We hebben bijna allemaal wel eens gekampeerd of een fikkie gestookt.
Het vuur aansteken gaat in het begin altijd een beetje moeizaam, vergelijkbaar met het proces wanneer je je eigen bedrijf begint en je je marketing op gang wil brengen… Dit kost tijd!
Als je een emmer koud water over je vuur gooit, gaat het snel uit. Vergelijkbaar met wanneer je stopt met posten op sociale media of stopt met het maken van nieuwe blogs voor op je website.
Net als bij een mooi kampvuur moet je ook je ook bij je marketing het vuur niet uit laten gaan. Dit doe je door letterlijk het leven in je vuur te blazen en te zorgen dat het vuur af en toe iets krijgt om het brandend te houden. Bij het vuur gaat dat in de vorm van zuurstof en brandbaar materiaal en bij je marketing gaat dat door middel van posten op social media en je blogs op je website.
Als het marketing vuur uitgaat, zal het nog meer tijd kosten om het opnieuw aan te krijgen.
En maak niet de fout door te denken dat het niet zo’n vaart zal lopen voor je fikkie uitgaat, want dat is een feit voor je het door hebt. Wat je ook niet moet doen is de vergissing maken door te denken dat nu door het uitbreken van het Coronavirus het allemaal niet zo belangrijk is om zichtbaar te zijn.
Juist nu is het super belangrijk om te blijven communiceren. Laat zien waar je voor staat en wat jij zou kunnen doen om het leven van je potentiële opdrachtgevers makkelijker te maken.
Mensen kunnen juist enorm geïnspireerd raken door wat je schrijft en misschien kan je ze juist nu in deze tijd van onzekere tijden helpen om anders na te denken en wie weet komen jullie samen tot een oplossing zodat de zaken niet meer stil liggen, maar weer een vlucht nemen.
5 tips om je marketing vuur makkelijker aan te houden.
#1 Focus
Deze social media content ideeën werken voor alle social media kanalen maar het is goed om je te focussen op 1 of 2 kanalen. Dan kun je daar ook al je aandacht op focussen en houd je nog tijd over voor je andere taken in je bedrijf. En natuurlijk kies je het kanaal dat je leuk vindt én waar je ideale klanten uithangen. Kies een kanaal en focus daarop want anders wordt het heel overweldigend.
Dan ben je de hele dag alleen maar druk om al je social media kanalen bij te houden.
#2 Boeien
Hoe kun je jouw volgers blijven boeien? Door afwisseling in je posts en goede social media berichten te schrijven. Zo wil je niet alleen je eigen aanbod en content promoten, 7 dagen per week. Dan haken mensen snel af. Of alleen maar quotes delen. Je hebt een goede mix van verschillende content nodig voor een afwisselende tijdlijn.
Mensen moeten een klik met je hebben en de persoon achter je bedrijf leren kennen.
#3 Converseer
Praat met je volgers en niet alleen tegen je volgers. Nog veel te vaak zitten we op social media alleen nog in de zendmodus. Maar het heet niet voor niks sociale media dus het gaat om interactie. Als je met je volgers praat, ga je ook werkelijk een dialoog aan.
Vragen stellen helpt om deze interactie aan te gaan.
#4 Consistent
Misschien hoor je weleens dat je 3 tot 5 keer per dag moet posten, en op Twitter zelfs nog vaker…Ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik heb daar als zelfstandig ondernemer helemaal geen tijd voor! Misschien klinkt dit voor jou ook overweldigend, raak je hierdoor in de stress en doe je uiteindelijk helemaal niks. En dat is zonde want social media zijn kanalen om jezelf op de kaart te zetten. Consistentie is inderdaad key. Maar of je nu 1 keer per dag, 3 keer per dag of 2 keer per week post.
Kies een frequentie die bij je past en die je ook vol kan houden.
Wat is haalbaar voor jou?
#5 Plannen
En natuurlijk is de beste manier om consistent te posten door gebruik te maken van een social media contentkalender. Dat helpt om je content vooruit te plannen waardoor je content beter wordt (en dus meer groeit en interactie krijgt). Dan maak je het jezelf ook een stuk gemakkelijker. Dat bespaart een hoop tijd en stress. Je kunt dan namelijk vooruit werken en ook als je haast hebt of weinig tijd, heb je content klaar die je kunt plaatsen.
Vind je het lastig om een eigen contentkalender te maken, dan kan je er gewoon op zoeken op Google, want er staan er genoeg online!
“Inspiration fires you up; motivation keeps you burning.”
Heb je moeite om het vuur van je eigen marketing aan te houden wegens gebrek aan tijd, inspiratie, motivatie of iets anders, dan kan je natuurlijk altijd contact met me opnemen! Ik ben gek op fikkies stoken en hou met veel plezier en enthousiasme ook het “marketingvuur” van jouw onderneming brandend!