HEY DAAR DRUKKE ONDERNEMER! HEB JE HET ZO DRUK DAT HET RUNNEN VAN JE EIGEN BEDRIJF JE SOMS ALLEMAAL TEVEEL WORDT? WAT GOED DAT JE DAN TOCH DE TIJD HEBT GENOMEN OM DEZE BLOG TE LEZEN!
De oplossing is namelijk heel makkelijk en dichtbij….
Het klinkt namelijk alsof het tijd is om je eerste virtual assistant in te huren! Ik weet het wel zeker!
Vroeg of laat komt er een moment in je ondernemers carrière dat je je ontzettend overweldigd begint te voelen door alles wat je moet doen.
Burn out’s bij ondernemers zijn dan ook niet zeldzaam.
Hoe weet je zeker dat het tijd is om je eerste virtual assistant in te huren? Wat zijn de eerste stappen die je moet nemen? En wat moet je nog meer weten om het proces te overleven?
HIERONDER EEN AANTAL ANTWOORDEN OP JOUW VRAGEN!
3 TEKENS DAT HET TIJD IS OM JE EERSTE VIRTUAL ASSISTANT IN TE HUREN
1. TIJDGEBREK
Je krijgt het werk wat je hebt niet op tijd klaar. Je voltooid projecten net op tijd of te laat, en je moet je beloftes en deadlines aan en voor je klanten steeds maar bijstellen omdat je het anders niet zal halen. Heel vervelend voor je klanten, maar ook jou geeft het een super rot gevoel!
2. MOTIVATIE
Je voelt je opgebrand en een beetje ongemotiveerd. Je houdt van je werk, maar de laatste tijd heb je het gevoel dat je het allemaal zelf niet meer onder controle hebt. Het gaat tegenwoordig meer of kwantiteit en niet meer over de kwaliteit die je wilde bieden toen je je bedrijf begon. Bovendien heb je het gevoel dat je meer vrije tijd nodig hebt dan je krijgt.
3. ROMPSLOMP
Er worden in je bedrijf geen dingen gedaan die moeten worden gedaan. Je hebt niet geblogd, je klanten gemaild of je sociale media bijgehouden. De administratie loopt waarschijnlijk achter en misschien heb je zelfs wel projecten af moeten slaan die je best had willen doen. Maar je hebt te weinig tijd, omdat je te druk bent met de kanten van het hebben van een eigen bedrijf die je helemaal niet zo leuk vindt. De tijd, energie en het enthousiasme die je had bij het opstarten van je bedrijf zijn de laatste tijd ver te zoeken.-33px
7 STAPPEN VOOR HET HUREN VAN EEN VIRTUELE ASSISTENT
1) Maak een lijst van alles wat je doet in je bedrijf en organiseer ze in categorieën (sociale media, inhoud, financieel, enz …)
2) Noteer naast elk item – vind ik leuk. vind ik niet leuk of duurt te lang
3) Zoek iemand die je kan helpen bij elke categorie van de taken ‘niet leuk’ en ‘duurt te lang’
4) Maak een andere lijst met eigenschappen en kwaliteiten dat je wilt in een VA, en of je bereid bent ze te trainen of niet
5) Vraag collega’s om aanbevelingen (of nog beter… neem contact met mij op!).
6) Als je iemand tegenkomt die volgens jou veelbelovend lijkt, bekijk dan hun site, prijzen en referenties. Luister naar je gevoel bij het kiezen. Neem vervolgens de eerste stap – vul hun contactformulier in, plan een gesprek of e-mail ze.
7) Huur je VA in als alles klopt en goed voelt! Je kan natuurlijk gewoon met een klein project beginnen om te zien hoe de samenwerking verloopt!
BELANGRIJKE DINGEN OM AAN TE DENKEN:
DELEGEREN
Bij het delegeren van werk staat communicatie centraal. Wees duidelijk over wat er moet gebeuren en wanneer.
SPECIALISATIE
Verwacht niet dat één Virtual Assistant alles op je takenlijst kan doen. Sommige VA’s zijn beter in schrijven, sommige zijn meer techneut en anderen zijn betere managers. Zoek uit welke taken het meest dringend zijn en begin daar. Zodra je dat deel van je werk onder controle heeft, kan je een andere Virtual Assistant inhuren om een aantal van je andere dringende taken uit te voeren.
VA’s hebben ook vaak een groot netwerk, dus de kans is groot dat je huidige Virtual Assistant iemand kent die die andere taken kan overnemen. En nog handiger is als je eerste Virtual Assistant al het regelwerk wat daarbij komt van je overneemt!
INSTINCT
Volg je instinct. Als je geen goed gevoel hebt over iemand, huur deze dan niet in! Als je ze inhuurt en ze passen niet goed, hou het dan bij die ene kleine opdracht.
MEER GELD
Als je nog steeds twijfelt om in een Virtueel Assistent te investeren, bedenk je dan dit…
Een VA heeft het potentieel om je inkomen te laten groeien. Wanneer je eindelijk weer tijd, energie en motivatie hebt om nieuwe inkomstenstromen te creëren of meer klanten aan te nemen … verdien je meer geld!
LAST, BUT NOT LEAST
Bovendien, en dit is het allerbelangrijkste, doe je werk dat je echt leuk vindt en waar je goed in bent.
Laat de andere dingen aan iemand over die het graag doet en er beter in is dan jij!
Samenwerken met mijn opdrachtgevers en op die manier hun doel(en) bereiken vind ik geweldig!
Mijn ideale opdrachtgevers zijn passievolle, enthousiaste, creatieve, innovatieve aanpakkers die houden van hard werken, ze hebben niet altijd alles mee gehad, maar dat houdt ze niet tegen. Ze komen nu wat handen, tijd en inspiratie te kort om echt weer stappen te gaan maken.
Je kan bij de referenties op de over mij pagina kijken hoe enthousiast en tevreden andere mensen zijn.
Voel je je hierdoor aangesproken en wil jij ook een eigen virtual assistant?