Content marketing kan je bedrijf op heel wat manieren helpen. Het kan je helpen een sterk merk te creëren, contact te leggen met je doelgroep en gekwalificeerde potentiële klanten te werven, om er maar een paar te noemen. Je kunt het inzetten als een van de belangrijkste onderdelen van je marketingstrategie. Het creëren van waardevolle en consistente content die je doelgroep relevant vindt, zal ze niet alleen aantrekken maar ook vasthouden.
Content marketing is vrij eenvoudig. Je moet gewoon inhoud creëren en die zo vormgeven dat hij je doelgroep aantrekt en hen in betalende klanten verandert. Dit kost tijd, moeite, soms geld, en geduld van jouw kant. Maar als je eenmaal een krachtige contentmarketingstrategie hebt ontwikkeld, kun je profiteren van de vele voordelen die het biedt.
Er zijn vele manieren om aan content marketing te doen. Enkele van de meest populaire zijn de volgende:
- Bloggen
- Vloggen
- E-mailmarketing
- eBooks
- Webinars
Op welk type je je wilt richten, hangt af van je bedrijf en je mogelijkheden. Er is geen one-size-fits-all situatie. Bovendien, wat werkt voor je concurrent werkt misschien niet voor jou, en vice versa.
Dus om het je wat makkelijker te maken, hebben ik de beste vormen van contentmarketing op een rijtje gezet die je vandaag kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien.
Wat is content marketing?
Content marketing is een methode van indirecte marketing. Het is gebaseerd op de manier waarop online gebruikers naar informatie zoeken op het internet, maar ook op de manier waarop ze die informatie delen. Verder bestaat het uit het creëren van online materiaal dat relevant is voor je merk. Dit kan in geschreven, video- of visuele vorm zijn.
Bij contentmarketing gaat het echter niet om harde verkoop. Je zegt niet gewoon tegen je potentiële klanten dat ze dit nu moeten kopen. Het gaat ook niet allemaal over jouw merk of producten. De focus ligt hier op uw klanten en niet op jou en je bedrijf.
Wat je wil is dus bewustzijn creëren over je merk door informatie te geven die je (potentiele) klanten waardevol zullen vinden. Je wilt hun interesse wekken. Ook moet je ervoor zorgen dat ze je online gemakkelijk kunnen vinden door de content zoekmachine-vriendelijk te maken.
Simpel gezegd, content marketing is een promotiemiddel. Je kunt het gebruiken om je doelgroep aan je te binden door ze consequent waardevolle en nuttige content aan te bieden die ze kan helpen of inspireren in hun dagelijks leven.
Is content marketing hetzelfde als adverteren?
Content marketing is net iets anders dan ouderwetse reclame. Het is geen vervanging voor reclame of het contact leggen met je huidige en nieuwe klanten. Maar in plaats daarvan helpt content marketing je marketing inspanningen te verbeteren zonder de druk.
Het uiteindelijke doel van content marketing is om informatie te geven, je bereik te vergroten, naamsbekendheid te creëren, en je naam, producten, of diensten bekend te maken.
Het is een inspanning voor de lange termijn. Maar met geduld en hard werken, zul je in staat zijn om jezelf te vestigen als een autoriteit in je niche, en uiteindelijk nieuwe klanten te werven.
Het belangrijkste concept van content marketing is om consumenten te helpen de best mogelijke oplossing voor hun problemen te vinden. Je wilt dus dat ze jouw bedrijf onthouden wanneer ze iets moeten kopen dat gerelateerd is aan jouw merk, bedrijf, niche, industrieproduct of dienst. In principe, vanuit het oogpunt van een marketeer, ben je meer een leraar dan een verkoper.
Soorten marketing die je kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien
Bloggen en Gastberichten plaatsen.

Bloggen is een uitstekend middel om in je digitale marketingstrategie op te nemen. En het mooie ervan is dat het gratis is. Hoewel het opzetten van een goed presterende blog een tijdje kan duren, maar het zal je bedrijf veel mogelijkheden bieden als je het goed doet.
Daarnaast kan je overwegen om als gast te posten of te vragen om geciteerd of geïnterviewd te worden op andere blogs en sites die met jouw expertise of niche te maken hebben. Maak vervolgens een mediapagina op de officiële website van uw bedrijf en link daar het artikel aan. Deel deze pagina vervolgens met je klanten en potentiële klanten via sociale media.
Een bijdrage plaatsen op andere blogs biedt de volgende voordelen:
- Drijft bekendheid naar jouw merk of bedrijf door het terug te linken naar je eigen website
- Je zult in staat zijn om je bereik te maximaliseren door nieuw publiek te laten weten dat je alle vaardigheden en kennis hebt met betrekking tot je industrie of niche
E-mailmarketing

E-mailmarketing is een ander krachtig wapen om toe te voegen aan je digitale marketing arsenaal. Dit zal je in staat stellen om essentiële informatie te verzamelen van je doelgroep terwijl je je merk aan hun presenteert. Bovendien zal je in staat zijn om snel een relatie met je klanten te creëren via e-mailmarketing. Dit is een essentieel onderdeel om ze om te zetten in betalende klanten en ze ook te behouden. Lees hier meer over e-mailmarketing.
Een zakelijke Facebook/Instagram-pagina maken

Het opzetten van een bedrijfspagina op Facebook en Instagram is tegenwoordig een must. Ongeacht wat je aanbiedt of verkoopt, er is een grote kans dat Facebook de plek is waar je je potentiële klanten zult vinden.
Hoewel de populariteit van sommige social media-platforms toeneemt, verslaat Facebook (en Instagram) ze nog steeds als het gaat om actieve gebruikers. En dan hebben we het hier over meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand!
Dus als je bedrijf een speciale bedrijfspagina heeft, kun je je doelpubliek en potentiële klanten op een meer aantrekkelijke manier bereiken. Je kunt met hen in gesprek gaan en zo een veel diepere betrokkenheid creëren.
Video Marketing

Videomarketing of vloggen doet het op dit moment erg goed. Dit komt omdat video’s het mogelijk maken om je producten, diensten of ideeën nog beter te laten zien dan woorden dat zouden kunnen doen.
Je kunt alle goede bijvoeglijke naamwoorden gebruiken in je teksten, maar er gaat niets boven het product of de dienst zelf in actie zien.Tegenwoordig zie je veel video’s op verschillende social media kanalen waarin verschillende bedrijven hun producten of diensten demonstreren en promoten.
De makkelijkste manieren om video’s te maken zijn de volgende:
- Facebook Live
- IG TV
- Instagram Verhaal
Door video’s te maken, kun je een andere kant van jezelf laten zien aan je volgers. Op dezelfde manier geeft dit je merk een gezicht, wat op weer zorgt voor diepe betrokkenheid. Zorg er dus voor dat je je contentmarketingstrategie integreert met videomarketing.
Social media visuals

Visuals zijn er in verschillende soorten.
Ze zijn niet alleen waardevol voor je publiek, maar ze zijn ook een uitstekend middel om ze te boeien. Voorbeelden van afbeeldingen die je kunt gebruiken zijn:
- Tips
- Infographics
- Citaten
- GIF’s
- Memes
- Prikkelende vragen
Als je een breder publiek wilt aanspreken, zorg er dan voor dat de afbeeldingen die je plaatst of deelt divers zijn. Als je niet goed bent in het ontwerpen van afbeeldingen, kun je gemakkelijk je eigen afbeeldingen maken met gratis apps voor het ontwerpen van afbeeldingen voor mobiel of desktop. Een populaire app is Canva.
Podcasts

Er zijn een paar manieren waarop je podcasts een onderdeel kunt maken van je content marketing activiteiten:
Begin je eigen podcast
Laat je interviewen door iemand uit de “podcastwereld” die gerelateerd is aan je branche
Ongetwijfeld is het hebben van een eigen podcast geweldig voor je merk en het opbouwen van een publiek. Het kan echter wel even duren voor het aanslaat. Dus in plaats van meteen aan boord te springen, overweeg je om eerst in een handvol podcasts te verschijnen. Beslis dan of het formaat iets voor jou is.
Hoewel het starten van een eigen podcast een goede manier is om je merk en publiek op te bouwen, kan het een tijdje duren voor het wat meer bekendheid krijgt.
Dus, in plaats van onmiddellijk een podcast te beginnen maken, waarom niet eerst een paar podcasts beluisteren en beslissen of het format je bevalt? Aangezien er vandaag de dag meer dan een miljoen podcasts zijn, zijn er genoeg mogelijkheden voor je om geïnterviewd te worden.
eBook

Je hebt twee opties bij het plannen van je ebook strategie. Je kunt een gratis ebook aanbieden of je kunt het ebook te koop aanbieden.
Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom je iets waar je uren in hebt gestoken gratis zou willen aanbieden, toch? Het antwoord is eenvoudig en simpel. Je e-maillijst zal er aanzienlijk van profiteren.
Om deze reden moet je ervoor zorgen dat welk onderwerp je ook in gedachten hebt voor je ebook, het moet overeenkomen met het product of de dienst die je aanbiedt.
Wanneer je je e-maillijst laat groeien, zul je in staat zijn om een diepgaandere conversatie op te bouwen met je potentiële klanten.
Conclusie
Telkens wanneer online gebruikers jouw content delen, worden jouw bedrijf en merk onder de aandacht gebracht van een breder publiek. Dat betekent meer nieuwe en potentiële klanten voor jou, waardoor je bedrijf een grote kans heeft om te groeien.
Ik hoop dat je dit artikel nuttig vindt. Als dat zo is, laat het dan weten door hieronder in het reactie-gedeelte te reageren.
Mocht je na het lezen nog vragen en of opmerkingen hebben, laat het me dan vooral weten door contact met me op te nemen.