cookies).
Deze kleine wonderdingen zijn noodzakelijk om jou de beste en meest relevante website ervaring te kunnen bieden. Klik op “Alles Accepteren” en je kan weer lekker doorgaan met surfen. Mocht je dit niet willen, dan kan je je eigen cookie instellingen aanpassen door op "Cookie Instellingen" te klikken.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.