1. Virtual Assistant Kennisbank
  2. Werkwijze
  3. 15 Super social media marketing tips voor ondernemers

15 Super social media marketing tips voor ondernemers

“Als ondernemer heb ik het al druk genoeg met van alles. En dan moet dat social media gebeuren er ook nog eens bij …” 

Dit is de gedachte van veel ondernemers over social media marketing. Zeker omdat er steeds dingen veranderen op de online platforms waardoor je het gevoel krijgt dat je dat allemaal niet kan gaan bijhouden en er dus misschien al helemaal niet (serieus) aan begint.

Zonde, want het hoeft niet moeilijk te zijn. Het is een kwestie van een aantal keuzes maken en beginnen. In deze blog geef ik tips waarmee jij als ondernemer vandaag nog een start kunt maken met je social media marketing.

De voordelen van social media marketing

Misschien ben jij als ondernemer met je bedrijf nog niet zo actief op social media. Het is zeker interessant om hier structureel tijd aan te besteden, want het heeft echt heel veel voordelen:

  • Je hebt toegang hebben tot verschillende tools en platforms waarmee je jouw onderneming in de schijnwerpers kunt zetten.
  • Je kunt snel en makkelijk je netwerk uitbreiden.
  • Je leert van alles over je (potentiële) klanten: over hun behoeftes en hun beleving van dingen.
  • Je kunt veel toegevoegde waarde bieden aan je (potentiële) klanten.
  • Je wordt nog beter zichtbaar voor je (potentiële) klanten.
  • Je kunt (potentiële) klanten bij jouw bedrijf betrekken.

Let op: De sociale platforms worden niet voor niets ‘social’ media genoemd. Het gaat hier vooral om het sociale aspect en interactie: dus onderlinge (re)actie en communicatie. Maak dus niet de fout om hier alleen maar je producten of diensten te promoten en verder geen interactie aan te gaan.

STRATEGIE

Een social media marketing strategie is echt mega belangrijk. Net zoals bij veel dingen is het ook hierbij van belang om vooraf een gerichte strategie te bedenken. Want af en toe maar hier en daar wat posten heeft niet zoveel zin.

1. Bepaal je ideale doelgroep

Doelgroep Social Media Marketing

Voordat je je social media marketing strategie bepaalt, moet je precies weten wie jouw ideale doelgroep is en wie je graag wilt bereiken op social media. Voer eerst voor jezelf een kort onderzoek uit en beantwoord de volgende vragen over jouw ideale doelgroep:

  • Waar houden ze van.
  • Waar houden ze niet van.
  • Hoe oud zijn ze?
  • Man/vrouw?
  • Hebben ze kinderen?
  • Waar zitten ze? (fysiek en online)
  • Hoe ziet een dag er voor hen uit? Wat doen ze?
  • Wat doen ze in hun vrije tijd?
  • Wat zoeken ze op internet?
  • Waar liggen ze ‘s nachts van wakker?

2. Bepaal je doel

Doel Social Media Marketing

Wat is precies het doel van jouw online aanwezigheid? Waarom wil je bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel op Facebook of een zakelijk Instagram-account? Bedenk goed wat jouw concrete doel is:

  • Wil je communiceren met je ideale doelgroep?
  • Wil je je product of dienst promoten?
  • Wil je toegang tot bepaalde informatie van jouw ideale doelgroep?
  • Wil je naamsbekendheid?
  • Wil je meer bezoekers voor je website genereren?

3. Kies een platform dat bij jouw doelgroep past

Platform Social Media Marketing

Of het nu gaat om Facebook of Instagram, LinkedIn of Pinterest: sociale platforms zijn een ideale manier om in contact te komen met jouw doelgroep: je kunt via deze weg een stuk makkelijker met ze verbinden en een band opbouwen, dat is de spil waar het bij social media marketing allemaal om draait.

Tijd is geld: het is van belang om goed na te denken waar je online actief wilt zijn met je bedrijf. Zoek uit waar jouw ideale doelgroep het meest actief is. Doe je nog niets op het gebied van social media marketing? Kies dan één platform uit en ga je daar verder in verdiepen. Maak daarbij een gerichte keuze.

Ben je al een tijdje ergens online actief met je bedrijf? Kijk dan of er misschien nog een ander platform is waar veel potentiële klanten zitten en dat je kunt inzetten voor meer zichtbaarheid. Realiseer je wel dat daar (zeker in het begin) aardig wat tijd in gaat zitten. Maar als je er consequent mee aan de slag gaat, is het je investering zeker waard.

PROFESSIONELE UITSTRALING

4. Branding

Branding Social Media Marketing

Branding staat voor je (online) uitstraling. Het is datgene wat je uitstraalt, waar ze je aan herkennen en wat jou (en je bedrijf) uniek maakt. Daar valt van alles onder: zowel visueel/grafisch als inhoudelijk.

Potentiële klanten vormen zich op basis hiervan direct een beeld van je bedrijf. Als je wil dat ze je onthouden, dan moet je zorgen dat je je met jouw branding onderscheidt van je concurrenten.

Ben je al online actief op meerdere platforms? Dan is het zinvol om te kijken of dit allemaal op één lijn zit en of je branding niet (teveel) afwijkt. Gebruik bijvoorbeeld overal dezelfde foto van jezelf voor een stuk herkenbaarheid. Zet overal je eigen huisstijl in en draag zo bij aan een stuk herkenbaarheid.

Wat de inhoud betreft: zorg dat je ‘tone of voice’ overal hetzelfde is zodat het herkenbaar is dat jij aan het woord bent. Ga ook niet ‘u‘ gebruiken in je teksten op LinkedIn en op Facebook bijvoorbeeld ‘je’. Maak een keuze en houd het vervolgens overal hetzelfde.

5. Minder is meer

Less Is More Social Media Marketing

De online uitstraling van je bedrijf op social media moet jouw doelgroep direct aanspreken. Op welk platform je ook zit: zorg ervoor dat je pagina/profiel compleet is ingevuld en is voorzien van professionele afbeeldingen. ‘Minder is meer’ is hier absoluut het advies: ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Tip: heb je al zakelijke pagina’s of profielen? Loop ze nog eens na. Verwijder alle tekst die overbodig is en verwijder of vervang verouderde informatie.

6. Reactiesnelheid

Reactiesnelheid Social Media Marketing

Omdat klanten online 24/7 hun vraag aan je kunnen voorleggen, moet je dit in de gaten houden. Want net zoals in het ‘offline leven’, verwachten online bezoekers ook snel een reactie als ze een vraag stellen of misschien een klacht hebben.

Zorg ervoor dat je regelmatig je pagina’s controleert en direct reageert op vragen en of opmerkingen. Lukt het je niet meteen om uitgebreid te antwoorden? Dan volstaat een reactie als: ‘Ik kom er morgen uitgebreid bij je op terug’. Als je maar zo snel mogelijk een eerste reactie stuurt.

ZORG DAT JE OPVALT

Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij online opvalt tussen al die andere bedrijven? Dat is niet eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Je moet het alleen slim aanpakken.

7. Word geen copycat

Copycat Social Media Marketing

Het allerbelangrijkste van social media marketing is dat je vanuit je eigen kennis en creativiteit werkt. Dus kopieer niet die ene succesvolle concurrent, want dat levert je echt helemaal niets op. Want wat goed bij hem of haar past, zou bij jou zomaar de plank totaal kunnen misslaan. Vertrouw echt op je eigen creativiteit en probeer dingen zoveel mogelijk uit. Kijk wat je doelgroep aanspreekt en wat ze interessant vinden.

Een andere manier is om het je doelgroep gewoon te vragen. Maak een poll en leg jouw vragen (bijvoorbeeld over een nieuw product of dienst) op die manier voor. Ik weet zeker dat je interessante input krijgt waar jij weer mee verder kunt en waarvan je weet dat je op de goede weg bent.

Tip: Ga voor echte toegevoegde waarde en kruip weer even in de huid van je ideale klant. Vraag je af waar hij of zij behoefte aan heeft. En op welke manier jouw product of dienst concreet bijdraagt aan die behoefte.

DE CONTENT (INHOUD)

Bij social media marketing draait alles om content die je regelmatig plaatst op je social media. Klinkt eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken. Goede content is de ideale tool voor contact en interactie met je doelgroep.

Ik kan me voorstellen dat je soms geen idee hebt waarover je iets moet posten en het misschien op sommige momenten maar laat zitten. Dat is niet slim, want je volgers verwachten een bepaalde structuur en regelmaat in jouw content. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig iets te posten als het gaat om het algoritme van veel social media.

Hoe je dan toch iedere dag weer inspiratie krijgt over wat je moet posten? Inhaken op de actualiteit is bijvoorbeeld een geweldig slimme manier om te werken aan je online zichtbaarheid.

Inhaakmomenten zijn sowieso erg handig om je inspiratie te geven waarover je een post kunt plaatsen. Daarnaast hebben actuele onderwerpen vaak een hoger bereik bij social media marketing. Social media – zoals Facebook – geven namelijk vaak voorrang aan persoonlijke posts met actuele inhoud. Een mooie kans dus om hier iets mee te doen.

8. Ga voor authentieke content

Authentieke Content Social Media Marketing

De foto’s en teksten die je plaatst, moeten vooral betrekking hebben op jou en je bedrijf. Schrijf ze bij voorkeur zelf. Het kost tijd: maar hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.

Let ook niet de hele tijd op alles wat je concurrenten posten. Soms kan dat verlammend werken en dat is het laatste wat jij nodig hebt. Ga dus voor je eigen unieke aanpak en eigen content. Probeer verschillende dingen uit.

Jij weet als geen ander wat jouw ideale klant nodig heeft en graag wil weten. Deel die kennis met ze en ze gaan je vinden en volgen.

9. Focus op de visuele inhoud

Visuele Inhoud Social Media Marketing

De online wereld is een snelle wereld. Op de online platforms wordt vooral veel gescrold. Als er iets zichtbaar is dat in een oogwenk aanspreekt, wordt het mogelijk bekeken.

Je begrijpt dat al jouw uitingen op die platforms er dus aantrekkelijk uit moeten zien. Ga voor mooie afbeeldingen of foto’s waarbij de voorkeur uitgaat naar eigen materiaal. Hoe authentieker en origineler: hoe opvallender en beter. Ook hier kun je wat dingen uitproberen. Je ziet dan vanzelf wat jouw doelgroep aanspreekt (en wat misschien helemaal niet). Leer ervan en optimaliseer zo jouw online content beetje bij beetje.

10. Ga voor hergebruik van content

Hergebruik Content Social Media Marketing

Veel ondernemers denken dat het ‘not done’ is, maar je mag je content echt absoluut op allerlei manieren hergebruiken. Pak dat wel een beetje slim aan. Stel je hebt een mooie blog geschreven. Die informatie kan je dan vervolgens hergebruiken in je e-mails, video’s en social media posts. 

Voorbeeld:

  • Schrijf een blog.
  • Gebruik ik de inhoud om meerdere social media posts te maken.
  • Gebruik blogonderwerp als de basis voor een e-mail/nieuwsbrief.

Daarnaast kun je exact dezelfde content ook nog eens op allerlei manieren publiceren: in de vorm van blogs, video’s of podcasts. Op die manier bereik je met je social media marketing veel meer mensen. Want de één wil graag naar iets luisteren, terwijl de ander liever leest of informatie tot zich neemt via beeld. Zo sla je twee vliegen in één klap: jij bent extra zichtbaar en je doelgroep krijgt jouw info aangeleverd op een manier die ze graag wensen.

Let op: het is verstandig om die drie posts (met in principe dus dezelfde content) niet achter elkaar te posten. Post het blog bijvoorbeeld nu, de video volgende week en de podcast over 2 weken. Zo spreid je het goed.

PROFILEER JEZELF ALS EXPERT OP JOUW VAKGEBIED

Veel (startende) ondernemers zien zichzelf niet direct als expert. Maar ze zijn het wel. Vooral online is het belangrijk dat je jezelf als expert profileert, want als jij jezelf al niet als expert ziet, waarom zou je klant dat dan wel doen?

11. Ga voor de expertstatus met jouw blogs

Expert Social Media Marketing

Je blogt om nieuwe klanten te krijgen, zo simpel is het. Als je blogt over een specifiek thema zien mensen je al snel als expert, ze gaan je vertrouwen en zullen eerder iets bij je kopen. Dat is waar alles om draait.

Zorg dat je regelmatig een blog schrijft en dat je dat structureel doet. Maak een planning voor de komende maanden. Plan wanneer je iets gaat posten en vul die planning alvast met onderwerpen waarover je wilt schrijven.

12. Schrijf gastblogs

Blogs Social Media Marketing

Naast het schrijven voor je eigen blogs, kun je jezelf ook aanbieden als schrijver van gastblogs. Ook dit valt onder social media marketing. Door blogs voor anderen te schrijven vergroot je je bereik en je expertstatus en je werkt dus flink aan je zichtbaarheid.

Ga hiervoor zelf op zoek naar andere online publicaties of websites waar jij raakvlakken mee hebt. Benader ze actief en kijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. ‘Nee’ heb je, ‘ja’ kun je krijgen ?

13. Zet recensies in

Recensies Social Media Marketing

Als mensen in zee willen gaan met een bedrijf, is één van de dingen die ze vaak doen het bedrijf even googelen. Als ze pakkende positieve recensies lezen, is de kans groot dat ze voor jou kiezen. Recensies zijn dus mega waardevol en belangrijk, omdat ze worden geschreven door echte mensen.

Recensies geven vaak de doorslag voor een potentiële klant. Zorg dat er zoveel mogelijk recensies over jouw bedrijf te vinden zijn op het platform waar je actief bent. Weet ook dat die recensies van de platforms ook vaak terug te vinden zijn in de Google-zoekresultaten.

Deel recensies met lezers op social media en op je website. 

14. Deel je successen

Succes Social Media Marketing

Laat lezers zien en lezen wat je allemaal hebt bereikt. Hierover posten voelt misschien een beetje als opscheppen, maar het is wel een super handige manier om jezelf meer en meer als expert te profileren.

Deel je afgeronde projecten, je nieuwe producten, je mooie opdrachten dus allemaal op social media. Maar ook de training die je succesvol hebt afgerond. Of dat behaalde certificaat / diploma. Maak er een mooie post van met foto. Ga er ook inhoudelijk uitgebreid op in zodat je expertise daardoor extra wordt benadrukt.

GA VOOR VERBINDING

Veel ondernemers denken dat het bij online content en social media marketing vooral gaat om zoveel mogelijk kwalitatief goede content delen. Maar nog belangrijker is of je posts zorgen voor reacties.

Het doel van social media is om mensen met elkaar te verbinden. Bij “engagement” zoals het ook wel wordt genoemd, gaat het dus vooral om de betrokkenheid en de binding met je (potentiële) opdrachtgevers. Met alleen ‘droge kost’ gaat dat lastig. Dus zorg tussendoor voor wat beweging en afleiding. Ga voor iets origineels of grappigs. De boog hoeft niet altijd gespannen te zijn. Laat je creativiteit de vrije loop en zorg voor die betrokkenheid.

15. Organiseer een wedstrijd

Verbinding Social Media Marketing

Misschien vind je het zelf wel helemaal niets, maar een wedstrijd doet het altijd goed. Wil je graag veel engagement? Post dan een wedstrijd. Een leuke wedstrijd waar veel mensen aan mee doen heeft veel bereik. Het is de moeite waard om te testen of het werkt voor jou.

Zorg ervoor dat je een prijs hebt die tot de verbeelding spreekt en die echt de moeite waard is. Daarmee vergroot je de kans dat mensen je post gaan delen. Geef duidelijk aan wanneer de wedstrijd eindigt en hoe de winnaar bepaald wordt. Tenslotte kondig je de winnaar aan in een mooie post.

Tip: Als je een post van een wedstrijd deelt, vraag dan (vooraf) 2-4 vrienden om deze post te liken na plaatsing en zelf ook weer te delen. Daarmee werk je flink aan je zichtbaarheid.

Besteed het uit

Mocht je na het lezen van al mijn social media marketing tips nog steeds iets hebben van: “Pfffffff hier zit ik zo niet op te wachten. “

Dan kan je dit soort social media marketing werkzaamheden natuurlijk altijd uitbesteden, neem contact met me op en ik zorg ervoor dat jij van social media marketing nooit meer stress, irritatie en rode vlekken krijgt, want één van de veelgebruikte motto’s bij Artemis VA is:

Geen stress, maar succes!!

P.S. Mocht je nu denken, ja ik zou het wel willen, maar daar heb ik echt geen geld voor, lees dan mijn blog 5 redenen waarom ondernemers met een Virtual Assistant meer verdienen dan….jij en zie dat door het inhuren van een VA zelfs meer gaat verdienen! Een prima investering dus! 😉

Diana van Santen - de Bruijn

Diana van Santen - de Bruijn

Artemis VA

Hoi daar! Ik ben Diana van Santen – de Bruijn, het brein achter Artemis VA – Technisch Virtual Assistant.

Mijn drive? Mensen bijstaan en hen echt gelukkig maken, zowel zakelijk als privé, zodat ze volop van het leven kunnen genieten.

Het proces van enthousiast inspireren en samen creatieve mogelijkheden en oplossingen ontdekken? Dat vind ik geweldig! We groeien samen, ervaren minder stress en boeken meer succes.

Mijn focus? Ondernemers ondersteunen met webdesign en marketing, inclusief SEO en e-mailmarketing. Met mijn toegewijde aanpak weten ondernemers zoals jij dat ze er niet alleen voor staan. Het wordt gemakkelijker om taken los te laten die te veel tijd en energie vergen, zodat jij je kunt concentreren op jouw vakgebied en daar nog succesvoller kunt zijn.

Stress? Dat zal verminderen. Maar ach, dat is toch geen probleem, toch?! 😉

Gerelateerde berichten