Laten we het hebben over Webdesign.
Je kan een prachtige website hebben, maar een goede website hebben houdt niet alleen in dat het een lust voor het oog is.
Naast het uiterlijk is het allerbelangrijkste dat je website een geweldige gebruikerservaring heeft. Dit is wat ervoor zal zorgen dat je bezoekers super blij worden en met plezier je website bezoeken. Je potentiële klanten aantrekken en tevreden houden, en ze dus niet irriteren is het allerbelangrijkste doel van jou en je website.
Dat is dus je ultieme missie!
Het bieden van een slechte gebruikerservaring kan ertoe leiden dat je potentiële klanten je pagina verlaten net zo snel verlaten als dat ze het gevonden hebben. Het kan ook leiden tot lage conversiepercentages, slechte zoekresultaten en een slechte reputatie.
Web Design is altijd in ontwikkeling en dit maakt het ook een uitdaging om altijd up to date te blijven. Maar je hoeft je ook niet altijd te wenden tot de laatste snufjes van het internet om een interessante website voor je potentiële opdrachtgevers te hebben. Als ze er kunnen vinden waar ze voor kwamen is dat al super goed.
Hieronder een lijst met de meest voorkomende problemen in je webdesign die je bezoekers (waarschijnlijk) zullen irriteren
1: Het duurt eeuwen voor je website geladen is
Snelheid van een website is een ontzetten belangrijk onderdeel van webdesign. Langzame laadtijden zijn niet alleen enorm irritant voor je bezoekers, maar het zal ook zeker je conversie op een negatieve manier beïnvloeden. Ook is een langzame onwillige website super slecht voor je reputatie, niet alleen bij je opdrachtgevers, maar ook bij Google.
Factoren zoals codes, beeldgrootte en video’s kunnen de laadtijd van een pagina beïnvloeden. Als je wil dat je ideale klant op je pagina blijft, zorg er dan voor dat je de hoogste prioriteit geeft aan het optimaliseren van de laadprestaties.
2: Niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten
Het is mega irritant om op je mobiel of smartphone door een website te bladeren als je van links naar rechts moet scrollen om de inhoud een beetje te kunnen lezen. Het is ook frustrerend om de hele tijd je beeld te moeten vergroten omdat je anders de teksten en knoppen niet kan zien of erop kan klikken. Dit is dus wat je klant moet doorstaan op jouw website als deze niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, en waardoor je dus een slechte UX (= user experience = gebruikerservaring) reputatie krijgt.
Dit is een van de grootste redenen waarom Google zich blijft focussen op het verbeteren van de browse-ervaring van mobiele gebruikers. En optimaliseer jij je website niet voor mobiele apparaten dan zie je jezelf al snel onderaan de organische zoekresultaten. Dus echt heel belangrijk op je to do lijst…het aanpakken van je mobiele webdesign!
Navigatie… nog zo’n über belangrijke op de lijst voor je webdesign.
Als iemand op je homepagina terecht komt, weten ze dan meteen wat je doet en waar ze naartoe moeten op je website en… hoe ze daar moeten komen?
Dit klinkt als een schot voor open doel, maar je wil niet weten hoeveel mogelijke leads je mist als je website niet super duidelijk en overzichtelijk is qua navigatie.
Leg duidelijk uit wat je doet in een header en pagina tekst, zonder zakelijk jargon, als je opdrachtgevers dit zouden begrijpen dan zouden ze je niet nodig hebben. Hou het makkelijk, duidelijk en overzichtelijk.
Maak met een duidelijke CTA (Call to Action = oproepen tot actie met bijvoorbeeld een knop, zoals neem nu contact met me op) het makkelijk en logisch voor je bezoekers wat ze moeten doen, Maak het zo zo gemakkelijk mogelijk.
4: Automatisch afspelende multimedia content
Stel je voor je zit op een website en bent je aan het concentreren op de inhoud en opeens vanuit het niets begint er een video of een liedje te spelen… Mega irritant toch?! Het eerste wat je dan doet is snel op zoek gaan naar de mute of stop knop. Maar nog sneller is het om op de terug knop op je browser te klikken of je browser af te sluiten.
Hoewel social media-platforms zoals Instagram en Facebook ook vaak een video-autoplay hebben, staan ze meestal op mute. Geef de bezoekers van je website minstens dezelfde service. Dwing je multimedia content niet aan ze op. Geef ze in plaats daarvan een optie, en als je het toch automatisch af wil spelen, zet dan in ieder geval het geluid uit.’
5: Je hebt alleen standaard en onpersoonlijke stock afbeeldingen op je website
Gebruik je altijd saaie stockfoto’s op je website? In het beste geval zijn ze generiek, maar in het slechtste geval zijn ze gewoon onzinnig! Foto’s zijn super nuttig om mee te communiceren en je boodschap te verduidelijken voor je bezoekers. Standaard stockfoto’s zijn alleen helemaal niet nuttig… voor niemand niet, zowel de bezoekers als je eigen bedrijf. Op deze manier krijgt niemand een echt beeld over jouw bedrijf, dus het is heel belangrijk om ook persoonlijkheid mee te nemen in je webdesign.
Je kan het beste echte foto’s van je medewerkers, bedrijf, product, locatie en klanten gebruiken. Als die niet beschikbaar zijn, zoek dan niet-generieke stockfoto’s op stockfoto websites zoals Unsplash.
Naast foto’s is het ook belangrijk om een persoonlijke tekst te schrijven op je over mij pagina, jij bent toch degene met wie de potentiele opdrachtgever misschien wil gaan werken!
6: Koppen gebruiken die niet overeenkomen met de inhoud
Je verwacht het misschien niet, maar ook teksten vallen onder webdesign…
Mensen zullen op een link klikken om de inhoud te lezen als deze een geweldige titel heeft. Als ze dan vervolgens op een website komen waar de inhoud totaal niet relevant is met de kop en en de link waar ze op hebben geklikt zullen ze teleurgesteld weer afdruipen en nooit meer terugkomen.
De aandacht van lezers trekken met titels is echt super belangrijk! Maar zorg er dan wel voor dat je ze niet misleid en dat je inhoud de belofte waarmaakt.
7: Spammen van zoekwoorden
Stop je teksten niet vol met te veel zoekwoorden. Het ziet er belachelijk uit en zorgt ook nog eens voor een slechte leeservaring. Hoewel trefwoorden van vitaal belang zijn voor het succes van SEO, zal Google je zeker bestraffen voor het overmatig gebruiken (spammen) van zoekwoorden. Schrijf dus met mensen in gedachten en niet met de robots van Google. Ook dit is webdesign…
Herken je dit… je leest iets super interessants op een website en je ziet geen mogelijkheid op de pagina om dit te delen of om iemand te volgen op social media. Foutje in het webdesign!
Social sharing buttons zijn een makkelijke manier voor de bezoekers van je site om je content te delen op hun social media, omdat ze het dan niet handmatig hoeven te kopiëren en te plakken.
Als gevolg daarvan krijg jij meer verkeer, mogelijkheden om leads te genereren en doe je het beter in de resultaten van zoekmachines, omdat je online aanwezigheid en zichtbaarheid hierdoor zal toenemen.
9: Je website niet up to date houden
Het is absoluut cruciaal om alle thema’s en plugins van je website up to date te houden en er op deze manier voor te zorgen dat je website zo goed mogelijk beschermd is tegen dreigingen van buitenaf. Vergeet ook geen backup te maken voor je updates uitvoert, op deze manier zorg je ervoor dat er nooit kostbare informatie verloren gaat.
Naast de beveiliging up to date houden is het natuurlijk ook onwijs belangrijk om ook de inhoud relevant en up to date te houden.
Samenvattend:
Webdesign is echt super duper mega belangrijk om klanten aan te trekken en te behouden.
Maak het eenvoudig voor je website bezoekers om hun weg te vinden op je website en verminder hun frustratie bij het navigeren. Zorg ervoor dat ze alles makkelijk kunnen vinden zowel qua navigatie als qua inhoud. Presenteer ze de best mogelijke oplossing voor hun probleem!
Ben je er klaar om vandaag nog wat wijzigingen in je webdesign aan te brengen? Ik ben benieuwd wat jij als eerste gaat aanpakken. Laat het me weten door hieronder een opmerking te plaatsen!
P.S.
Mocht je dit zelf echt niet zien zitten, dan kan je mij natuurlijk altijd een bericht sturen en zorgen we er samen voor dat je website weer helemaal up to date is qua design en inhoud.